Mõlemad masinad on minu jaoks eelkõige kandnud eelkõige sõnumit: ka suur linnamaastur võib olla elektriauto. Ja vastupidi.

Jah, ENYAQ on suur, mahukas ja kõrge. 4,65 meetrit pikk ja 1,88 meetrit lai, kliirens tühimassi korral vägagi kõrge ehk 18,6 sentimeetrit ning mass raske ehk tühjalt umbes 2 tonni. See kõik võiks eeldada vägagi suurt energiakulu, ülisuure mahutavusega akut ja tagasihoidlikku sõiduulatust, ent Škoda on suutnud oma süsteeme piisavalt hästi optimeerida ja liikumisjõude masina kasuks tööle panna nii, et ükski eelväidetust ei vasta tõele.

Masina aku mahutavus 82 kWh tähendab praeguses Eesti kehva suusailma tingimustes sõiduulatust 330 kilomeetrit, ideaaloludes ja linnas sõites kuni 537 kilomeetrit. Enam-vähem võrdselt nii linnas kui maanteel sõitmine näitas, et see esimene on ka vägagi realistlik näit ja sellega võib praegustes oludes kindlalt arvestada. Linnas kindlasti rohkemgi, kuna pidurdamisel vabanevad energiat saab rohkem aku laadimiseks kasutada.

Aku nullist täislaadimisele kulub 50 kW laadimispunktis maksimaalselt 1,5 tundi - sisendi tüübiks CCS ja seega kiirlaadimine võimalik.

Kuidas masinaga sõita on? Jätkuvad kestvad kiidualavaldused Volkswageni grupi autodele selles osas, kui heaks nad on arendanud juhiabisüsteemid - sellega harjub ära, sellest satub sõltuvusse. ENYAQ tõesti on liikluses koos oma juhiga - ta aeglustab ka ilma adaptiivset kiirusehoidjat sisse lülitamata, kui näeb eel aeglasemat kurvi või pidurdavat kaasliiklejat, ta hoiab sind joonte vahel ka vingetes kurvides, ta kiirendab ja aeglustab reisijate jaoks märkamatult jne jne jne. Sellega autoga on kõikjal hea ja mugav sõita, sportrežiim (lisaks ecole, comfordile ja normalile) ka olemas - see teeb rooli „raskeks" ja gaasipedaali tundlikumaks (muide, gaasipedaali liikumisulatus on sellel masinal vist küll rekordiliselt väike, vaid paar sentimeetrit).

Väga mugav on see, et auto on rooli taha istudes sõitmiseks kohe valmis - ei mingit start-nupule vajutamist, vaid D-käigu sisselülitamise vaev. Puudu on käiguvalimil ka P- ehk parkimise nupp, auto jääb ise seisma, kui koht sisse võetud, igaks juhuks võib automaatse seisupiduri klahvi korraks kergitada.

Enyaqi pöörderaadius on 9,3 meetrit, mis on sama väike kui imepisikesel Škoda Citigol. Aku on paigutatud autopõhja alla esi- ja tagasilla vahele - seda ikka stabiilsuse saavutamiseks. Auto ise on tagasillaveoga.

Välisdisainis torkavad silma kitsad LED-esituled, uhke haiuim katusel, sirged küljejooned ja uhke suur grill esiosas:

Auto sees pole ma nii palju nahka aga ühelgi teisel autol varem näinud (pealegi on see ökonahk - pargitud oliivilehtede ekstraktiga): seda on lisavarustusena tellides nii armatuuril, uste sisekülgedel kui loomulikult istmekatetena. Kui nahkversioon i ostmiseks raha napib, siis on hea teada, et tavaversiooni istmekatted valmistatud villast ja ümbertöödeldud plastpudelitest.

Lahe on see, et topishoidja vaheseina asendit saab muuta ja ava oma topsile laiuse mõttes sobivaks muuta. Mitte nii lahe on see, et Skodadel kipub topsihoidja vahe olema aga teistpidi ikkagi nii kitsas, et tavamõõtmetega termostassid sinna naljalt sisse ei mahu. Kahe istme vahel on keskkonsooli all ka avar lisapanipaik.

Istmed saab tellida elektriliselt reguleeritavatena ja kahe mäluasendiga. Uste käepidemed ja lingid on omapäraselt disainitud ehk lahedad. Tagaolijail on jalaruumi tublisti:

Auto pagasiruum on tõesti avar (585 liitrit) ja varustatud võrguga, mis esemed põrnal hoiavad.

Muide, kui Keskkonnainvesteeringute Keskus avas mullu 15. detsembril elektriliste sõidukite ostutoetuse taotlusvooru, mille maht sai täis vähem kui poole tunniga, siis oli kõige nõutum mudel ülekaalukalt just Škoda ENYAQ. 114 uuest elektrisõidukist, mille ostmiseks eraisikud või ettevõtted riigilt toetust saavad, on koguni 30 ENYAQ-id.

Infoks: ENYAQ-i nimi tuleb iiri nimest "Enya", mis tähendab "elu allikas". Enya ise pärineb gaelikeelsest sõnast "Eithne", mis tähendab "essents", "hing" või "põhimõte".

ENYAQ on õhtlasi esimene seeria-Škoda, mis baseerub Volkswageni grupi spetsiaalselt elektriautode jaoks loodud moodulplatvormil MEB.

ENYAQ on saadaval kolme eri akupakiga ja sõiduraadiusega 355-537 km. Baasvarustusega tagaveoline 109 kW (148 hj) maastur maksab 34 990 eurot, ehk siis ligikaudu 10 000 eurot vähem kui VW ID.4. Edaspidi tulevad valikusse ka Coupé, RS ja nelikveolised sõsarad. Autol on garantii 5 aastat või 100 000 km.

Proovisõiduautod on Tallinnas kohal - soovitan minna ja ära proovida.