Lõuna-Aafrika meedia: Venemaa uurimislaeva näitamine Tallinna sadamas ei olnud ühekordne juhus
(8)Lõuna-Aafrika vabariigi väljaanne Daily Maverick väidab Fortes hiljuti avaldatud artiklist lähtudes, et Venemaa uurimislaeva „Akademik Aleksandr Karpinskii“ asukoha võltsimine ja selle Tallinnas näitamine ei olnud ühekordne juhus, vaid teadlik tegeveus laeva tegelike eesmärkide varjamiseks.
Forte kirjutas mõne nädala eest, et Venemaa võltsis 17. septembril mereinfosüsteemides oma uurimislaeva Karpinskii asukohta ja näitas selle paiknemiskohaks Tallinnas asuvat Vene-Balti sadamat. On aga üldteada, et Venemaa lipu all seilavatel laevadel on alates 17. aprillist 2022 keelatud siseneda mis tahes Euroopa Liidu sadamasse.
Venemaa oli selleks kasutanud laevade asukoha pettust ehk spoof’imist. Väga suure tõenäosusega kasutati Karpinski pardal modifitseeritud AISi või sõjalaevade tarvis mõeldud süsteemi W-AIS, kuhu on asukoha muutmise võimalus sisse ehitatud. Selle abil saadi laeva asukohaks määrata mis tahes punkt maailmakaardil. Peagi laekus Eesti ametkondadele info, et laev Karpinski asub tegelikult Peterburi sadamas. Seega oli tegu teadliku laeva asukoha pettusega.
Daily Mavericki uuriv ajakirjanik Tiara Walters on aga Venemaa uurimislaeva Karpinskii (Karpinsky) tegevusel väga pikka aega silma peal hoidnud ning leidnud tõendeid, et Venemaa kasutab seda laeva rahvusvahelisi leppeid rikkuvaks naftamaardlate uurimiseks Antarktikas.
Selleks, et laeva asukohta peita, võltsibki laeva omanikfirma Rosgeo selle asukohta.
„See pole esimene kord, kui sinimustvalge kerega Karpinski – vastuoluline Antarktika uurimislaev, mis on viimastel aastatel mitu korda maailmameedia pealkirjadesse jõudnud – näib olevat oma asukoha Tallinnasse tüssanud,“ kirjutab ajakirjanik ka nüüd selle juhtumi järel.
„Näiteks 2023. aasta veebruaris, pärast Peterburist väljumist ja mitu päeva Kaplinnas veetmist, pidi laev suunduma Antarktika Amundseni ja Rossi merele. Sellegipoolest viitasid laevandusandmed seletamatult, et Karpinski järgmine peatus ei olnud aga miski muu kui Eesti pealinn,“ kirjutab väljaanne.
Samal päeval uuendatud jälgimisandmed näitasid, et Karpinskii oli hoopis teel Lääne-Antarktikasse Neko sadamasse - kus selle omanik Rosgeo, Moskva mineraalide uurija, on alates 2011. aastast kuue suve jooksul intensiivselt uurinud piirkonna nafta- ja gaasipotentsiaali.
Antarktikas on 1991. aasta rahvusvahelisse kokkuleppe (jõust 1998) kohaselt lubatud üksnes teaduslikud uuringud.