Tõeliselt kosmiline projekt - ehitada maailma kalleim metroo Saudi Araabia pealinna
Raha neil jätkub, rahvast kah, sest neljakümne aastaga on Ar-Riyāḑi rahvaarv neljakordistumas, seega otsustas Saudi Araabia kuningas Abdullah, et riigi pealinn peab saama viie aastaga metroo - loomulikult kalleima maailmas. Seni puudus linnas ühistransport üldse.
Metroode ehitamine on praegu moes Araabia poolsaarel. 2009. aastal tööd alustanud Dubai metroo, mis siiani pole täielikult valmis saanud, vedas tänavu esimeses kvartalis juba 33 miljonit reisijat. Kahe liini ehitamiseks on kulunud juba 7,6 miljardit dollarit ja kaks liini on ikka veel kavandamisel, mistõttu algselt kavandatud hind 3,4 miljardit ületatakse mitmekordselt. Aga arvestades Dubai elanike arvuga - 2,1 miljonit inimest, ei tundugi 33 miljonit just hiigelsuur reisijate arv. Oleneb mõistagi, millega võrrelda. Peab siis metroos trügima?
Dubai metroo:
Mekas avati metroo juba 2010. aastal, selle lõplik valmis ehitamine 2017. aastaks nõuab 16,5 miljardit dollarit. Saudi Araabia on otsustanud samal ajal aga valmis ehitada veelgi suurema metroovõrgu - pealinna Ar-Riyāḑi kuus liini läheks maksma 22 miljardit dollarit, juhul kui 85 jaamast ja 176 kilomeetrist rööbastest koosnev hiigelprojekt tähtajaks - 2019. aastaks valmis saaks. Ehitamine algaks 2014. aastal, kontraht anti Hispaania ehituskontsernile FCC Construction, koostöös Freyssinet Saudi Arabia, Samsungi ja Alstomiga. Appi palgatakse ka Bechtel ja Ansaldo STS.
Eriti hiilgav saaks olema metroojaam kuningas Abdullahi nimelises finantskeskuses, mille visandamisega tegeleb kohalik firma Zaha Hadid Architects, neljal korrusel asuks kolme ehitatava metrooliini kuus metroojaama:
Metroo ühendaks linnakeskust lennujaama, ülikoolide, vastehitatud finantskeskuse ja suuremate äripiirkondadega. Rongid saaks olema (loomulikult) varustatud tipptasemel konditsioneeridega, reisijad saaks aga sõita kolmes klassis - esimese klassi, perekondade ja üksikreisijate sektsioonides.
Suurim väljakutse saaks olema meelitada Ar-Riyāḑi viis miljonit elanikku ka tegelikult ühistransporti kasutama, sest üks maailma kõige madalamaid (doteeritud) bensiinihindu on teinud linnast tõelise autodesõbra, kus ühistranspordil erilist vajadust ei ole. Vaid kaks protsenti linna elanikest kasutab seniseid ühistranspordivõimalusi - ronge ja busse, mis liiguvad ainult linnast välja. Dubai eeskuju, tuua rahvas metrooga sõitma, on siiski julgustav.
Lisaks kavatsevad Saudi Araabia võimud hakata vähendama kütusehinna subsideerimist, seega soodustades veelgi ühistransporti üle kolimist.
Ar-Riyāḑi metroo saab olema suurim transpordiehitusprojekt maailmas, andes tööd kümnetele tuhandetele inimestele, kes eeldatavasti palgatakse küll väljastpoolt Saudi Araabia piire. Saudi Araabia pealinn on naftabuumi najal elamas üle üht kiiremat rahvastikukasvu maailmas, 2030. aastaks ennustatakse seal elavat juba kaheksa miljonit inimest, seega ka metroo järgi võib vajadus järjest suureneda. Jõukus kasvab ja riik tõmbab järjest ligi ka immigrante.