Poni aitab ravida Eesti meeste tujutust

 (11)

Legend laulab taas. Ford Mustangi vabalt hingav mootor pakub V8 helistikus mõnusat vana kooli naudingut. Muskelauto podin ja võdin paneb kõik ihukarvad mootori taktis vibreerima.
Legend laulab taas. Ford Mustangi vabalt hingav mootor pakub V8 helistikus mõnusat vana kooli naudingut. Muskelauto podin ja võdin paneb kõik ihukarvad mootori taktis vibreerima.Ilmar Saabas

V8 mootoriga Ford Mustangi kabriolett on täiesti pöörane kombinatsioon adrenaliini külvavast segasest sportautost ning mugavast ja laisast igapäevasõidukist.

Paljudel eestlastel on pimedusest ja külmast tüdinuna kombeks jaanipäevast kuni septembri alguseni käituda nagu kevadel esimest korda tallist välja pääsenud korskav täkk – ei tea, kuhu joosta ja hüpata, aga tahaks kõike ja kohe! Sellise kamba hoiaks autodest üldse eemale, kuid just lahtine Mustang sobiks neile suveautoks kõige loomupärasemalt. See on veelgi pöörasem tegelane, kohe päris metsik hobune, puhtakujuline Ameerika muskelauto. Suvi sellise kaaslasega toob kurnatud inimesele rõõmu tagasi.

Mustang ei ole üksnes meeste mänguasi, näiteks USA-s on see viimastel aastatel naiste seas enim ostetud sportauto ja laste arvates üldse üks maailma ägedamaid autosid. Just selline oli minu seitsmeaastase poja ja tema sõprade esimene kommentaar, kui olin laste pealekäimisel teinud neile väikese esitlusdrifti. Eks ka kõige rahulikuma mehe sees ole peidus vallatu poisike ja poniauto päästab selle tunde valla.

Mustangil on ka hoopis teine loomus: mugav kulgeja, kes käitub sama taltsalt nagu segane pärast rahustavat süsti. Sellisest normaalsusest tunnevad teravate sportautode omanikud sageli puudust linnaummikutes venides. Ilmar Saabas

Esimene Mustang tehti noortele

See juhtus täpselt 50 aastat tagasi, kui toona Fordi etteotsa saanud 36-aastane Lido Anthony Iacocca soovis suurte tänavaristlejate kõrvale odavat noorteautot. Nõnda sündiski pika kapoti, lühikese pakiluugi ja erakordselt madala kerega Mustang, mille veidi üle 2000-dollarine alghind (rahal oli toona teine väärtus) tegi selle taskukohaseks ka töökarjääri alustavale noorele. Sealt ka nimetus poniauto. 18 kuuga müüdi tolle aja kohta rekordiliselt üle miljoni auto, mis viis Mustangi ajakirjade Time ja Newsweek esikaanele. Ühtlasi rajas poniauto tee muskelautode kultusele, sest tagasihoidliku 101 hj R6 mootori kõrval pakuti ka nelja eri võimsusega V8-t, mis tipnes 271 hobujõuga. Sellest tõugatuna sündisid Dodge Challenger ja Chevrolet Camaro.

Loe veel

Mustang on neist aga alati kõrgemale kapanud, isegi ajal, kui Ford keeras selle kultusliku mudeli teisest kuni viienda põlvkonnani täiesti aia taha. Challenger ja Camaro olid vahepeal orbiidilt suisa kadunud, kuid Mustang on järjepidevalt tootmises ja kuues põlvkond püstitab taas rekordeid, müües USA-s sama palju kui kaks eelnimetatud konkurenti kokku.

Esimest korda pakub Ford seda poole sajandi pikkuse ajalooga autot ka Euroopa turule mõeldud versioonina – küll väiksema mootorivaliku (3,7-liitrist V6 mootorit ei pakuta üldse ja V8-t on kärbitud 20 hj) ning eurooplaste maitse järgi veidi jäigemaks häälestatud veermiku, teistsuguste tulede ja varustus-
pakettidega. Muide, Eestis on eri müüjate kaudu saadaval nii Euroopa kui ka USA Mustang.

Nüüd saavad noored üksnes unistada

Kuigi just kuues põlvkond on kujustuses ja kontseptsioonis snitti võtnud oma algupäraselt mudelilt, on see 39 000 euro suuruse alghinnaga kõike muud kui noortele mõeldud taskukohane sportauto. 50 aastaga on teinud oma töö Ameerikale omane põhimõte: rohkem on uhkem. Esmamudelist on praegune versioon 0,6 meetrit pikem ja kaalub üle poole tonni rohkem. Samal ajal pakub Ford Mustang adrenaliini, võimsust, sõidulusti, mootorimuusikat, silmailu ja kaaskodanike nii imetlevat kui ka hukkamõistvat tähelepanu ligi kaks korda odavamalt kui Saksamaa, Briti ja Itaalia samaväärsed sport-
autod. Selles mõttes peab endiselt paika Mustangi loosung „Palju autot vähese raha eest”.

LP proovis Euroopale kohandatud kõige võimsamat automaatkastiga kabrioletti – 5,0 V8 Convertible GT, mis kaks aastat pärast USA esitlust jõudis alles nüüd Euroopa turule müügile. See viieliitrise mootoriga (418 hj ja 524 Nm pöördemomenti pakkuv) avatava katusega tippversioon maksab veidi üle 50 000 euro, on rikkalikult varustatud ega jäta ühtki autohuvilist külmaks. Täiesti pöörane suveauto, pealegi tagaveoline!

Poniauto pakub palju mugavusvarustust, sealhulgas ventileeritavaid istmeid. Paraku leidub interjööris ohtralt ka odavat plasti. Ilmar Saabas

Kuid sama raha eest võite osta ka Pärnusse suvekorteri.

Vabalt hingav V8 pakub turboajastul vahelduseks mõnusat vana kooli naudingut. Muskelauto podin ja võdin paneb kõik ihukarvad mootori taktis vibreerima. V8 kontserdi tõttu ei raatsi katust isegi ilma jahenedes autole peale tõmmata. Jõudu tundub jätkuvat lõputult, olgu pöörded madalal või põhja jooksmas. Nullist sajani kiirendab auto 4,7 sekundiga.

Automaatkast jääb uimaseks

Veidi valmistas pettumust kuuekäiguline automaatkast, mis seni on kasutust leidnud Fordi kontserni maasturitel. No ei sobi see sportautole – kiirendades võid jäädagi järgmist käiguvahetust ootama. Enne kui midagi juhtuma hakkab, oled juba kõigist takistustest möödunud. Roolil olevatest lapatsitest saab autot käiguvahetusel küll abistada, aga erilist lusti selline tegevus ei paku. Sportliku sõidustiili austajatele on manuaalkast arukam valik. Ilmselt tundub Ameerika muskelautode sõpradele ennekuulmatu ka baasmootori valik – Ford Focus RS-ilt pärit neljasilindriline 2,3-liitrine (314 hj ja 434 Nm) turbomootor.

Pehme katuse avamise-sulgemise süsteem on poolarhailine – elektriline, kuid samal ajal pööratavast kangist käsitsi lukustatav. Ilmar Saabas

RS-i kogemuse põhjal pole kahtlustki, et tegemist on väga hea jõuallikaga, mis turbo vallandudes lennutab autot korraliku kogupauguga, kuid seda proovimata jääb närima kahtlus, kas see euroopalik mootor ikka pakub muskelautodele omast sõidutunnetust. Kui poni, siis ikka täisrautatult! Pealegi võimaldab vabalt hingav mootor tasastel kiirustel märksa rahulikumat ja ühtlasemat popsutamist. Kütusekulu on V8-l muidugi jõulisem, proovisõidu keskmiseks kujunes 13,2 liitrit sajale, kuid rohkem hullates oleks saanud ka märksa suurema arvu.

Vilistab kummi ja tantsib

See-eest pakub tippmootor palju muud toredat. Näiteks saab auto saba keerutada, kui veojõukontroll välja lülitada ja mõnuga gaasipedaali tallata. V8 mudel on varustatud isegi kummivilistamise ja -suitsetamise programmiga ehk teisisõnu on juhil elektrooniliselt esirattaid lukustades võimalik enne ringrajal kihutamist tagarehvid „kuumaks küpsetada”.

Armatuurlaua kõige tähtsamast nuppuderivist saab seadistada rooli ringrajale sobivalt jäigaks, aga ka kohvikute tänaval uimerdamiseks ameerikalikult „vedelaks”. Ja siis see imenupp, mida vajutades saab Mustangi muuta sportlikuks, veelgi sportlikumaks ja lõpuks Track-seadesse, mis lülitab auto lustimist segava elektroonika üldse välja. Mustangil on ka hoopis teine loomus: mugav kulgeja, kes käitub sama taltsalt nagu segane pärast rahustavat süsti. Sellisest normaalsusest tunnevad teravate sportautode omanikud sageli puudust linnaummikutes venides või sadu kilomeetreid riigi ühest otsast teise sõites. GT ehk Gran Turismo tähis V8 versiooni tagaluugil õigustab end Mustangil igati. See on sportlik auto pikkade distantside kiireks läbimiseks. Kahe sõitja Rail Baltic. Mustangi vedrustus on omasuguste seas üks mugavamaid, Ameerika versioon on veelgi pehmem.

Väga kurnav on emotsioone vaka all hoida, sest mootoriruumist kostuv podin annab märku 418 hobuse valmidusest galoppi joosta.

Boonusena suurepärane sõiduasend, ohtralt mugavusvarustust, sh ventileeritavad istmed lõõskava päikese käes talutavaks sõiduks.

Poniauto suudab väga rahulikult kruiisida, ainult et paljude närvid ei pea muskelauto roolis sellisele pingele vastu. Eesti teedel on väga kurnav oma emotsioone vaka all hoida, sest mootoriruumist kostev podin annab pidevalt märku 418 hobuse valmisolekust galoppi joosta.

Oskab ka kurvides käituda

Vanasti tähendas pehme ameeriklane võimet sõita normaalselt ainult mööda sirgeid maanteid, ent kuuenda põlvkonna Mustang suudab ka kurvides end tee külge kleepida. Saksa sportautode sõidumeisterlikkuse tasemeni ameeriklase juhitavus veel ei küündi, kuid otseselt ei saa enam ka midagi ette heita. Lõpuks ometi saadeti pensionile nn veoauto tagasild ja Mustang sai tänapäeva sportautole sobiva sõltumatu tagavedrustuse. Juhitavusele lisab kindlust senisest laiem rööbe ja piiratud libisemisega diferentsiaal. Ford Mondeoga sama kasvu auto ümberpööramine meenutab aga endiselt lennukikandjaga manööverdamist, kui just kohapeal ei drifti. Piiratud nähtavuse tõttu on tagurduskaamera selle auto puhul kohustuslik lisavarustus.

Ford Mustang pakub adrenaliini, võimsust, sõidulusti, mootorimuusikat, silmailu ja kaaskodanike nii imetlevat kui ka hukkamõistvat tähelepanu ligi kaks korda odavamalt kui Saksamaa, Briti ja Itaalia samaväärsed sportautod. Selles mõttes peab endiselt paik Ilmar Saabas

Kui lõpuks eestlaslikult virisema hakata, siis interjööri viimistluses on kasutatud liiga palju kõva plasti ja pehme katuse avamise-sulgemise süsteem on pool-
arhailine – elektriline, kuid samal ajal pööratavast kangist käsitsi lukustatav. Selleks et katusemehhanism kestaks kauem kui garantii, pead pärast katuse avamist autost väljuma ja võtma pagasiruumist kaks suurt plastkaant, et nendega kinni katta tolmule ja niiskusele avatud hinged.

Ford Mondeoga sama kasvu auto ümberpööramine meenutab lennukikandjaga manööverdamist, kui just kohapeal ei drifti.

Soovides autoga ka last sõidutada, tuleb välja tõsta kabrioleti tuulekaitse. (Tegemist on 2 + 2 kohalise istmelahendusega, mille puhul +2 tähendab kahte last. Täiskasvanu pressib sinna hädavaevu – põlved on istme vahele kiilutud ja pea viltu katusepresendis kinni.) Tuule-
kaitse on aga sedavõrd suur, et pagasiruumi see ei mahu, kuigi litraažilt on madal pakiruum võrreldav Volkswagen Golfi omaga (380 liitrit).

Need puudused on aga tühi-tähi, sest Mustangi pöörasus ja äge välimus korvavad kõik miinused. Üks ekstravagantne asi on sellel autol veel: pimedas valgustavad poriloike küljepeeglitest projitseeritud kaks LED-hobust. 

Selleks et katusemehhanism kestaks kauem kui garantii, pead pärast katuse avamist autost väljuma ja võtma pagasiruumist kaks suurt plastkaant, et nendega kinni katta tolmule ja niiskusele avatud hinged. Ilmar Saabas
Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare

FORTE TOP

Viimased uudised