Tegu on nn VW Golfi fenomeniga, kus uus mudel üritatakse luua võimalikult sarnane eelkäijaga, säilitamaks olemasoleva ostjaskonna poolehoidu. Ja et Peugeot 307 leidis endale oma eluea jooksul umbes kolm miljonit tänulikku ostjat, siis pidi ka järeltulija astuma samadesse jälgedesse. “Käbi ei kuku kännust kaugele,” teadis sellist disainipoliitikat iseloomustada juba Maarjamaa põlisrahvas.

Nii näebki 308 välja pea samasugune kui eelkäija. Mõõdulint ütleb siiski, et 308 on kasvanud nii pikkuses kui ka laiuses, seda nii väljast kui ka seest. Seegi on automaailmas pidev tendents: järeltulija on tavaliselt kopsakam ja lopsakam kui eelkäija. Lisasentimeetrid tähendavad, et 308 sõitjateruum on üpris mugav paik. Visuaalset ruumikust annab GT-le standardvarustuses olev täispikk klaaskatus, mis lisab autole rohkem kui ruutmeetri klaaspinda. Kabiinis kasutatavad materjalid on GT-l esmaklassilised ega jää konkurentide pakutavale milleski alla. Samuti on tehases paigaldatava standardvarustuse loetelu GT-l pikem kui ühelgi teisel 308 variandil. Seega, kui eelistate võimalikult hea varustusega autot, on GT midagi teile. Kuigi jah, ka GT hinda võib lisamugavusvarustusega kõrgustesse ajada, kõrvalolevatel piltidel näha oleva 308 GT maksab seetõttu 329 000 krooni asemel suisa 399 000… Peugeot’le omaselt heal tasemel on ka kabiini ja juhtimisseadmete ergonoomika: pea kõik on mugavalt käeulatuses. Ainsad erandid on istmed: näiteks esiistmete seljatoe kallet reguleeriva ebamugava kangi asemel eelistaks ma tavapärast reguleerimisratast.
Ka istmesoojenduse kolmeastmeline juhtrullik on peidetud “nurga taha” ning selle tabamine nõuab harjumist. Käigukangi juures oleks samad nupud hoopis lihtsamini tabatavad. Lisaks võiks istmesoojendus olla veidi äkilisema reageerimisega: linnas jõuab järjekordne ots enne läbi saada, kui istmetest kiirgav soojus selga hellitama hakkab. Proovisõiduautol olnud nahkistmed on oma iseloomult aga teadagi külmavõitu. Korralik standardvarustus pole aga ainus faktor, mis 308 GT omanikku rõõmustab. Ühel tõelisel Gran Turismo autol peab olema ka võimekas jõuallikas. Peugeot 308 puhul on valikuvariante suisa kaks, mõlemad sündinud koostööst nimeka konkurendi BMW-ga. Mootorid on töömahult küll vaid 1,6-liitrised, kuid võimsust on olenevalt ostja soovist kas 150 või suisa 175 hobujõudu, seda tänu õhku surve all põlemiskambrisse puhuva turbolaaduri olemasolule. Lisaks eristavad jõuallikaid käigukastid: 150-hobujõulisel on see viiekäiguline ning suuremal variandil kuuekäiguline.

Seda, et tegu pole lihtsalt paberhobustega, näitab juba esimene kilomeeter. 1,4-tonnise tühimassiga 308 liigub ilma märgatavate pingutusteta kui soe nuga või sees. Piisavad hobujõud saab tühikäigupööretelt ja sealt edasi kuni hetkeni, mil elektroonika sõrm hakkab liiga hoogu läinud juhi suunas hoiatavalt vibutama. Edukalt saab 150-hobujõuline mootor hakkama ka täislastis auto liigutamisega. Juhuse tahtel pidin proovisõidu päeval transportima hulga Spordilehe aastakäike. Tegu polnud just kerge koormaga, kuid GT neelas märkimisväärse hunniku vanu ajalehti üllatava kergusega. Sõit mööda Harjumaa teid, pakid kukil, tundus Peugeot’l mööduvat muretult. Mida ei saa öelda minu kohta, kes ma ajalehti elukohta tassides käed põlvini venitasin. Paberilastis auto kiirendas viiendal käigul 60-kilomeetriselt tunnikiiruselt 90-ni mängeldes ja vähimagi nähtava pingutuseta.

Ka kurvides on 308 GT kindel kulgeja, seda isegi hoolimata talverehvidest, mis auto käitumist tuntavalt mõjutavad. Mõni kuu tagasi, Peugeot 308 Eesti-esitluse ajal, said ajakirjanikud Tabasalu kardirajal proovida nii talviste lamellrehvide kui ka suverehvidega varustatud 308-id. Kui lamellidel Peugeot meenutas oma käitumiselt veidi suverehvidel eelkäijat, Peugeot 307-t (ehk tikkus ujuma), siis suverehvidega 308 sibas mööda kurve kui rööbastele liimitud rong. Seega GT hobujõududest tõelise naudingu saamiseks tuleb ära oodata aeg, mil suverehvid suruvad talvekad kolikambrisse. Veidi võtab GT piloteerimise mõnust maha kummine käiguvahetus. Näiteks oskab toimetuse Seat seda tööd hoopis sujuvamalt. Õnneks on mootor piisavalt naksakas, nii et tavakiirusega sõites on käike vaja vahetada minimaalselt.

Peugeot’ pagasiruum mahutab 430 liitrit oma tavapärasel kujul ning 1398 liitrit “istmed maas, kaup laeni” kujul. Too viimane variant toob välja aga ühe nõrga koha: nimelt tuleb tagaistmete korralikuks kokkupakkimiseks nihutada juhi ja kaassõitja iste ette. Veidi pikemale piloodile tähendab see pealesunnitud jalad-konksus-sõidustiili. Roolida saab, aga juhil kuigi mugav ei ole. Tegelikult läheb maksimaalset kaubaruumi vaja aga haruharva, seega ei peaks see probleeme tekitama.

Kokkuvõte: 150-hobujõuline mootor on Peugeot 308 GT jaoks justkui loodud.

Plussid: Jõuline mootor, standardvarustuse hulk, ruumikus, mugavad ja hea külgtoega istmed, klaaskatus. Miinused: Juhi vaadet varjavad esimesed aknapostid, käiguvahetus on kummine, pagasiruumil kõrge laadimisserv.

Peugeot 308 GT 1.6 THP
Uksi/kohti 5/5
Mootor R4, otto
Töömaht 1598 cm3
Võimsus 110 kW (150 hj) @ 5800 p/min
Pöördemoment 240 Nm @ 2400 p/min
Käigukast 6-käiguline manuaal
Jõuülekanne esivedu
Rehvimõõt 225/45 R 17
Pikkus/laius/kõrgus 4276/1815/1498 mm
Telgede vahe 2608 mm
Pakiruum 430–1398 l
Kütusepaak 60 l
Tühimass/kandevõime 1402/424 kg
Tippkiirus 213 km/h
Aeg 0–100 km/h 7,1 s
Keskmine kütusekulu 5,6 l/100 km
CO2 pääst 167g/km
Garantii 3 aastat läbisõidu piiranguta
Hooldusvälp 20 000 km
Roostegarantii 12 aastat
Kindlustuskulu aastas Xx xxxx kr
Hind alates 329 000 kr