Luukpäradega ja laugsabadega väikeautosid on lugematu hulk. On ka bussikujulisi pisemaid mahtuniversaale. Nende vahele eksivad ära ka mõned sedaanid, kuid korralikust väikesest vagunist, mis oleks turule tulnud, on möödas juba mitmed aastad. Kas ma eksin, kui väidan, et viimased sellised olid Škoda Fabia Combi ja Peugeot 207 SW? Või loeme nende hulka ka Lacetti SW, mis küll hinnalt kvalifitseerub hoopis teise autoklassi. Roomster või kunagine Yaris Verso on juba pisut teine auto kui klassikaline universaal, samamoodi esimese põlve Kia Rio oma kõrge laadimisavaga.

21 detsembril 2007 Itaalias esitletav miniuniversaal peaks ülejäänud Euroopasse jõudma uue aasta esimestel kuudel. Aga milline see Clio Sport Tourer siis on?

Türgis, Bursa ülimoodsas tehases ehitatav universaal on projekteeritud tavalise Clio põhjale. Baas on jäänud samaks, kuid tagaosa ülendit on pikendatud 216 mm võrra. Nii tekib tagumise istmerea taha 809 mm pikk kaubaruum ja auto kogupikkuseks tuleb 4202 mm ehk 4,2 meetrit. Kerepikkuse lisandumisega on autol ka kolmas küljeaken C-piilaris, mis muudab auto seest piisavalt valgusküllaseks. Samas on prantsuse disainerid teinud tagaluugi parasjagu kaldu, nii ei teki universaalkerele tihti omast kaubiku välimust. Tagaosa lahendus on lennukas ja vastab liignimele Sport kõigeti.

Uue sportuniversaali kaubaruum on päris mahukas, ulatudes 439 liitrini. Seda juhul, kui eemaldatav põrandaplaat on väljas. Nimelt on mõnusa lahendusena pakiruumi põrandat katmas spetsiaalne kate, mille alla on võimalik ära peita vajalik ohutusvarustus aga ka muud pisemad vidinad, mis ikka autodes kaasas on. Usutavalt hakkab see põrand autodes püsivalt sees olema, nii jääbki tavakasutuses pakiruumiks 403 liitrit. Aga seegi on päris palju. Kui lasta alla ka tagumine istmerida, on võimalik seda mahtu suurendada 1,27 kuupmeetrini.

Kuna tegu on Lõuna-Euroopas projekteeritud autoga, siis on seal kohe kindlasti arvestatud noorte perede mäesuusatamise harrastusega. Tagaistme saab loomulikult kahes osas alla klappida ja nii saab Sport Toureriga sõita neljakesti aga siseruumis kaasa võtta kuni 1,45 meetrit pika mistahes hobivarustuse. Põhimõtteliselt peaks sellest piisama nii lumelaudade kui ka mäesuuskade jaoks. Kehapikkuste sirgete “tünnilaudadega” enam ei sõideta, poolteisemeetrised ”carvingud” on täna normaalne varustus…

Rõhku on uue universaali puhul pandud müraisolatsioonile. Uskudes Laguna III põhjal, et prantslaste müraisoleerimise oskus on muutunud väga heaks, võib uus “vagun” päris vaikne saada. Turvalisus on Reanult’ puhul olnud alati tipptasemel, nii ei tasu karta, et universaaliga kuidagi teistmoodi asjad oleks. Kõik moodsad ja ülimoodsad lahendused on ka Sport Toureril kasutusel. Boschi 8.0 ABS koos pidurdusassistendiga, turvatalad ustes, turvapadjad sõitjaid kaitsmas, ESP, ühesõnaga kõik, mis tänapäevasel autol olema peab. Võimsama mootoriga mudelitel on neli ketaspidurit, baasversioonidel ilma ESP’ta tagasillal kahjuks trumlid. Aga kui tellida stabiilsuskontroll, on neli ketaspidurit kohe olemas. Lisavarustusena on teavitatud rehvirõhu kontrollseadmest, parkimisanduritest, püsikiirushoidjast ja ka automaatsetest kojameestest. Ühesõnaga, kõik mõeldav ja vajalik on saadaval.

Mootorivalikus on kolme töömahuga mootoreid: 1,2- ja 1,6-liitrised bensiinimootorid ja 1,5-liitrise töömahuga dCi turbodiislid. Põnev mootor on 100 Hj arendav 1,2 turbo, mis tehase andmeil kiirendab universaali tõesti sportlikult 11,2 sekundiga sajani ja lubab sõita kuni 184 km/h aga seda vaid 5,8-liitrise kombineeritud kütusekuluga. Reaalsus Eestis tähendab siis 6,5-7 liitrit aga seegi on ju vähe. Võimsaim mootor on 110 Hj 1,6-liitrine, mida saab ka 4-käigulise automaatkastiga. Manuaalkastid on bensiinimootoritel 5-käigulised. Diislid arendavad 70, 85 ja 105 Hj ja nende tippkast on 6-käiguline manuaal. Turboga bensiinimudel kaalub 1120 kilo, kangemad diislid 1235 kilo. Kuna universaale ostavad praktilise meelega inimesed, siis on sellisel autol oluline ka lubatud suurim haagise mass: piduriteta 535 kg ja piduritega 1200 kg. Peaks olema enam kui piisav?

Igal juhul saab pisikeste universaalide turg turgutust. Eestlastele on viimasel ajal hakanud sellise keretüübiga autod meeldima, oleme kord sellised praktilised. Kuid pisut kõhnema rahakotiga peredele ei olnud sobilikku mudelit. Logan venitati trammiks, Fabia on vana mudel, Roomster kaubiku kujuga ja polegi rohkem? Hinnaklassis 200-250 tuhat ehedat universaalkerega sõiduautot ei olegi. Aga uuel aastal on, ei saa Sport Tourer kindlasti kallim olema. Clio III ju temagi…
Renault’ Eesti müüjate sõnul on uut Clio Sport Tourerit oodata siia märtsis 2008 ja hinnad peaksid algama 190 000 krooni juurest.