Tallinnas käinud šveitslaste rekord-elektrimootorratas tegi Maale 80 päevaga tiiru peale
Konkurentidena sõitsid välja, eesmärgiga kogu võistlusdistants kaasa teha, Europarlamendi liberaalide fraktsiooni ja viimasel hetkel võistlusega liituda otsustanud kohalikest autospordientusiastidest koosneva Team Estonia elektrisportautod Tesla Roadster.
«Loomulikult läheme võitma,» kommenteeris Loecker, elektriinsener, kes piloodistaatuse kõrval on Zerotraceri üks autoreist, Tarkade Klubile eeldatavat võistlustulemust. Kulutavad ju Teslad vahemaade läbimiseks rohkem elektrienergiat ning vajavad pikemat laadimisaega kui tema imesõiduk.
Kuna tegu on teedel-tänavail toimuva kestvus- ja täpsussõiduga (aeg, millega distants läbitakse, peab olema kontrollajale võimalikult lähedane), ei ole maksimaalsele kiirusele ja kiirendusomadustele mõtet liigselt tähelepanu pöörata. Ometi on needki rekordmootorrattal paremad kui konkurentidel: kui Tesla maksimumkiirus on 201 km/h, siis Zerotracer võib kiidelda koguni 250 km/h tippkiirusega, 0–100 km/h aeg on Teslal 5,6 ja Zerotraceril 4,5 sekundit. Paari aasta pärast võib Zerotracerist sarnaselt Teslaga saada seeriatoode.
Rekordreis ümber ilma Genfist Genfi
Kogemusi, kuidas pikki vahemaid elektrisõiduki juhtraua taga läbida, on Loeckeril küllaga. Koos Zerotraceri kaasdisaineriga ette võetud ümbermaailmareisi ajal juhtus nii mõndagi. Tuli ju sõita kokku 30 000 kilomeetrit, läbida sellised suurriigid nagu Kasahstan, Venemaa, USA ja Mehhiko, laadida mootorratast kohtades, kus keegi elektrisõidukeist kuulnudki polnud. Kanadas, näiteks, konfiskeeriti sõiduk pärast kokkupõrget jalgratturiga. Kui see paari päeva pärast tagasi saadi, tuli juba kiirustada, et tihedas graafikus püsida.
Loeckeri sõnul tõestasid ümber ilma reisinud, et elektrisõidukitega on võimalik – isegi siis, kui infrastruktuur arenenud pole – ka pikemaid reise ette võtta. On ju elekter kõikjal olemas ja kui ilusti küsida, saab seda ka oma sõiduki laadimiseks kasutada. Näiteks ei pane auto või mootorratta laadimist pahaks kämpingutöötajad, kelle juures matkabusside omanikud nii või naa oma sõidukeile juhtmeid-voolikuid külge seavad. Muide, reisi vältel pidi elektrisõiduk suisa paaril korral oma tavamootoriga saateauto meeskonda abistama – sel nimelt lõppes kütus.
Juhtimine
Kuigi elektrimootorratta juhtimine on lihtne, on sellega harjumiseks vaja siiski vähemalt viiesaja kilomeetri pikkust treeningperioodi. Üldiselt peaks elektrimootorrattaga hakkama saama igaüks, kes elus mootorratastega lähemalt kokku puutunud. Rooli asendab ehtmootorrattalik juhtraud, küljel asuvad tasakaalurattad on võimalik üles tõsta ühe nupuvajutusega. Ühest nupuvajutusest lülitub kogu mootorratta vooluring välja. Kokkupõrke korral ning juhul, kui mootorratta elektriosades tekib näiteks sinna sattunud vee tõttu lühis, lülitub vooluring välja automaatselt. Kasutatakse ju mootorratta juures 400voldist pinget (seda on Loecker enda sõnul ehitusprotsessi käigus ka ise paaril korral tunda saanud) ning väljalülitamine on oluline selleks, et avariisse sattudes selles osalenuid mitte ohtu seada. Maksimumkiirust pole Loecker ise elektritsiklil taga ajanud, siiski on ta sellega sõitnud 200 km/h, selle juures jäänud sõidukil jõudu veel ülegi ning juhitavus olnud igati hea.
Kere
Kasutatakse ülitugevat, kuid kerget kevlarist monokokk-kere, mida Loecker võrdleb vormel 1 auto kerega. Sõiduki tühimassiks on tänu sellele vaid 640 kg, millest suur osa läheb akude ja mootori arvele. Juhi ja sõitja turvalisuse tase on võrreldav tänapäevaste autode omaga. Pleksiklaasist katus lubab mootorrattast välja vaadates koguni 250 kraadi laiust vaatevälja.
Akud ja laadimine
Sõiduki täielik laadimine võtab 9,9 kW juures aega ligi kaks tundi, 80% täituvuseni jõuab liitiumioonaku kõigest poole tunniga. Selle aja jooksul laetud energiaga läbib mootorratas 350 km. Voolutarve 100 km/h kiiruse juures on ca 7 kWh. Mäest alla sõites ja pidurdades regenereeritakse energiat. Ümbermaailmareisiks kulutati ligi 2100 kWh elektrienergiat (praeguste hindade juures maksaks selline kogus elektrienergiat Eestis olenevalt paketist 150–230 eurot), võrdluseks – kui 30 000 kilomeetrit läbida autoga ning kulutada iga 100 km kohta keskmiselt 7 liitrit bensiini, kuluks seda kokku 2100 liitrit ehk ca 2500 euro eest.
Tagaiste ja pakiruum
Elektrisõidukiga saab sõita kaks inimest, sõiduki kandevõime on kokku 200 kg. Olemas on ka väike pakiruum, mis asub tagaistme peatoe taga.
Mootor
Mootori võimsuseks on mootorratta kohta igati soliidne 135 kW, algkiirendus on Loeckeri sõnul suisa hullumeelne. Mootori ning paljude teiste osade tootjaks on elektroonikafirma Brusa.
Tasakaalurattad
Tasakaalurattad on kasutatavad igasuguse kiiruse juures. Valgusfoori ees lubavad need asendada jala mahapanemist, mis kinnise kere puhul oleks vägagi keeruline. Ralli Tallinna-etapi finišis teenisid ootamatult, sekundi murdosa jooksul maha potsatanud rattad igal juhul publiku aplausi.
Jälgi Forte uudiseid ka Twitteris!