Kolm tõhusat võtet nutisõltuvuse taltsutamiseks

 (12)
Kolm tõhusat võtet nutisõltuvuse taltsutamiseks
Samsung Galaxy A8 2018Foto: Hendrik Osula

Nutisõltuvus on reaalne ja kõikjal meie ümber. Võib-olla oled sõltuvuses isegi (*neelatus*) sina ise? Loe tõhusat nipitriot, kuidas seda taltsutada.

Kiire internetiühendusega nutitelefon tundub tänapäeval eluks hädavajalik asi. Kuidas öelda sõbrale, et kokkulepitud lõunale hiljaks jääd, kui seda pole? Kuidas ilma Google Mapsita võõras paigas midagi üles leida? Kuidas ilma Taxify või sarnase äpita mugavalt taksot saada?

Paljude jaoks on telefon muutunud aga enamaks kui suhtlus- ja abivahend – ilma selleta tundub elu kuidagi tühi ja ebarahuldav ning võõrutusnähud on kerged tekkima (näiteks ärritunud olek).

Kuidas nutisõltuvusega rinda pista? Forte teab peaaegu kõike ja toob siin kolm tõhusat võtet.

Ära lase telefonil vibreerida

Paljud meist kontrollivad telefonis toimuvat vahel ka siis, kui otseselt põhjust pole, näiteks keegi ei helista või äpid teavitusi ei saada. Tead küll, nii igaks juhuks.

Eriti pakiline soov telefonis toimuvat uurida tekib aga muidugi siis, kui see vibreerib, et näiteks teavituse saabumist märkida.

Lülita vibratsioonid välja, olgu siis peamenüüs või konkreetses äpis, ja sa haarad telefoni järele tõenäoliselt palju harvem!

Ära jälgi, kui palju akut veel alles on

Pidevalt telefoni käivitamine, kasutamine ja sulgemine – ja paljud teevad seda kümneid, kui mitte sadu kordi päevas – mõjub halvasti akukestvusele.

Seotud lood:

Nutisõltuvust hoiab alal aga ka pidev murelik uurimine, et kui palju akut veel "täis" on, et kas näiteks ikka peab õhtuni vastu.

Nii et sori peamenüüs ja eemalda akuseadete alamenüüs seda tähistav info, nii et täituvusprotsenti või muud akutäituvus-indikaatorit ekraanil enam näha poleks.

Muuda ekraan mustvalgeks

Märgatav osa nutitelefonisõltuvusest seostub selle värvilise ekraani ja sinna pidevalt ilmuva uue infoga (peamiselt teavituste kujul).

Kui telefoni peamenüüs sobrades ekraanipilt värvilise asemel greyscale'i viia ehk vähem värviliseks muuta, siis muutub ka pidev ekraanivahtimine palju vähem isuäratavaks.

iPhone'il on see üna kerge. Mine peamenüüsse ja järgi liini General > Accessibility > Display Accommodations > Color Filters.

Värvifiltreid välja lülitades peaks saama valikuks võtta greyscale'i, mis seni ilusa värvilise ekraani üsna igavaks muudab.

Algse seisu taastamiseks mine taas General > Accessibility, vali lõpus asuv Accessibility Shortcuts ja aktiveeri valik Enable Color Filters. Seejärel saad kahesuguse ekraani vahel klõpsida kolm korda kodunuppu vajutades. Eeldusel, et su iPhone'il on füüsiline kodunupp.

Androidi telefonis on sama protsess veidi keerukam ja selle lubamiseks tuleb vast developer mode ehk tarkvaraarendaja-režiim sisse lülitada. Seda ära kindlasti tee, kui pigem tehnikakauge oled ja tahad, et see ka edaspidi kenasti ja vanaviisi töötaks.

Ikka tahad? Selleks otsi Androidi peamenüü lõpust üles About phone, edasi Software information ja Build number. Kui viimast mitmeid kordi toksida, siis telefon alguses hoiatab developer-režiimi käivitamise eest ja siis teatab, et see on käivitunud.

Vastav valik tekib Androidi peamenüü lõppu. Sealt saad valida ka vähem värvilise pildi (monochrome, greyscale vm).

Pikk ülevaade selle kohta siin

Igatahes väheneb nutisedme kasutamise isu värvivaesel ekraanil tunduvalt. See on võrreldav kofeiinivaba kohvi joomisega: tehtav, aga mitte nii nauditav.

Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare