F1 aastal 1978: Ronnie Peterson oleks võinud rootslastele MM-tiitli tuua, kuid vikatimees jäi ette

 (3)

F1 aastal 1978: Ronnie Peterson oleks võinud rootslastele MM-tiitli tuua, kuid vikatimees jäi ette
Mario Andretti Lotus 79 toodi rajale ka aastal 2010.Wikimedia commons

Nii lähedal pole rootslased vormel ühe maailmameistritiitlile kunagi varem ega hiljem olnud. Veel neli etappi enne hooaja lõppu jõudis Ronnie Peterson (Lotus-Ford) hooaja liidrist, tiimikaaslasest Mario Andrettist ühe etapivõidu punktide kaugusele, kuid ette jäi see, kes seitsmekümnendatel regulaarselt võidusõitudes otsustava sõna ütles: "vikatimees" ehk surm. Ka Petersoni hukkumine oleks olnud ilmselt välditav, kui etapi korraldajad paremat tööd oleks teinud.

Rootslastele oli 1978. aasta üldse üks hirmus aasta. Oktoobris suri vähki nende teine suurlootus vormelisarjas, 1977. aastal Belgia GP võitja Gunnar Nilsson, keda haigestumise tõttu 1978. aastal ringrajal ei nähtudki. Ronnie Petersoni kontole jäi aga lõpuks kümme etapivõitu aastaist 1973-1978.

Ka selle hooaja alguses tehti väiksemaid muudatusi reeglites, mis puudutasid auto kuju, pilootide litsentseerimist ja stardiruudustiku mõõtmeid, kuid suurim sekkumine tuli ette võtta pärast Rootsi GP-d, kuhu Bernie Ecclestone'ile kuuluv Brabhami meeskond (roolis Niki Lauda ja John Watson) tuli välja revolutsioonilise "ventilaatorautoga" Brabham BT46B. Kohe seejärel sellised autod keelustati.

Loe veel

Seotud lood:

1. etapp Argentina GP

Buenos Airese rajale startisid esireast Lotusel Andretti ja Ferraril Reutemann, kuid Ferrarid polnud seekord võimelised enamaks kui seitsmendaks-kaheksandaks kohaks. Tiitlikaitsja Niki Lauda sõitis juba Brabhamil.

Muide, Tyrrell oli jälle naasnud neljarattaliste autode seltskonda, oma uue 008-ga. Nende autodega sõitsid prantslased Depailler ja Pironi. Kuuerattalisi vormeleid enam rohkem ei nähtud.

  • 1 Mario Andretti USA Lotus-Ford 9
    2 Niki Lauda AUT Brabham-Alfa Romeo 6
    3 Patrick Depailler FRA Tyrrell-Ford 4
    4 James Hunt GBR McLaren-Ford 3
    5 Ronnie Peterson SWE Lotus-Ford 2
    6 Patrick Tambay FRA McLaren-Ford 1

2. etapp Brasiilia GP

Esimest korda uuel Jacarepagua autodroomil Rio de Janeiros võitles parima stardikoha välja Peterson, kuid katkestas kokkupõrkega 15. ringil. Seekord sai argentiinlane Reutemann Ferraril võidu, heastades selle, mis kodurajal võtmata jäi, edestades selgelt ka brasiillast Emerson Fittipaldit. Teine koht oli meeskonna Fittipaldi Automotive (varasema nimega ka Copersucar) ajaloo (1975-1982) parim koht üldse.

  • 1 Carlos Reutemann ARG Ferrari 9
    2 Emerson Fittipaldi BRA Fittipaldi-Ford 6
    3 Niki Lauda AUT Brabham-Alfa Romeo 4
    4 Mario Andretti USA Lotus-Ford 3
    5 Clay Regazzoni SUI Shadow-Ford 2
    6 Didier Pironi FRA Tyrrell-Ford 1

3. etapp Lõuna-Aafrika GP

Kyalami rajal oli Lauda isegi Brabhamil võimeline juba parima stardiruudu välja võitlema, kuid finišini tema mootor vastu ei pidanud. Ometi sai ta tiimikaaslane John Watson koha poodiumil. Ronnie Petersonile oma elu juba üheksas etapivõit.

Muide, varem mitme muu nime all katsetanud Frank Williams oli oma nime all meeskonna välja pannud ka 1977. aasta hooajal, aga esimese punktikohani jõuti alles nüüd. Esimene etapivõit tuli aasta hiljem.

Soome sai aga F1 rajale jälle oma piloodi (1974. aastal ühe stardi teinud Leo Kinnuneni järel), kuigi Keijo "Keke" Rosbergi esimene hooaeg temale veel punktikohti ei toonud. Rosberg sõitis Hongkongi meeskonna Theodore Racing värvides.

  • 1 Ronnie Peterson SWE Lotus-Ford 9
    2 Patrick Depailler FRA Tyrrell-Ford 6
    3 John Watson GBR Brabham-Alfa Romeo 4
    4 Alan Jones AUS Williams-Ford 3
    5 Jacques Laffite FRA Ligier-Matra 2
    6 Didier Pironi FRA Tyrrell-Ford 1

4. etapp USA lääneranniku GP

Long Beachi rajal Los Angeleses domineerisid Ferrarid täielikult kvalifikatsioonis ja kuigi Gilles Villeneuve sõidu katkestas, tuli neile ka etapivõit Reutemanni roolituna. Nüüd oli Reutemannil ja Andrettil mõlemal koos 18 punkti, aga Reutemannil veidi parem seis.

  • 1 Carlos Reutemann ARG Ferrari 9
    2 Mario Andretti USA Lotus-Ford 6
    3 Patrick Depailler FRA Tyrrell-Ford 4
    4 Ronnie Peterson SWE Lotus-Ford 3
    5 Jacques Laffite FRA Ligier-Matra 2
    6 Riccardo Patrese ITA Arrows-Ford 1

5. etapp Monaco GP

Monte Carlo rajale jõuti veidi pikema pausi järel, sest Jaapani GP Suzuka rajal jäi ära. Reutemann startis parimast ruudust, aga seekord oli siiski prantslase Depailleri pidu, kes sai oma elu esimese, Tyrrelli meeskonna juba 31. etapivõidu. Ühtlasi tõusis Depailler aga 23 punktiga ka MM-sarja liidriks.

  • 1 Patrick Depailler FRA Tyrrell-Ford 9
    2 Niki Lauda AUT Brabham-Alfa Romeo 6
    3 Jody Scheckter RSA Wolf-Ford 4
    4 John Watson GBR Brabham-Alfa Romeo 3
    5 Didier Pironi FRA Tyrrell-Ford 2
    6 Riccardo Patrese ITA Arrows-Ford 1

6. etapp Belgia GP

Zolderis tõi Lotus välja oma uue aerodünaamilise maaefektiga masina Lotus 79 ja see tõestas kohe oma ülimuslikkust. Andretti sai parima stardiruudu ja juhtis sõitu stardist finišini. Peterson aitas tuua veel kaksikvõidu, Ferrari-meestest Villeneuve suutis aga lõpuks ometi punktikoha tuua (ta oli ju võetud meeskonda Niki Lauda asemele). Andretti tõusis tagasi sarja liidriks.

  • 1 Mario Andretti USA Lotus-Ford 9
    2 Ronnie Peterson SWE Lotus-Ford 6
    3 Carlos Reutemann ARG Ferrari 4
    4 Gilles Villeneuve CAN Ferrari 3
    5 Jacques Laffite FRA Ligier-Matra 2
    6 Didier Pironi FRA Tyrrell-Ford 1

7. etapp Hispaania GP

Jarama rajal sisuliselt kordus sama, ainult, et nüüd juba startisid mõlemad Lotused kõrvuti esireast, samas kui Ferrarid vajusid üldse ära. Stardist sai mõneks ajaks ette James Hunt oma McLarenil, aga Andretti oli lõpuks pidurdamatu. Tal koos juba 36, Petersonil 26, Depailleril 23 punkti.

  • 1 Mario Andretti USA Lotus-Ford 9
    2 Ronnie Peterson SWE Lotus-Ford 6
    3 Jacques Laffite FRA Ligier-Matra 4
    4 Jody Scheckter RSA Wolf-Ford 3
    5 John Watson GBR Brabham-Alfa Romeo 2
    6 James Hunt GBR McLaren-Ford 1

8. etapp Rootsi GP

Anderstorpis tekitas suurt kõmu Brabhami revolutsiooniline "ventilaatorauto" Brabham BT46B, mis pidi Lotus 79 paremuse nullima. Konstruktor Gordon Murray nimelt asendas autos radiaatorid uuendusliku pindjahutussüsteemiga, paigutades auto tagaossa ventilaatori, mis ühtlasi nii jahutas mootorit kui ka imes õhku auto alt, parandades oluliselt maas püsivust.

Ja see auto, mis keelati kohe pärast Rootsi etappi, saavutas ajaloolise sajaporotsendilise võiduskoori. Nimelt, kuigi Andretti startiski parimast ruudust, tuli Niki Lauda "ventilaatorautoga" võitjana finišisse. Riccardo Patrese üllatas teise kohaga, mis oli ühtlasi ka uue Arrows-meeskonna esimene poodiumikoht.

Paraku, pärast seda, kui aasta lõpus surid nii Peterson kui ka Nilsson, kaotas Rootsi edasiseks tahtmise enam F1-etappe korraldada. Anderstorpi ringrada on küll endiselt olemas ja kasutusel, aga uuemal ajal pigem lennuväljana.

  • 1 Niki Lauda AUT Brabham-Alfa Romeo 9
    2 Riccardo Patrese ITA Arrows-Ford 6
    3 Ronnie Peterson SWE Lotus-Ford 4
    4 Patrick Tambay FRA McLaren-Ford 3
    5 Clay Regazzoni SUI Shadow-Ford 2
    6 Emerson Fittipaldi BRA Fittipaldi-Ford 1

9. etapp Prantsuse GP

Paul Ricardi rajal oli Brabham sunnitud naasma tiimi varasema auto juurde, kuid sellest hoolimata võttis John Watson kvalifikatsiooni võidu ja lõpuks finišeeris neljandana. Lauda küll katkestas. Lotus oli aga jälle konkurentsitult kaksikvõitu võtmas. Andrettil koos 46, Petersonil 36, Laudal 25 punkti. Konstruktorite sarjas oli Brabham kerkinud äkitselt teiseks Lotuse järel.

  • 1 Mario Andretti USA Lotus-Ford 9
    2 Ronnie Peterson SWE Lotus-Ford 6
    3 James Hunt GBR McLaren-Ford 4
    4 John Watson GBR Brabham-Alfa Romeo 3
    5 Alan Jones AUS Williams-Ford 2
    6 Jody Scheckter RSA Wolf-Ford 1

10. etapp Briti GP

Brands Hatchi rajal sai parima stardikoha Peterson, kuid ta oli ka esimesi katkestajaid. Ka Andretti Lotuse mootor ütles enne poolt maad üles. Pärast teda sõitsid liidrikohal esmalt Scheckter, siis Lauda ja lõpuks Reutemann, kes Ferraril võidu koju tõi. Brabhamil aga juba kaks meest poodiumil.

  • 1 Carlos Reutemann ARG Ferrari 9
    2 Niki Lauda AUT Brabham-Alfa Romeo 6
    3 John Watson GBR Brabham-Alfa Romeo 4
    4 Patrick Depailler FRA Tyrrell-Ford 3
    5 Hans-Joachim Stuck GER Shadow-Ford 2
    6 Patrick Tambay FRA McLaren-Ford 1

11. etapp (Lääne-)Saksa GP

Hockenheimi rajal startisid esireats jälle Lotused, Andretti ees ja Peterson tema kõrval, kusjuures rajal oli veel kolmaski Lotus, erameeskonnale kuuluv eelmise aasta Lotus 78 mehhiklase Héctor Rebaque'i juhituna. Peterson paraku katkestas. Andrettil koos juba 54, Petersonil 36, Reutemannil ja Laudal 31 punkti.

  • 1 Mario Andretti USA Lotus-Ford 9
    2 Jody Scheckter RSA Wolf-Ford 6
    3 Jacques Laffite FRA Ligier-Matra 4
    4 Emerson Fittipaldi BRA Fittipaldi-Ford 3
    5 Didier Pironi FRA Tyrrell-Ford 2
    6 Héctor Rebaque MEX Lotus-Ford 1

12. etapp Austria GP

Österreichringile startis parimast ruudist Peterson ja seekord ta ka võitis etapi, olgugi, et ränk vihmasadu sundis korraldajaid vahepeal sõidu peatama ja kordusstarti andma. Andretti auto oli purunenud juba esimeses stardis. Punkte koos Andrettil 54, Petersonil 45, Depailleril 32. Neli etappi veel sõita. Lotus oli aga juba võitnud konstruktorite karika.

  • 1 Ronnie Peterson SWE Lotus-Ford 9
    2 Patrick Depailler FRA Tyrrell-Ford 6
    3 Gilles Villeneuve CAN Ferrari 4
    4 Emerson Fittipaldi BRA Fittipaldi-Ford 3
    5 Jacques Laffite FRA Ligier-Matra 2
    6 Vittorio Brambilla ITA Surtees-Ford 1

13. etapp Hollandi GP

Ka Zandvoortis startis esimesest ruudust Andretti, tema kõrvalt aga Peterson ja nende kaksikvõitu ei ohustanud keegi. Kuid see jäi juhuse tahtel ka Andretti viimaseks võiduks, kuigi mees startis F1-sarjas 1982. aastani välja. Seevastu korjas ta järgnenud aastatel palju võite ameeriklaste CART-sarjas. Andrettil oli aga Hollandi GP järel koos 63, Petersonil 51, Laudal 35 punkti.

  • 1 Mario Andretti Lotus-Ford 9
    2 Ronnie Peterson Lotus-Ford 6
    3 Niki Lauda Brabham-Alfa Romeo 4
    4 John Watson Brabham-Alfa Romeo 3
    5 Emerson Fittipaldi Fittipaldi-Ford 2
    6 Gilles Villeneuve Ferrari 1

14. etapp Itaalia GP

Ja siis tuli see õnnetu Itaalia GP Monzas. Stardis jälle eest Andretti, kuigi tema kõrval seekord Ferraril Villeneuve. Peterson viiendas ruudus. Paraku põrkasid stardis Hunti ja Petersoni autod kokku, Petersoni auto paiskus vastu barjääre ja tema auto ratas lendas veel Surteesis sõitnud Brambillale vastu peas. Haiglasse viidi murtud jalgadega Peterson ja teadvusetu Brambilla.

Operatsioonil tekkis aga Petersoni vereringes ummistus, ta langes koomasse ja suri järgmisel hommikul. Brambilla siiski toibus haiglas.

Neli tundi pärast nende õnnetust anti Itaalia GP-le kordusstart, paraku Andretti ja Villeneuve tegid mõlemad valestardi ja said selle eest karistada, lõpetades lõpuks kuuenda-seitsmendana. Ja nii leidsid Brabhami mehed end finišis kaksikvõitjatena. Andretti sai aga Petersoni surmaga omale MM-tiitli kätte, mida pidutseda muidugi oli võimatu.

  • 1 Niki Lauda AUT Brabham-Alfa Romeo 9
    2 John Watson GBR Brabham-Alfa Romeo 6
    3 Carlos Reutemann ARG Ferrari 4
    4 Jacques Laffite FRA Ligier-Matra 3
    5 Patrick Tambay FRA McLaren-Ford 2
    6 Mario Andretti USA Lotus-Ford 1

15. etapp USA (idaranniku) GP

Lotuses sõitis nüüd Petersoni asemel prantslane Jean-Pierre Jarier, samas kui Riccardo Patrese, kes oli loetud eelmise etapi avariide süüdlaseks, kandis oma Arrowsil üheetapilist stardikeeldu. Andretti võttis ka kodurajal parima stardikoha, kuid katkestas. Etapivõit (juba üheksandat korda tema karjääri jooksul) argentiinlasele Reutemannile. Terve poodium täitus aga lõunapoolkera meestega.

  • 1 Carlos Reutemann ARG Ferrari 9
    2 Alan Jones AUS Williams-Ford 6
    3 Jody Scheckter RSA Wolf-Ford 4
    4 Jean-Pierre Jabouille FRA Renault 3
    5 Emerson Fittipaldi BRA Fittipaldi-Ford 2
    6 Patrick Tambay FRA McLaren-Ford 1

16. etapp Kanada GP

Hooaeg lõpetati Île Notre-Dame rajal Montrealis, kusjuures parimast ruudust startis seekord Jarier, Andretti alles üheksandast. Oma karjääri esimese võidu sai Ferraril Gilles Villeneuve (kelle poeg Jacques Villeneuve, 1997. aasta maailmameister, oli sel hetkel seitsmeaastane). Iirlane Derek Daly tõi oma riigile esimese punkti.

  • 1 Gilles Villeneuve CAN Ferrari 9
    2 Jody Scheckter RSA Wolf-Ford 6
    3 Carlos Reutemann ARG Ferrari 4
    4 Riccardo Patrese ITA Arrows-Ford 3
    5 Patrick Depailler FRA Tyrrell-Ford 2
    6 Derek Daly IRL Ensign-Ford 1

MM-i esikümme aastal 1978:

1 Mario Andretti Lotus 64
2 Ronnie Peterson Lotus 51
3 Carlos Reutemann Ferrari 48
4 Niki Lauda Brabham 44
5 Patrick Depailler Tyrrell 34
6 John Watson Brabham 25
7 Jody Scheckter Wolf 24
8 Jacques Laffite Ligier 19
9 Gilles Villeneuve Ferrari 17
10 Emerson Fittipaldi Fittipaldi 17

Andretti oli ülekaalukas võitja, kuid alates 1979. aastast läks nii temal kui ka Lotusel F1-sarjas kõik viltu, nende käivitatud maaefekti-revolutsioon tegi konkurendid edaspidi oluliselt paremaks. Tuli oodata lausa 1982. aastani välja, enne kui Lotus uuesti võitma hakkas.

Konstruktorite karikas:
1 Lotus 86
2 Ferrari 58
3 Brabham 53
4 Tyrrell 38
5 Wolf 24
6 Ligier 19
7 Fittipaldi 17
8 McLaren t 15
9 Arrows 11
10 Williams 11

Tähele tasub panna, et prantslastele oli sel ajal suureks hüppelauaks F1 sarja F2-autode Euroopa meistrivõistluste sari, mida olid aastail 1973-1977 võitmas järjest just prantslased Jean-Pierre Jarier, Patrick Depailler, Jacques Laffite, Jean-Pierre Jabouille ja René Arnoux. 1978 võitis selles sarjas aga itaallane Bruno Giacomelli autol March-BMW.

Briti F3-sarjas võimutses juba brasiillane Nelson Piquet.

Indy 500 sõidu võitis Ameerikas Al Unser, autol Lola-Cosworth. USA meistrivõistluste sari sai aga 1979. aastaks kõrvale uue vormelisarja CART (Championship Auto Racing Teams), need aga küll polnud just võistlusvõimelised F1-masinatega.

Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare

FORTE TOP

Viimased uudised