Hiiglaslik ehitusprojekt taastab iidvana kaubatee ning selle tulemusena hakkavad kaubad mandrit ületama vaid mõne päevaga, vahendab ajakiri Imeline Teadus.

Siiditee oli üle tuhande aasta kõige olulisem kaubatee Hiina ja Euroopa vahel. Steppe ja džungleid läbinud ning mäekurusid ületanud karavaniteed pidi liikusid kaubavoorid aeglaselt edasi, tuues Euroopa turgudele eksootilisi kaupu.

Tänapäeval käib suurem osa Kaug-Ida ja Euroopa vahelisest kaubaveost mereteid pidi. Nüüd aga kavatsevad hiinlased kunagise poolmüütilise maismaatransiidi taastada, ent moodsal ja ülikiirel kujul.

Uus Siiditee ehk ingliskeelse nimega One Belt One Road, nagu hiinlased plaani nimetavad, on üks suurimaid raudteeprojekte kogu maailma ajaloos.

Ühel päeval, kui rööpad on maha pandud, hakkab kaubavedu maakera tähtsamatel kaubateedel olema turvalisem, odavam ja palju-palju kiirem kui praegu.

Juba kümne aasta pärast on reisiaeg eeldatavasti poole võrra lühenenud. Lisaks tegelevad hiinlased transpordisüsteemi arendamisega, mis tulevikus võimaldaks Euroopa ja Hiina vahel reisida poole päevaga.

Viimastel aastatel on Hiina kulutanud hiigelsummasid riigi infrastruktuuri väljaehitamiseks ja laiendamiseks. Sadamaid laiendati tohutu suurte konteinerilaevade vastuvõtmiseks ning rajatud on ka tuhandeid kilomeetreid uusi maanteid.

Aastail 2015–2020 avati või avatakse riigis 74 uut regionaalset lennujaama. Hiina rohkem kui 150 miljonilinna ühendab maailma suurim kiirrongiliinide võrgustik kogupikkusega ligikaudu 30 000 kilomeetrit.

Transpordivõimalused on nüüd sedavõrd paranenud, et kaubaveovaldkonna nn pudelikael ei asu enam Hiina territooriumil.

Euroopa Liit on Hiinale oluline kaubanduspartner. Igal aastal saadavad Hiina vabrikud üle 350 miljardi dollari väärtuses kaupu Euroopasse.

Suurem osa sellest transporditakse laevadega, mis on odavaim ja keskkonnasäästlikem lahendus. 2016. aastal veeti umbes 52 miljonit tonni kaupa meritsi, keskmine veoaeg oli umbes üks kuu. Võrdluseks võib tuua, et rongi ja lennukiga transporditi kokku kõigest 1 miljon tonni kaupa.

Kaubavedu lennukiga on väga kallis ja seetõttu eeldatakse, et raudtee saab tulevikus konteinerilaevadele tõhusaks täienduseks. Väljaehitatud raudteemagistraali korral saab transpordiaega Kaug-Idast lühendada umbes kahele nädalale ning raudteetranspordi veohind oleks konkurentsivõimeline mereveo hinnaga.

Veel kümme aastat tagasi pidasid logistikud Euroopa ja Hiina vahelist kaubarongiliiklust mõeldamatuks.

Erinevused raudteerööbaste vahekaugustes, signaalsüsteemides ning raudtee tööd reguleerivates seadustes ja määrustes tähendasid seda, et meretee oli ainus reaalselt kasutatav võimalus. Uus Siiditee tõotab aga kõik need takistused teelt kõrvaldada.

Loe uue kaubatee rajamise plaanidest lähemalt juulikuu Imelisest Teadusest!