Hiljutine näide sellest on Warner Music Group, kes sõlmis TikTok’iga uue kokkuleppe, mille tulemusel suurenevad nende tasud lauluõiguste eest ja mis edendab koostööd populaarse sotsiaalmeedia rakendusega. Leping hõlmab kõiki plaadifirma poolt väljaantud salvestusi.

Eelmisel aastal sõlmisid suuremad muusikaettevõtted litsentsilepingud Facebook’i, TikTok’i ja Snap Inc’i ehk kolme suurima sotsiaalmeedia platvormiga, luues uue miljardit dollarit maksva ettevõtte. Warner Music tegevdirektor Steve Cooper ütles eelmisel kuul, et nende ettevõtte teenib selliste tehingute pealt nüüd sadu miljoneid dollareid aastas.

Sotsiaalmeedia gigantidelt teenitud dollarid on aidanud muusikaettevõtetel kompenseerida pandeemia tõttu kaotatud müügitulusid, mis on tingitud poodide sulgemisest, raadio kuulamisnumbrite vähenemisest ja kontserttuuride ärajäämisest. Pandeemia-aeg on innustanud muusikaettevõtteid otsima uusi koostöövõimalusi muuhulgas videomänguettevõtete ja spordirakendustega.

„Tundub, nagu oleksime üksikute kuude jooksul jõudnud aastaid aeganõudva arenguni. Eesmärk on tagada, et meie artistid oleksid väärtustatud ja saaksid oma teenistusest püsivalt ära elada,” ütles Warner Musicu digitaalsete lahenduste juht (chief digital officer) Oana Ruxandra.

Ruxandra liitus Warner Music Groupiga kaks aastat tagasi ning tema eesmärk on muutuvate tehnoloogiliste võimaluste ajastul ettevõttele uusi väljundeid leida. Plaadifirmade sõnul on just tehnoloogiaettevõtteid nagu Google ja Apple mänginud rolli nende viimased 15 aastat kestnud tulude languses, kuna piraatlus ja veebikuulamine vähendasid CD-de müüki ehk plaadifirmade peamist sissetulekuallikat.
Esialgu tundus muusikaettevõtete kõige suurem murekoht olevat sotsiaalmeedia. Nii YouTube, Facebook, Snapchat kui TikTok võõrustasid oma kasutajaid muusikaga ilma selle eest eriliselt maksmata. Ka uute tegijate nagu Spotify ja Pandora turule tulek ei soosinud muusikaettevõtteid, kelle kasumid sellest kannatada said.

Kuna aga sotsiaalmeedia ettevõtted mõtlevad kasutajate saamiseks välja aina uusi lahendusi, on nad hakanud nägema ka suuremaid kasutegureid muusikatööstusega koostöölepingute sõlmimiseks.

Ühe suurima „süüdlasena” on näiteks YouTube investeerinud tasulise muusika kuulamise teenusesse, mis võimaldaks neile müügitulusid ka lisaks reklaamilt saadud rahades.

Kuigi plaadifirmad näevad YouTube'i endiselt oma suure konkurendi ja müüginumbrite languse põhjusena, on YouTube’i tasulise teenuse kasv ja ka suured ettemaksed plaadifirmadele hästi mõjunud. Väidetavalt maksis YouTube muusikatööstusele 2019. aastal kokku üle 2,7 miljardi euro.

Plaadifirmade meelehärmiks ei kompenseerinud Facebook aastaid nende muusika kasutamise eest, kuid 2017. aasta lõpus ja 2018. aasta alguses jõuti lepinguni, mille tulemusel tasus muusikatööstusele rohkem kui 500 miljonit eurot aastas selle eest, et nad saaksid kasutajatele suunatud videotesse ka muusikat lisada. Sellest ajast alates on ettevõte oma väljamaiseid suurendanud, sõlmides suuri videotehinguid. Selle aasta alguses nõustus ka väiksema kasutajaskonnaga Snapchat sarnase, kuid väiksemaid summasid sisaldava kokkuleppega.

Tohutu kasutajaskonnaga TikToki ülemaailmse muusikajuhi Ole Obermanni sõnul on sotsiaalmeedia mõju ärile tohutu nii tulude kui ka reklaamimise osas. Ka nemad on liikunud muusikatööstusega sarnaste kokkulepete sõlmilise poole.