Maailma ebamugavaimad lennujaamad: pilootide hästihoitud saladused, 1. osa

 (4)

Lennusimuaator
Lennusimulaator.Foto: Hendrik Osula

Lennundus on tavainimese jaoks hoomamatu ja põnev. Ajakirja Readers Digest lugejad uurisid, millised on pilootide hästi hoitud saladused. Accelerista vahendab lennuakadeemia arendusjuhti ja suure kogemusega pilooti Peep Lauku, kes lisab Ühendriikide kolleegide vastustele oma kommentaarid, et saladus – kui seda ongi – saaks kodusema mõõtme.

Kas on olemas häid ja halbu lennujaamu ning ohtlikke maandumisradu? Kas lennukis on kohti, kuhu mingil juhul ei tasuks istuda? Kui turbulents on lihtsalt ebamugav kaasnähe lendamisel, siis millised on tegelikud ohud, mis lennukit varitsevad? Kas pikselöök võib lennukit tabada ka öösel ja äkki see siiski on ohtlik? Nendele küsimustele piloodid kõigepealt vastavadki.

MEELDIVAD JA VÄHEM MEELDIVAD LENNUJAAMAD

Ronald Reagan Washington National Airport ja John Wayne Airport, Orange County, California on mõlemad pilootide jaoks suhteliselt ebamugavad põhjusel, et neis on mürapiirangud, mis teevad maandumisest ja õhkutõusmisest paraja väljakutse.

Mõlemas lennujaamas on ka suhteliselt lühikesed lennurajad, mis nõuavad kiireid õhkutõusmisi. Pole harv juhus, et piloodid, kes simulaatoril lendavad Reagan’i lennujaama kuulsusetul River Visual’il, lõpetavad harjutuse üsna kuulsusetult – sõites näiteks Washington’i monumendil pea maha.

Peep Lauk kommenteerib

Startides Washingtoni lennuväljalt põhjasuunas tuleks Potomac-i jõe kohal sooritada sujuv pöörang, et vältida sattumist Valge maja ja Pentagoni kohale ning samuti Arlingtoni surnuaeda.

Loe veel

Valge Maja asub sellest lennuväljast ligikaudu 6 kilomeetri kaugusel. Siis jääks ühtlasi terveks nii lennuk kui ka Washingtoni monument. Ka maandumisel tuleks arvestada samade manöövritega.

Müra vähendamiseks vähendatakse lennukite lennukiirust, et suureneks tõusunurk. Samal ajal nõuab kõrgendatud täpsust pöörangute sooritamine.

Erilist tähelepanu nõuavad lühikese stardi-ja maandumisrajaga ja keset linna asuvad lennuväljad, samuti keelu ja mürapiirangualad lennuväljade läheduses. Ka mägedes asuvatele lennuväljadele on start ja maandumine keerulisem muutlike ilmaolude tõttu.

Maandumisel London City lennuväljale peab lennuki lähenemisnurk tavapärase 3 kraadi asemel olema 5,5 kraadi. Seejuures lähenemiskiirus ei tohi olla suurem, ja peale rataste puudutust maaga tuleb kohe aktiveerida mootorite revers ( mootoritega pidurdamine) ja tiibade spoilerid (õhkpidurid), sest raja pikkus on ainult 1508 meetrit. Võrdluseks, et Tartu lennuraja pikkus on oluliselt suurem, ulatudes 1799 meetrini.

Tempelhof-i lennuvälja (asub Berliini keskel) lennurajad on küll pikemad, kuid ühes lennuraja otsas asuvad korrusmajad. Startimisel, peale lennuki eraldumist rajalt, valisin kiiruse kogumisel välja elamu akna, millel oli kõige vähem lillepotte, ning ületasin seejärel selle maja väga madalalt.

Stardil Oslo lennuväljalt tuleb mürapiirangute tõttu madalal kiirusel ja kõrgusel teha pööranguid, et mööduda asulatest. Piiranguala lõpeb seal 1,8 km kõrgusel. Mitmetel Norra lennuväljadel nõutakse lendude ohutuse tagamiseks simulaatoril eeltreeningut.

Loe edasi Accelerista portaalist!

Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare

FORTE TOP

Viimased uudised