Oma klassi tippteosed. Eestisse vuhises kaks Välku

 (14)

Lennujaama platsil tunduvad F-35-d justkui sordiini all olevat. Sellised lennukid polegi mõeldud maas olema – ikka taevalaotuses on nende koht ja sinna sobivad nad suurepäraselt.
Lennujaama platsil tunduvad F-35-d justkui sordiini all olevat. Sellised lennukid polegi mõeldud maas olema – ikka taevalaotuses on nende koht ja sinna sobivad nad suurepäraselt.Foto: Andres Putting

Eesti Päevalehel oli ainulaadne võimalus kaasa lennata hävitajate F-35 Lightning teekond Suffolkist Harjumaale.

Kaks viienda põlvkonna hävitajat F-35A Lightning ja neid saatev tankurlennuk Boeing KC-135 jõudsid Ämari lennubaasi eile pärastlõunal kella kolmveerand kahe paiku. Sündmust serveeriti meediale omamoodi saladusena nagu üle-eelmisel sügisel, kui Ämaris maandusid USA hävitajad F-22 – nende kohta teatati kokkukutsutud ajakirjanikele ainult nii palju, et võib-olla maanduvad „mingid lennukid”.

Ämaris lennukeid vastu võtnud Eesti õhuväe ülema kolonel Jaak Tarieni sõnul pole Lockheed Martini mitmefunktsioonilised hävitajad F-35 varem väljaspool USA õhuväebaase maandunud.

Lennuki radaritele nähtamatuks jäämise võime on täiesti teisest klassist.

F-35A Lightning on radaritele raskesti avastatav ühekohaline hävitaja, mida Lockheed Martin ehitab kolmes põhilises versioonis. Teistest kallitest hävituslennukitest eristab seda asjaolu, et lennuki radaritele nähtamatuks jäämise võime on täiesti teisest klassist. F-35A on kolmest kergeim ja väikseim ning ainus, mis on varustatud nelja toruga automaatkahuriga GAU-22/A. Variante F-35B ja F-35C ehitatakse harvemini.

Vaata interaktiivset graafikut, milline militaartehniline tippteos F-35A on:

Hävitaja F-35A Foto: Andres Putting

F-35B on võimeline vertikaalselt õhku tõusma ja maanduma. F-35C on A-st suuremate tiibadega ja tänu sellele väiksemal kiirusel paremini juhitav, samuti on selle maksimaalne lennukaugus suurem ja lennuk saab peale võtta rohkem kasulikku koormat.

Start Ida-Inglismaalt

Loe veel

Eesti poole startistid hävitajad eile hommikul kohaliku aja järgi kell kaheksa Ida-Inglismaal asuvast Lakenheathi lennuväebaasist, tankurlennuk aga sellest mõni kilomeeter kaugemal asuvast Mildenhalli baasist.

Eesti Päevalehe fotograaf Andres Putting, kes tegi hävitajaid saatnud tankurlennuki pardal kaasa reisi Suffolkist Harjumaale, ütles, et umbes kolme ja poole tunnise lennu jooksul tangiti kaht hävitajat Boeingilt kaks korda, samal ajal kui lennukid 900-kilomeetrise tunnikiirusega Eesti poole vuhisesid.

KC-135 on 1950-ndatest pärit tankurlennuk, mis teenindab vajaduse korral kõiki militaarlennukeid. „Meie menüüs on kõik, mis vaja,” muhelevad lennukis olevad sõjaväelased. Foto: Andres Putting
Akendeks on tankurlennukil neli augutaolist moodustist külgedel, lisaks üks aken piloodile ja tagaotsas kütusepoomi operaatorile. Lennukis on kohutav müra, istume nagu silgud pütis. Kõik on militaarmaailmale omaselt praktiline, ei mingeid mugavusi. Foto: Andres Putting

Tankimine käis nii, et hävitaja liikus Boeingi saba alla ning seejärel liigutas 1950-ndatest pärit tankurlennuki sabas kõhutanud tankimisoperaator rallimängu juhtpulti meenutava seadmega tankuri kõhust kütusetoru F-35 kere ülaosas oleva kütusepaagi auguni, mis seejärel avanes, ja paak lasti kütust täis.

Tankurlennuki sabaosas tegutseb tankimisoperaator ehk boom operator. Andres Putting
Kõlavad imelikud helid, undamised, viled. Aknasse ilmub lubatud moodne hävitaja. Ta läheneb, läheneb veel ja poomioperaator teeb oma tööd: suunab 10–15 meetri pikkuse toru moodsale hävitajale keset selga. Imeb ennast kinni ja hakkab kütust pumpama. Foto: Andres Putting
F-35 tankimine Euroopa kohal Foto: Andres Putting
F-35 tankimine Euroopa kohal Foto: Andres Putting
Kütusepoom eemaldub kütusepilve saatel lennukist, kohe on kohal ka teine. Siis jälle sama protseduur – selle lennu jooksul kordub see kõik veel ühe korra. Foto: Andres Putting

Arvestades, et lennuki sisemised kütusepaagid mahutavad üle kaheksa tonni kütust ja neid kasutades on rahuaegne maksimaalne lennukaugus 2200 kilomeetrit, võib laias laastus öelda, et pisut alla 270 kilomeetri peale kulub ümmarguselt tonn kütust.

Vaata videost, kuidas hävituslennukeid 900 km/h lennates pilvepiiril tangiti:

F-35 hävitajaid on praeguseks ehitatud umbes 230 ja meie lähiriikidest kavatsevad need kasutusele võtta Taani ja Norra, USA armee plaanib tellida üle 2000 lennuki. Alaliselt paiknevad hävitajad Utah’ osariigis. Euroopasse saabusid F-35 tüüpi hävitajad kuu keskpaigas, et osaleda koos Euroopa NATO liitlastega mitmesugustel õppustel.

Hävitaja piloot Foto: Andres Putting
Üks „välk” on kohal, teine kohe maandumas. Foto: Andres Putting
Lennukid on Ämaris kohal. Foto: Andres Putting
Kella 13.45 paiku maandume Ämaris. Hea on jälle värske õhu kätte saada. Foto: Andres Putting
Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare

FORTE TOP

Viimased uudised