Peadpööritava 3000-protsendise inflatsiooni tingimustes, kus pidevalt toodi käibele uusi rahaliike, mis sama kiiresti kehtetuks kuulutati, oli 1990. aastate alguse Brasiilias keeruline tegelda jaekaubandusega.

Sellise majandusliku olukorraga seisis 1991. aastal tema perekonnale kuuluvat, elektroonika ja majapidamismasinatega kauplevate poodide ketti juhtima asudes silmitsi Luiza Trajano.

Magazine Luiza nimelisele frantsiisile kuulus väike kett kaupluseid riigi lõunaosas asuvas São Paulo osariigis, kuid Luizal oli auahne plaan laieneda üle kogu riigi. Selle eesmärgi saavutamiseks rakendas ta kavalat strateegiat.

Kuna inflatsioon oli äärmiselt kõrge ning Brasiilia valitsus oli aastatel 1989–1994 kehtetuks kuulutanud koguni neli uut rahaliiki, oleks olnud mõtlematu hakata avama uusi suuri poode koos kogu kaasneva kaubavalikuga.

Niisiis otsustas Luiza avada hoopis jada mikrokaupluseid, kus ei müüdud midagi. Alates 1992. aastast oli klientidel selle asemel võimalik istuda kaupluses arvuti ette ja sirvida elektroonilist kataloogi kõigi müügil olevate kaupadega.

Seejärel said nad sisse anda tellimuse ja Magazine Luiza toimetas kauba neile kätte üleriigilise jaotuspunktide võrgustiku vahendusel.

Selline ärimudel oli veebikaubanduse eelkäija ajal, mil Brasiilias praktiliselt polnud internetti — see muutus tarbijatele kättesaadavaks alles 1997. aastal.

Lisaks sellele, et taoline mudel võimaldas Magazine Luizal kiiresti ja odavalt laieneda, tähendas väikeste „elektrooniliste kaupluste“ pidamine ka seda, et ettevõte ei pidanud iga kord, kui raha kurss inflatsiooni tõttu muutus, uusi hinnasilte trükkima. Piisas hindade uuendamisest arvutisüsteemis.

Luiza juhtimisel selgitas ettevõte püüdlikult oma laienemisplaane personalile tagamaks töötajate rahulolu ja kõrget motivatsiooni, mis väljendus klientidele kvaliteetse teeninduse pakkumises.

Kolme aasta jooksul asutas Magazine Luiza frantsiis Brasiilias mitusada uut kauplust. Tänaseks päevaks on ettevõttel kogu riigis üle tuhande kaupluse rohkem kui 30 000 töötajaga.

Ettevõtte veebilehe kaudu esitatud tellimustest laekub 48% müügitulust; ettevõtte aastane käive küündib 19,7 miljardi reaalini (u 4,3 miljardit eurot).

Äri edukus on teinud Luizast ühe rikkama inimese Brasiilias. Tema netoväärtus on Forbesi andmetel 3,2 miljardit eurot.

Luiza Trajano (Foto: Wikimedia Commons / Fabio Rodrigues Pozzebom, Agência Brasil)

Esimese Magazine Luiza kaupluse avasid 1957. aastal Luiza tädi ja onu tema kodulinnas Francas. Sõna magazine on variatsioon prantsuskeelsest sõnast magasin, mis tähendab poodi, Luiza oli aga ka praeguse frantsiisijuhi tädi eesnimi.

Alates 12. eluaastast hakkas Luiza poes abiks käima, töötades pärastlõunati ja varajastel õhtutundidel pärast kooli. „Ma olin müüjatar, ja pood oli tol ajal veel väga väike,“ rääkis ta. „Mulle meeldis see kogemus ja see kujunes edukaks.“

Kui Luiza läks ülikooli õigusteadust õppima, leidis ta siiski aega ka poes töötamiseks. Pärast ülikooli lõpetamist asus ta suguvõsa äris tööle täiskohaga. Talle usaldati järjest vastutusrikkamaid ametikohti, kuni ta sai 1991. aastal tegevjuhiks pärast seda, kui ta tädi ja onu ettevõtte igapäevasest juhtimisest taandusid.

Veel üks uuendus, mille ta sisse viis, oli müügihooaegadel kaupluste avamine väga vara — lausa kell viis hommikul. Ühendkuningriigis ja Põhja-Ameerikas oli see küll juba levinud tava, 1990. aastate Brasiilias aga midagi täiesti uut.

Ehkki Luiza Trajano ei kavatse niipea pensionile jääda, on ta tegevjuhi ametiposti siiski edasi andnud oma pojale Fredericole, hakates ise ettevõtte juhatuse esinaiseks.

Kui Luiza pole ametis ettevõtte juhtimisega, peab ta regulaarseid loenguid ettevõtlusest. Lisaks sellele aitab ta juhtida organisatsiooni, mis tegeleb naiste rolli edendamisega äri, tervishoiu ja hariduse valdkonnas.

Tollel 2013. aastal loodud ühendusel nimetusega Brasiilia naiste grupp (port Grupo Mulher Brasileira; ingl Brazilian Women's Group) on tänase päeva seisuga rohkem kui 4000 liiget.