Keenia avas esimese raudtee pärast 1901. aasta "kuutõbiste ekspressi"

 (5)

Keenia avas esimese raudtee pärast 1901. aasta "kuutõbiste ekspressi"
Vana raudtee valmis 116 aastat tagasiWikimedia commons

3,2 miljardit dollarit maksma läinud, hiinlaste juhtimisel ehitatud raudteeliin ühendab nüüdsest Mombasa sadamat pealinna Nairobiga ja kannab nime Madaraka Express. Tegemist on suurima investeeringuga Keenia (Kenya) iseseisvuse ajal, ja ilmneb ka, et esimese raudtee-ehitusega riigis pärast 116-aastast vaheaega.

Nimelt ehitas Briti koloniaalvõim aastail 1896-1901 praeguse Keenia aladele Uganda raudtee, mis omal ajal oli suure strateegilise tähendusega Briti kolooniate valitsemisel. Kui USA ekspresident Theodore Roosevelt käis 1909-1910 Smithsoniani muuseumi tellimusel Aafrika-ekspeditsioonil, kasutas ta seda raudteed ja ka kirjeldas pikalt oma päevikuis.

Ometi nimetas üks autor 1971. aastal raudteed Kuutõbiste Expressiks (Lunatic Express) ja sama nime kasutas nüüd uut raudteed avades praegune president Uhuru Kenyatta:

  • "Ajalugu on, et see algas esmalt 122 aastat tagasi, kui britid, kes meie riiki koloniseerisid, panid käima rongi eikuhugi... Seda nimetati siis Kuutõbiste Ekspressiks. Täna, hoolimata kõigest kriitikast, ei tähista me mitte uut Kuutõbiste Ekspressi, vaid Maduraka Ekspressi, mis saab kujundama meie tulevikku järgmiseks sajaks aastaks."

Loe veel

Seotud lood:

Maduraka tähistab päeva, mil Keenia sai sisemise omavalitsuse, 1. juunil 1963, järgnes riigi iseseisvumine 12. detsembril 1963 ja muutmine vabariigiks täpselt aasta hiljem. Esimeseks peaministriks ja hiljem presidendiks sai praeguse presidendi isa Jomo Kenyatta.

On selge, et ajal, mida praegused keenlased mäletavad, tähistas sajandivanune raudtee tõesti lagunemist ja mõttetust, kuigi valmimise ajal pidas näiteks Winston Churchill Uganda raudteed suurepäraseks saavutuseks. Enne Teist maailmasõda ulatusid selle harud ka Tanganjika (ehk Tansaania) ja Uganda aladele, aga Briti võim teatavasti ei kestnud igavesti.

Praegune pealinn Nairobi sündis üldse selle raudtee vahejaamana, praegu mahutab aga enam kui kolm miljonit elanikku. Kui selle linna sündi ja kasvamist kuutõbiste projektiks pidada, siis võib ehk tõesti Kenyatta sõnadest aru saada.

Kisumu linnas, mis rajati selle raudtee lõppjaamana Victoria järve ääres, elab täna 400 000 inimest, linna majanduslikule õitsengule sai piduriks mitte "kuutõbiste raudtee", vaid fakt, et 1977. aastal katkesid aastaiks sõbralikud suhted Keenia ja Uganda vahel. Täna on Kisumu kiiremini arenevaid linnu Keenias, kuigi raudteest lõigati linn ära aastal 2012.

See ongi koht "eikuskil", kuigi Victoria järvel on päris suur laevaliiklus. Hiina on investeerinud Kisumu sadama suurendamiseks lisaks 140 miljonit dollarit:

Vana raudtee on kasutatav, kuigi kitsarööpmeline ja ülimalt aeglane. Aastail 2007-2008, nn Keenia kriisi ajal, mil ekspresident Mwai Kibaki üritas sohiga end võimul edasi hoida ja ligemale 1500 inimest sai verevalamistes surma, osa vanast raudteest hävines, ja kõige rängemini kannatas just Uganda kaubandus.

Uus raudtee võimaldab nüüd Mombasast Nairobisse jõuda nelja ja poole tunniga, kui seni sai bussiga kohale üheksa ja vana raudteega 12 tunniga. On selge, et sellel ei sõida vaid reisirongid, vaid majandus loodab väga suurt impulssi kaubavedude suurenemisest.

Ka rong, mis sõidab 120 km/h, on Keenia mõistes kiirrong AFP / Scanpix

Hiinlased ehitasid selle raudtee tormates, saades valmis 18 kuud enne ametlikku tähtaega, et homseks pidupäevaks üle anda, olgugi, et omavalitsuse saavutamisest möödub kandilised 54 aastat. Tulevikus tahetakse raudtee ühendada Lõuna-Sudaani, Kongo DV ja Burundiga, ehk tegelikult viia ellu unistusi, mis Briti võimudel omal ajal lõpetamata jäid.

Teatavasti visandas juba 19. sajandi lõpus Briti Lõuna-Aafrika Kompanii rajaja Cecil Rhodes raudteeühenduse Kairost Kaplinna, aga koloniaalvõimude rivaliteet muutis selle võimatuks. Rhodesi nimi on tänases Mustas Aafrikas kahtlematult põlu all, aga on selge, et transpordiühenduste parandamine on Aafrika riikide jaoks kindlaim tee kroonilisest vaesusest välja.

Uganda raudtee ehitusel, 1896-1901 sai teadaolevalt surma 2498 ehitajat, neist ligemale 500 kohalike elanike rünnakus, kui mitu maasai rahvusest tüdrukut oli naabruses vägistatud. Kuni 135 töölist pisteti aga nähtavasti nahka lõvide poolt. Kokku osales toona ehitusel 32 000 inimest, enamasti võõrtöölised Indiast, osa neist jäigi Aafrikasse elama.

Euroopaliku rööpmelaiusega uus raudtee (1435 mm) kulgeb nüüd paralleelselt vana kitsarööpmelise raudteega (1000 mm), uue raudtee ehitusele kaasati 25 000 kohalikku elanikku ja on selge, et nende töötingimused on oluliselt parimad sajanditaguste kolleegidega võrreldes.

Mombasa ja Nairobi vahel hakkavad nüüd sõitma reisirongid kiirusega 120 km/h ja kaubarongid 80 km/h, kohalikus mõistes "kiirrongid". Ühendus Ugandaga peaks valmima aastaks 2021. Uue raudtee pikkus on 485 km. Pilet reisirongile maksab 900 Keenia šillingit (kaheksa eurot), samas kui bussipilet maksab 400 Keenia šillingit. Kaupu peaks aga saama raudteel vedada kuni 22 miljonit tonni aastas.

Opositsioon mõistagi kritiseeris raudtee liigset maksumust, kuna naaberriikides ehitavad hiinlased sarnaseid liine palju odavamalt. Seda kui palju Kenyatta tegelikult hiinlastelt laenu on võtnud, ei tea peale tema enda keegi. Kuid välisinvesteeringud majandusse ei tule ju kunagi kahjuks.

Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare

FORTE TOP

Viimased uudised