Xfly ei pea lendavat personali koondama kui nad nõustuvad 50% tööaja ja tasuga


Xfly ei pea lendavat personali koondama kui nad nõustuvad 50% tööaja ja tasuga
Ylle Tampere

Lennufirmadele täisteenust pakkuv Xfly lendab kolme lennukiga 23st ning on koondanud Rootsis ja Leedus töötajaid. Eestis ning Taanis püütakse lendavat personali mitte koondada vaid jõuda solidaarsusleppeni. Nordicale lubatud 30 miljoni eurost abiraha oodatakse.

Xfly on Nordica tütarettevõte, mis ei müü pileteid vaid osutab täisteenust erinevatele lennufirmadele vastavalt nende vajadustele ja nende värvides. Enne kriisi toimis Xfly ärimudel kasumlikult.

Praegu teenindatakse kahte SASi liini Taanis ja üht Nordica liini Rootsis kolme lennukiga. Lootus on, et SAS-iga saab esimesel võimalusel taastada ühendused Kopenhaageni ja Stockholmiga. Rootsi epidemioloogiline seis ei luba paraku liini Stockholmi veel avada, sest reisijad peaksid jääma karantiini.

Pandeemia tabas lennundust väga valusalt ning kuna suur osa raudlindudest on jätkuvalt maa peal, tuleb Xfly-l langetada rasked otsused.

Leedus ja Rootsis on seadustest tulenevalt juba mõnevõrra töötajaid koondatudki: Vilniuses näiteks 10 inimest. Toomas Uibo, Xfly turunduse- ja kommunikatsioonijuht tõdeb, et muud võimalust kahjuks ei olnud, kriisiajal ei jagu kõigile tööd.

Seotud lood:

“Konkurendid on läinud koondamise teed ning seetõttu on ka paljud lennunduses tööjõudu rentivad ettevõtted pankrotistunud. Eestis ja Taanis oleme valinud teise tee: usume, et lennuliiklus taastub neis riikides kiiremini ja oleme rendiettevõtele pakkunud võimaluse teha lendavale personalile ettepanek töötada poole kohaga edasi.”

Toomas Uibo lisab, et ettepanek põhineb solidaarsusel – kõik töötajad peavad olema nõus. Xfly soovib sälitada võimalusel kõik rendiettevõtte töökohad Eestis ja Taanis.

“Inimesed on ettepaneku väga hästi vastu võtnud ning mõistnud ka, et kui üks töötaja ei ole nõus töökoormust 50% ulatuses vähendama, peab keegi tema kolleegidest firmast lahkuma.”

“Kõik saavad ka sellest aru, et kui lende ei toimu endises mahus (taastunud on vaid 2%), siis ettevõttesse raha sisse ei tule ega ei tule ka meilt tellimusi rendiettevõtetele. Seega ei ole ka rendiettevõttetel sissetulekut, mille eest palkasid maksta. Kahesajast inimesest ainult kaks pole selle ettepanekuga nõustunud,” lisab Uibo.

Need, kes 50%-lise töö (ja ka töötasu) vähendamisega nõus ei ole, tuleb ettevõttel tõenäoliselt koondada kuna tööd lihtsalt ei ole.

Koondamise vältimine aitab püsida lennuvormis

Vabariigi Valitsus langetas otsuse, anda Nordicale 30 mln eurot laenu, aga abipaketi vormistamine viibib varsti juba kuu aega. Nordica on oma äriplaani esitanud. Minister Taavi Aas loodab, et Nordica abipaketi otsus juunis allirjad saab, kõigepealt tuleb sellele taotleda riigiabi luba.

Kuna on lootus, et leping saab allkirjad lähipäevadel, proovib Xfly töökohti säilitada: “Oleme tootmisbaas, mille pinnalt on Nordical võimalik kiiresti taas liine avada. Samuti jätkab Xfly koostööd SAS-i ning LOT-iga.

“Tulevikus loodetavasti teeme koostööd veel teistegi ettevõtetega, kel on plaan Tallinnast lennata. Olime enne kriisi suurim lennuoperaator Tallinnas ja aitasime Eestit ühendada viiel liinil,” on Uibo optimistlik.

Kuigi Xfy pole lendajate jaoks nähtav – kantakse tellija livreesid – on see uus viis ühendada Eesti Euroopa uute sihtkohtadega nii, et maksumaksja ei peaks lennufirmale peale maksma.

“Meil on Tallinnas kodubaasi eelis, meil on regionaalliikluseks õige suurusega lennukid ja me oleme võimelised pakkuma üks kõik millisele lennuettevõttele kuluefektiivset lennuteenust,” räägib Toomas Uibo.

Teistmoodi lähenemine vajab tema sõnul harjumist, aga väikeriigil on vaja leida viise, et mitte ääremaastuda, ja tagada pidev lennuvõimekus Euroopasse.

Saadavat riigiabi võib kulutada kahjude korvamisele

30 miljoni eraldamine kodumaisele lennufirmale ootab juriidilist heakskiitu. Saadava rahasüstiga võib ettevõte katta üksnes koroonakriisist tulenevaid kahjusid:

“Kõik, mida selle rahaga tehakse, peab olema tehtud lähtudes erainvestori printsiibist. Eesti riik “päästab” selle otsusega edukalt toiminud ettevõtted ja hulga spetsialistide töökohti. Endiselt on keelatud riikidel toetust anda igapäevaseks äritegevuseks, et kriisijärgsel turul näiteks paremat positsiooni saada. Võimalik, et mõnel riigil on see kiusatus siiski olemas, aga loodame, et aus konkurents saab siin ikkagi oma võimaluse.”

Plaanis on ettevõtted konsolideerida

Eesti riigil on 100% osalus nii Nordicas kui ka lennukite liisimisega tegelevas Transpordi Varahalduses (TVH) ja Xfly on Nordica tütarettevõte kus Poola lennufirma LOT omab 49%. Plaan on luua holding ettevõte, mille all on kolm võrdset õde: Nordica, TVH ja Xfly. LOT peab otsustama oma jätkamise osanikuna.

“Minu arvates teeb konsolideerimine kogu olukorra palju selgemaks, ja ma usun, et inimesed saavad siis nende ettevõtete rollidest ka paremini aru,” ütleb Uibo.

Konsolideerimine annab võimaluse mõõta lihtsamini tulemuslikkust ning eksportide teenuseid huvide konfliktis olemata.

Toomas Uibo on veendunud, et lennunduses saavad edaspidi olema lahutatud kommertsteenused ehk piletite müük ja liiniarendused ning tootmine ehk lennukite opereerimine:

“Me ei saa välistada, et kunagi müüvad lennupileteid hoopis Google või Amazon, kuid reaalselt lendavad Xfly-sarnased ettevõtted. Teenuste osutamine peab toimuma kehtivate turuhindadega nagu see toimub täna.”

Xfly eeliseks on paindlikkus, oskus “riietuda” kiiresti tellija livreesse ning sealjuures pakkuda professionaalset lennuteenust mõistliku lennutunni hinnaga. Ärimudel on Euroopas uudne, Eesti ettevõte on pioneerijate seas.