Tallinna tulevad CCS laadijad, aga me ei saa (ametlikult) öelda kui mitu ja kuhu

 (9)
Tallinna tulevad CCS laadijad, aga me ei saa (ametlikult) öelda kui mitu ja kuhu
Elektriautode laadimiskohta tähistav märk SaksamaalFoto: KAI PFAFFENBACH, REUTERS

Elektritransport on üks omamoodi ettevõte: suurt kära tegemata on suunaks võetud avaliku CCS/CHAdeMO laadimisvõrgustiku loomine Eestis. Tartus juba on, Tallinna tuleb. Aga kuhu? Raul Potisepp ning Rain Neemlaid olid nõus saladuskatet veidi kergitama.

Infoväli meie ümber on killustatud, ja isegi kui olla ninapidi asja sees – nagu näiteks mina, kes ma iga päev sirvin läbi kümneid uudiseid autotööstuse elektrifitseerumisest – ei pruugi ikkagi kõike toimuvat tähele panna.

Õnneks avastas keegi Elektritranspordist enda jaoks Accelerista portaali ja pöördus kolleegile küsimusega, kas tahame nende tegemistest lähemalt kuulda: näiteks sellest, et Tallinnas on kavas avada CCS standardiga kiirlaadijaid?

Nüüd oli minu kord elevile minna. Kuhu need laadijad tulevad? Kui mitu? Eetris ringleb erinevaid kõlakaid, üks magusam kui teine.

CCS standardi levimist oodatakse Tallinnas nagu hingeõnnistust, praegu käib suurem osa linna särtsukatest end kiilaadimas Jüril, ABB postist. Midagi leiab siit-sealt veel, aga need laadijad pole avalikud ega ka mitte marukiired. Pead kuuluma siseringi, et täpsemalt kuulda.

Ja nüüd näiteks selline kuulujutt: Tallinna tuleb tänavu kümme CCS kiirlaadijat, kiku selle peale! Kuhu? Kes teeb? Ei tea.

Seotud lood:

Aga ehk räägivad Elektritranspordi tegevjuht Raul Potisepp ja müügiinsener Rain Neemlaid mulle enamat? Saatsin küsimused.

Peaaegu kolm nädalat ei kippu ega kõppu. Jõudsin vahepeal teisi kanaleid pidi teha taustauuringut, kümnest laadijast ei halligi. Kuniks sain sabast kahel CCS kiirlaadijal koos asukohtadega.

Nüüd läksin rinnaga peale ja küsisin Raulilt ja Rainilt otse: millal NEED kaks laadijat tööle hakkavad? Päev hiljem saingi kõigile oma küsimustele põhjalikud vastused. Peaaegu.

Välja arvatud NEID laadijaid puudutavale küsimusele – seal on vastuseks “ei kinnita ega lükka ümber”. Info on siiski tõene.

Nõnda siis on enam-vähem kindel, et tänavu Tallinna vähemalt kaks CCS kiirlaadijat tuleb ja need paigaldab Elektritransport. Asukohad? Selguvad allpool.

Mis imeloom on Elektritransport? Kodulehelt paistab, et annate rendile ja müüte elektriautosid – lehel on näha kaks esimese generatsiooni Nissan Leafi. Seni suurim erilahendus on Tartu linna SmartEnCity kiirlaadimisvõrk ehk viis laadijat kesklinna piirkonnas.

Elektritranspordi eesmärk on arendada keskkonnasõbralikku transporti. Täna me kasutame ümbritsevat õhku nagu prügikasti.

Automootorit käima pannes me ei mõtle, kuidas summutist tulevad heitgaasid meid ning meie lähedasi mõjutavad ning milliseid haiguseid õhusaaste tekitab. Lähitulevikus võiks transpordist tekkivat õhusaastet käsitleda sama tõsiselt nagu suitsetamist siseruumides.

2019. aastal plaanime mitmekordselt kasvada ning aasta lõpuks tänavatele tuua 100 elektriautot. Lisaks paigaldame vähemalt 10 kiirlaadijat, kus on nii CHAdeMO kui CCS laadimisstandardid. Nendest osa tuleb Tallinnasse, täpsemad asukohad teeme peagi teatavaks.

Kui palju kavatsete CCS standardiga kiirlaadijaid Eestis paigaldada, ja kuhu? Mis tüüpi need kiirlaadijad on, mis võimsusega ja mis autosid seal laadida saab?

Hetkel on Elektritransport OÜ paigaldanud Tartusse SmartEnCity projekti raames 5 kiirlaadijat, millel on lisaks CHAdeMO-le ka CCS laadimise standard, mis sobib Euroopa ja Lõuna-Korea elektriautode kiirlaadimiseks.

Antud laadijad võimaldavad laadida kuni 50kW võimsusega ning rekord, mis saavutati Jaguar I-Pace’iga on 49,938kW. See on tõenäoliselt ka Eesti rekord.

Tegemist on Efaceci laadijatega. Erinevalt ELMO laadijatest ei ole meie laadijates võimsus piiratud ehk auto saab kiiremini täis laetud. Tartus maksab ühe kilovatt-tunni autosse laadimine 15 senti (sh käibemaks).

Loe edasi Acceleristast!

Mis on kõigi aegade julgeim otsus, mis on Eestis tehtud?


Tänud vastamast ja head loosiõnne!