Reklaamitootjad usuvad ilmselgelt, et maitsvate palade kujutised veenavad inimesi ostma, kuid Hollandi Utrechti ülikooli psühholoog Floor Kroese oletas, et kiusatus võib enesekontrolli hoopis tugevdada, vahendab NewScientist.

Selle teooria kontrollimiseks palus Kroese koos kolleegidega 54 naistudengil mälutreeningu testi ettekäändel vaadata kas šokolaadikoogi või lilleõie pilti. Seejärel küsisid uurijad tudengeilt, millised on nende kavatsused tervislikuma toitumise osas ja pakkusid valikut šokolaadi- ja kaeraküpsise vahel.

Naised, kellele oli näidatud koogi pilti, pidasid tervisliku toitumise tähtsust enda puhul suuremaks kui need katsealused, kellele näidati lille. Samuti valisid nad märksa tõenäolisemalt kaeraküpsise, mida nad, nagu varasemad testid näitasid, pidasid tervislikumaks valikuks.

Säh sulle kooki pildi peal

"Toitumisalased kiusatused ei tekita mitte alati kihu neile järele anda," ütleb Kroese. "Tundub, et toitumusliku kiusatuse nägemine meenutas inimestele nende soovi kehakaalu jälgida ning aitas neil vastavalt käituda."

Varasemad uuringud on mõista andnud, et maitsvate ja tervisele kahjulike toitude lõhna tundmine ajendab inimesi tervislikku toitu väga tähtsaks pidama, kuid värske uuring on esimene, mis analüüsib seda, kuidas ebatervislik toit mõjutab suupistelist käitumist.

Chicago ülikooli Boothi-nimelise ärikooli teadur Ayelet Fishbach nõustub Kroese järeldusega. "Mõõdukas koguses ületab toidukiusatuse positiivne mõju negatiivse - kihu kiusatusele järele anda," ütleb ta.

Kroese oletab, et kiusatust tekitavate toiduainete piltide riputamine külmiku uksele võib aidata kaalujälgimise eesmärke meeles pidada. Samas hoiatab ta, et sellised tulemused kehtivad ainult taoliste naiste puhul, kes on otsustanud kaalu alandada: see, kuidas võiksid toidupildid mõjuda elanikkonnale üldiselt, pole veel kaugeltki selge.

Praegu uurib Kroese rühm, kuidas kiusatuse astet varieerida. Esialgsed tulemused annavad mõista, et ehkki väga ahvatlevad pildid paistavad inimestele meenutavat nende kaalukaotus-eesmärki, ei käivita sama mehhanismi kergelt ahvatlevad kuvandid. "Huvitaval kombel võib see tähendada, et nõrgad ahvatlused võivad olla ohtlikumad," ütleb ta.