FOTOD: Naksitrallide tibimagnet - 1968. a. Eestis ehitatud auto!
Taamal näituse eksponaatide seas paistev naksitrallide furgoon paneb mõtlema, et see kummaline kupeekompott olekski sobinud samuti naksitrallidele – tibimagnetiks! Sel on väga suur isetehtuse, sooja kodukootuse mekk man, samas kumab siit kümnete tolleaegsete Lääne sportautode vorme. Küll profiilis, küll portree- ja päravaates.
Kabiin on kõrge ja ruumikas, et väikese kehaga naksitrall istmelt üle ukseserva küüniks. See on tibimagnet, mil puuduvad alatud kavatsused. Tagumist akent ning tagumisi külgmisi aknaid pole tõenäoliselt põhjusel, et sellise kujuga autoklaase polnud lihtsalt saada. Muidu oleks Pisuhänna tagaiste tõesti üks päris hirmus litsilõks....
Aga see selleks. Tegelikult nägi auto 42 aastat tagasi välja vägagi šikk. Kindlasti üle-küla-auto – kui mitte üle-külanõukogu-auto! Siis kandsid vallad nimelt taolist nimetust. Kui autole mootori ja sisu andnud Moskvitši kutsuti omal ajal Mosu, siis seda masinat passinuks Musuks kutsuda. Türi mehe nimega Uno sünnitatud auto sai aga hüüdnimeks Pisuhänd, kuigi tagumik on sel uhke nagu vanal Mustangil või koguni Corvette’il.
1968. aastaks oli Unole selge, et võimudelt tal autoostuluba oodata ei maksa. Parteisse ta selleks astuda ei kavatsenud, autost aga samuti loobuma ei nõustunud, tutvustab tekst näitusel unikaalset eksponaati. Nii sisestaski Uno kõik seni nähtud pildid ihaldusväärsetest Lääne autodest mõttelisse kaleidoskoopi, mille teisest otsast paistis vastu toosama Pisuhänd: kaheukseline kupee, ees neli tuld ning rebasepuurivõre nende vahel nagu ninanips Aston Martini soliidsele irvele.
„Nõuka ajal oli autode ise ehitamine täiesti lubatud, küll aga kehtis kindel nõue, et ehitajal peab olema kõikide juppide puhul ette näidata ostupaber – tõendamaks, et asi on hangitud ausal teel,“ seisab stendil. „Alustuseks tegi mees kunagise Lokuta mõisa hobusetallis heast ahjusavipotist masina elusuuruse mudeli. Et välispinda vähem poleerida, kattis savi parafiiniga, selle peale läks kiht betooni ning tugevduseks 6-millimeetrisest terastraadist võrk. Aknaaugud jäid katmata, nende kaudu sai vormist savi välja urgitseda.“
Kuidas ja millest auto sündis, loe edasi juba Rotermanni kvartalis avatud näitusel endal, kus kummalisele autole lisaks olulisi objekte lähiminevikust veelgi – lillevaasist ja vimplist tanki ja soomustransportöörini välja!
Täielikku fotogaleriid Musust näed SIIN.
Jälgi EkspressAuto uudiseid ja artikleid ka Twitteris!