Miniallveelaev, mis viib eriüksuse märkamatult kaldale, testitud ka Läänemerel
Ei, hüljeste veoga pole sel erilist pistmist, kuid nimesse liidetud SEAL peaks ilmselt tõmbama alusele ka USA mereväe eriüksuse SEAL tähelepanu. Alus, millel on kolm liikumisvormi, veepealne, pooleldi sukeldunud või täielikult sukeldunud, võimaldab kaheliikmelise meeskonna abil kuut reisijat soovitud sihtkohta toimetada, aga on ilmselge, et tavakodanik nii salajast lähenemismeetodit ei vaja.
JFD ehk James Fisher and Sons plc on Briti ettevõte, mis pühendunud merel vajalikele tehnoloogilistele lahendustele juba aastast 1847. Ja nende "ujujaid kohale toimetav" (Swimmer delivery) toodang sisaldab vähemalt kolme erinevat amfiibalust, mitmefunktsioonilist SEAL Carrieri, pisiallveelaeva meenutavat Sub SEAL-i ja NATO standardsesse torpeedošahti mahtuvat Torpedo SEAL-i.
Ilmselgelt on nad kõik mõeldud varjatud operatsioonideks ehk ennekõike eriüksuste või luurajate kohaletoimetamiseks sinna, kus neid avalikult kasutada ei saa. Testitud on neid aluseid näiteks Läänemerel.
Niisiis miniallveelaev, millesse mahub kokku kaheksa inimest, saavutab kiiruseks kuni 30 sõlme (56 km/h), võimaldades pisikest meeskonda kiiresti ja märkamatult viia sinna, kuhu meritsi ligi saab. Alus ise on kümme meetrit pikk, varustatud 350-hobujõulise diiselmootoriga ja kahe 10 KW põtkuriga, kuigi on selge, et veepinnal liigub see edasi siiski oluliselt kiiremini kui vee all. Üleni sukeldununa (maksimaalselt 50 m allpool veepinda) liigub ta seitse kilomeetrit tunnis.
Mõistagi on SEAL Carrier varustatud tipptasemel elektroonikaga, hinnast pole eriti juttu, mis viitab, et laiale turule seda pandud ei ole.
Sub SEAL mahutab samuti kaheksaliikmelist meeskonda, kuid tegutseb kogu aja vee all.
Torpedo SEAL on aga alus, millega saab torpeedoga teele saata kaht tuukrit ja nende varustust, kuni kümne meremiili (18,5 km) kaugusele.
Seda tüüpi alused on saanud endale nime just USA mereväe SEAL-eriüksuste (Sea, Air, and Land) järgi, kes tegutsenud selle nime all 1962. aastast alates.
Swimmer Delivery Vehicle-tüüpi veealuseid sõiduvahendeid on arendatud juba hiljemalt Teise maailmasõja ajast peale, kuid peamiselt USA ja Briti mereväes kasutatav SEAL Delivery Vehicle on siiski veele avatud sõiduvahend, millega tuukrid saavad kiiremini edasi liikuda.
Lisaks oli USA merevägede käsutuses aastail 2003-2008 üks Advanced SEAL Delivery System, 20 m pikk allveelaev, kokku 18-liikmelise meeskonnaga, samuti erioperatsioonideks meres.
Samasugused liikumisvahendid olid ja on välja töötamisel ka NSV Liidus ja Venemaal, kahtlematult ka mujal Põhja-Koreast kuni Colombia ja Venezuela narkokartellideni välja. Kuid Briti oskusteave on siiski maailmas tipptasemel.
James Fischer and Sons on pika staažiga ettevõte, pikaajaliselt teinud merepealsete ja veealuste päästeoperatsioonide korraldamisel koostööd kuningliku mereväega. Lisaks tuukrivarustusele ja mitmesugustele minialustele, mida firma
toodab ja varustab, on kontserni käsutuses ka vähemalt 17 tankerist
koosnev kaubalaevastik.
2005. aastal paistsid nad silma ka sellega, et aitasid Kamtšatka vetest välja tuua 190 meetri sügavusele merepõhja kinni jäänud veealuse aluse AS-28 seitsmeliikmelist meeskonda.