Kas mäletad ingliskeelses meedias Batterygate’iks nimetatud skandaali telefonitootja Apple ümber? Jah, väike kokkuvõte kulub ära. Firma tunnistas 2017. aastal seda, mida mõned ammu kahtlustasid – et piiras tarkvarauuenduste teel mitme iPhone'i-mudeli jõudlust.

Apple väitis, et tahtis sellega seadmeid säästa, sest nende akud võivad vananedes jõudu kaotades hakata iPhone'e komponentide kaitsmiseks ootamatult välja lülitama.

Apple ei pakkunud skandaali puhkedes siiski kellelegi tasuta akuvahetust, vaid soodushinnaga uusi (näiteks USAs 79 dollari asemel 29-ga) ja sedagi vaid kindla aja jooksul.

iPhone'id on teadupoolest kallid ja ka soodsamad vahetusakud muutusid suure nõudluse tõttu ruttu defitsiitseks. See kõik ei meeldinud paljudele sugugi. Apple’il õnnestus peagi kaela saada kümneid kohtukutseid.

Ainuüksi USAs kogunes eri kollektiivhagisid 2018. a veebruari lõpuks vähemalt 59 (!). See oli üllatav isegi USA kohta, kus edukatelt suurfirmadelt kohtu teel rahanõudmine on kujunenud millekski rahvusspordi ja kauni kunsti vahepealseks.

Seesama Batterygate on samas ka hea näide, miks seda tasub pigem mitte teha.

Miks siis? Sest kohtuasjad kestavad kaua, tekitavad tüli ja stressi, aga rikkaid suurfirmasid on siiski kokkuvõttes väga raske oma tahtele allutada.

Batterygate on kestnud vähemalt kolme ja pool aastat ning iga kollektiivhagi käigus Apple’i-vastase ristisõjaga liitunud ameeriklasel on kokkuvõttes võimalik saada... 25 dollarit. Ehk ligi 22 eurot. Ja ka selleks peab ta esitama enne 6. oktoobrit avalduse. Kohtuistung toimub 4. detsembril.

Aga mis sai ristisõja Euroopa-rindest? Ka see pole kuhugi kadunud. Või õigemini on see hiljuti taas ellu ärganud. Viis tarbijakaitseorganisatsiooni nõuavad nüüd igale Batterygate’is kannatanud eurooplasele valurahaks 60 eurot! Lahing jätkub.

Loo moraal. Apple'i sugust rikast ja isekat giganti võiks meelitada meelemuutusele ainult "rahakotiga hääletamine" ehk mitte nende toodete ostmine. Kohtuasju ringleb firma ümber pidevalt ja nii palju, et see ei pane neid kohe kindlasti oma ärivõtteid muutma.

Kuidas see lugu Sind end tundma pani?

Rõõmsana
Üllatunult
Targemana
Ükskõiksena
Kurvana
Vihasena