Nii et kui Photopoint pöördus minu poole ja pakkus uut Phantom 4 mõneks päevaks testida, olin ma juba ette pehmelt öeldes skeptiliselt häälestatud, kirjutab Photopointi ajaveeb.

Aga no mis teha, poisid jäävad poisteks ka suurteks kasvades ja võimalus näppida midagi nii uut ja ennenägematut oli vastupandamatu, ehk siis ma murdusin.

Lõime käed – mina saan aparaati proovida ja vastutasuks kirjutan arvamusloo. Tingimusi mulle ei seatud, raha ei pakutud, seega kirjutan kõik nii, nagu on – ilustamata tõde, otse südamest.

Väike selgitus – olgugi et enamus ajast lendab skycam.ee meeskond ikkagi suuremate droonidega – peegelkaamerate või filmivõtetel “pärisfilmikaameratega”, nimetame seda nii – siis omajagu on meil ka neid kliente, kes tellivad GoProga action-kaadreid. Nii et “pisemate” droonidega kogemusi on küll ja veel ja seega oskame ka neid hinnata.

Phantom 4 fotomuljetest saab lugeda Kaupo Kalda natuke varem avaldatud loost, üldisemalt Phantom 4 ja selle omadustest räägib Photopointi enda karbist-välja artikkel. Ja siis natuke lennutamist näeb Daniel Sepa videost “Uue Phantom 4 kõige olulisemat omadust”. Mina kirjutan inimese vaatevinklist, kes kasutab droone igapäevases töös ennekõike videote ülesvõtmiseks.

Lennuomadused

Alustaks lennuomadustest. Jumalad ei ole minu suhtes väga armulised olnud, seepärast pool ajast oli kõva vastik tuul ja siis teine pool ajast oli tuul niiske ja rõve ja ka vastik.

Just sellepärast ma ei teagi, kuidas see kopter “normaalse” ilmaga käitub.

Alla 8 m/s tuult sain vist ainult sellel ööl, kui käisin Kaupo Kalda Stenbocki maja pildistamist pealt vaatamas:

Ütleme nii, et see valge seebikarbike saab tuulega päris hästi hakkama. Phantom 4-l on kõik sensorid dubleeritud, mis peaks kindlasti aitama igasuguse raputamise “infomüra” välja filtreerimisel.

Ja kuna ka selle “aju” on nüüd suurem, kiirem ja targem, siis tänu sellele kombole reageerib ja tegutseb kopter ikka väga kiiresti.

Näitena uue koostöö võimalustest võib tuua pidurdamise (kui nii võib üldse öelda lennumasina kohta), mis on ikka päris põnev nähtus – hetk tagasi olid sa “stick'id põhjas” kihutamas, kuid kohe kui “juhtimispulgad” vabaks lased võtab kopter õhus korraks sisse nii 45 kraadise nurga, teeb mootoritega tugevamat suminat ja näe, rahulikult ripub jälle ühel kohal.

Ehk ta mitte ei jää lihtsalt seisma, vaid jõuliselt ja järsult pidurdab.

Lennates ringi ei tekkinud mul kordagi hirmutunnet või mõtet, et midagi peaks “päästma”. Peaaegu. Välja arvatud lendamisel uues Sport-režiimis.

Ma ennustan, et kõige rohkem tuleb Phantom 4 lõhkumisi just selles Sport-režiimis. Päriselt ka, sest pidurid piduriteks, aga see kiirus on joovastav ja ta lihtsalt kutsub piire otsima ja vahel ka katsuma!

Sellist energiat ja peaaegu taltsutamatu jõudu, uskumatut reageerimiskiirust ja vastutulelikust kõige õrnematele puldipuudutustele sai ennem tunda vaid FPV-racer'iga lennates põõsaste vahel, DJI toodete seas on see midagi enneolematut.

Allolev lühike video kindlasti ei illustreeri täismahus, mida ma silmas pean, aga natuke ehk annab aimu vähemalt kiirusest. Ahjaa, Pirital oli tol päeval 8+ m/s tuul:

Seega lennuomaduste kohta võiks kokkuvõtvalt öelda – muljetavaldav. Jõudu on varuga ja sisikond on piisavalt tark, et riskijatele natuke turvalisemat adrenaliini pakkuda.

Kellad ja viled

Lähme sisikonnaga edasi. Kaks enimräägitud vile kellaga – obstacle avoidance (takistuste vältimine) ja smart tracking ehk objekti (näiteks, jalutava inimese) jälgimine-jälitamine.

Need funktsioonid töötavad üllatavalt hästi – jooksed ringiratast ja kopter lendab järgi, nagu kutsikas rihma otsas. Väga nunnu, pisar tuleb silma.

Minu testimiste ajal töötasid need funktsioonid peaaegu laitmatult.

Kuid siinkohal võtan korraks tõsisema tooni ja siiralt soovitan igal kasutajal süveneda sellesse, kuidas need funktsioonid töötavad.

Ma ei pea silmas, et võiks DJI-lt algoritmide lähtekoodi nõuda, aga põhimõtted peavad olema selged ja tootjapoolsed soovitused läbi loetud ja meelde jäetud.

Õues peab olema piisavalt valgust, objektid peavad olema piisavalt eristatavad ja värvid piisavalt erksad, kopter peab vaatama õiges suunas ja muu selline.

Lugege juhendit. Siis ei tule sellised asjad üllatustena, et kui õues kipub hämaramaks minema või objekt on taustaga sama värvi siis... siis peab käbe-käbe puldi kätte haarama ja juhtimiseks ette nähtud pulkasid ise keerutama enne, kui kopterist rusuhunnik tekib, sest näiteks hämaras ei tööta need “vaatamisel” põhinevad funktsioonid kaugeltki nii hästi, nagu tahaks.

Ja neid olukordi, kui objekti vältimine näiteks tööle ei hakka võib olla veelgi ja ilmselt ei ole kõige mõistlikum neid omal (või naabri) nahal avastada.

Mis veel puudutab interaktsioone inimestega... Inimesed on väga leidlikud, väga. Ja aeg ajalt ka rumalad. Antud juhul see siis tähendab, et neid uusi funktsioone (eriti objekti vältimist) ei saa võtta kui “lollikindlat” kaitset ja kasutada neid tuleks ettevaatlikkusega.

(Vaatame seda Gizmodo testvideot, kus testija “unustab”, et sport-režiimis lülitatakse takistuste vältimise funktsioon välja ja lendab oma ilusa, uue, läikiva ja muidu targa Phantom 4 lihtsalt vastu aeda tükkideks).

Kas need funktsioonid on rakendatavad ka professionaalsel tasemel?

Objektide jälgimine kaameraga – ootamatult sujuv kaamera liikumine, ka siis, kui objekt on väga lähedal (ehk liikumised peavad olema päris kiired). Päriselt ka, see on väga lahe ja ma näen mitmeid stsenaariume ette, kus seda väga edukalt kasutada saaks.

Takistuste vältimine – samamoodi, mul on mitmeid kordi praktikas olukordi, kus oleks tahtnud selle funktsionaalsuse loovutada tehnikale ja ise keskenduda muudele liikumistele.

Sellel tehnoloogial on kindlasti tulevikku ja mul pole kahtlustki, et Inspire 2 saab need funktsioonid endale (loodetavasti natuke edasiarenenud kujul ja millal iganes see Inspire 2 võiks välja tulla).

Kaamera

Phantom 4 kaamera, video vaatevinklist. Kõige lihtsam küsimus, millele on kõige keerulisem vastata. Kas on hea? Kas tasub võtta? Kas teeb head videot?

Kõike ei ole võimalik nii lühikese ajaga ära testida, seega peaaegu kõik lennud tegin 4K, 25 kaadrit sekundis, D-Cinelike pildi profiiliga – me tavaliselt võtteplatsil filmime samas resolutsioonis ja see annab hea võrdlusmomendi.

Samal ajal lendasime GoPro Hero4-ga, et saaks kahte kaamerat võrrelda sarnastes tingimustes. Miks just Hero4? Ütleme, selliste pisemate kaamerate-kopterite turul on videokvaliteedi hindamiseks just GoPro hea lihtne mõõdupuu.

Pealegi, ise oleme seda kaamerat päris palju kasutanud ja ta tundub olevat (peale miljonit firmware update’i, muidugi) stabiilne ja usaldusväärne tööloom.

Kaks kaadrit, mis näevad üsna sarnased välja peale väikest töötlust – ehk tulemus võib olla vägagi sarnane:

Foto: blog.photopoint.ee (Kaader GoPro Hero 4 kaameraga filmitud videost)
Foto: blog.photopoint.ee (Kaader Phantom 4 kaameraga filmitud videost)

GoPro eelis hetkeseisuga on jätkuvalt mõnevõrra laiemad võimalused värvikorrektsiooni vaatevinklist ja ilmselt on selle videokoodek samuti natuke parem (paremaks silutud?).

Olen suutnud jäädvustada ühe “mustri”, mille puhul Phantom 4 kaamera hakkab inetusi tegema (vähemalt üks allikas on kinnitanud, et sarnane asi on märgatud ka Phantom 3 4K-režiimis filmides, ehk viga võib olla pärilik. Maaletoojale raporteeritud.).

Samuti olen avastanud, et Phantom 4 võib teatud tingimustes “kaotada kaadreid” (kui üks videofail saab 4 GB täis ja luuakse järgmine, siis paar freimi läheb kaduma. Võib olla ka SD-kaardi probleem, igaks juhuks maaletoojale raporteeritud). Need on asjad, mis on minu arvates lahendatavad tarkvara uuendustega.

Samas näiteks Phantom 4 kaamera D-Log on selge märk sellest, et ka Phantom-seeria loomisel ei unustata filmirahvast tema kergelt “imelike” soovidega (äärmiselt hinnatud kontseptsioon nimega “võimalikult flat picture profile”).

Kumb siis parem kaamera on videoteigija vaatevinklist – verivärske Phantom 4 oma uhkete võimalustega või vanem, läbi ja lõhki proovitud ja lennatud, peaaegu pommikindel Phantom 2 GoPro Hero 4 kaameraga? Esimene emotsioon (paljuski eelarvamustel põhinev) oli, et ikka Hero 4, aga …

Aga GoProd ei saa täismanuaalses režiimis kasutada. Aga Phantom 4 kaamerat raputab natuke rohkem. Aga Hero4 koodekil on oma vead. Aga karbitooted, millega saab vedada Hero 4, ei lenda nii kaua ja nii kiiresti. Aga Phantom 4 puhul ei ole ümmargust maailma ja kaamera on natuke kitsama objektiiviga. Phantom 4 jalad tekivad kaadrisse väga-väga harva, samas GoPro 4K Wide puhul piisab kaamera alla keerata ja voila, käpad pildis...

Kokkuvõte

Nii palju agasid... Droonina on Phantom 4 igal juhul ülimõnus aparaat, kiirem ja lahedam kui ükskõik mis muu kopter, mida ma olen lennutanud (DJI omadest).

Ja mul ei ole seda juttu üldse lihtne kirja panna või isegi lihtsalt lubada endale, sest see paratamatult tähendab, et ma hakkan tahtma seda kopterit. Ma juba tahan.

Mitte sellepärast, et GoPro on paha või sellega ei saa töö tehtud, üldse mitte – Hero4 on jätkuvalt väga tubli kaamera ja minu vana hea Phantom 2 on jätkuvalt väga mõnus lennumasin (ja odav ka).

Kuid tuleb julgeda vaadata tõele näkku ja noh, aeg ajalt on meie eelarvamused lihtsalt eelarvamused.

Phantom 4 on vähemalt minu testide põhjal oma klassis vaieldamatult parim kaamerakopter (või kaameradroon) ja seda kaugeltki mitte ainult oma suurepäraste lennuomaduste ja värskete funktsioonide pärast, vaid ka tänu oma väga heal tasemel kaamerale.

Paar mõtet veel

Nutitelefoni olulisusest on targad inimesed rääkinud ammu enne mind, aga ma astusin samasse ämbrisse – alahindasin nutitelefoni tähtsust selle kopteri kasutamisel.

Minu suhteliselt värske “OnePlus 2, flagship killer” jäi selgelt alla flagship'ile nimega iPhone 6s Plusile videopildi näitamise sujuvuses. Ja see on äärmiselt oluline näitaja, kui me räägime video filmimisest (ja kiirest lendamisest).

ND filtrid – neid ei ole väga lihtne vahetada, aga ereda päikesega läheb neid kindlasti vaja – kaamera ava ei ole jätkuvalt muudetav. Hea on teada, et Phantom 3 droonidele sobivad filtrid sobivad ka Phantom 4 drooni kaamera ette.

Kuidas see lugu Sind tundma pani?

Rõõmsana
Üllatunult
Targemana
Ükskõiksena
Kurvana
Vihasena