„Kahetsusväärsel kombel juhtus inimlik eksitus ja umbes 200 LHV klienti said eraklientide finantseerimise juhilt kirja, milles on näha teiste kirjasaajate meiliaadress," tunnistas LHV kommunikatsioonijuht Priit Rum Fortele.

Panga laenude juht soovis klientidele selle kirjaga isiklikult teada anda info, millega arvestada eriolukorrajärgsel ajal - muu hulgas seda, et LHV võimaldab klientidele maksepuhkuseid vajadusel ka edaspidi. Kiri kandis pealkirja „Meelespea laenukliendile eriolukorra järel".

„Muid isikuandmeid peale meiliaadressi kirjas ei sisaldunud," märkis Rum.

Ta lükkas ümber väite, et kirja saajateks olid vaid need, kes on pangale võlgu jäänud.

„See info õige ei ole, et saajateks olid võlglased," ütles Rum. „Palume kõigilt kirja saanud klientidelt vabandust. Hoolitseme omalt poolt, et sarnast olukorda edaspidi ei juhtuks."

Andmekaitse Inspektsiooni avalike suhete nõunik Signe Heiberg ütles juhtunut kommenteerides, et Euroopa Liidu isikuandmete kaitse üldmääruse kohaselt peab vastutav andmetöötleja isikuandmetega seotud rikkumisest inspektsiooni teavitama 72 tunni jooksul peale intsidendi toimumist.

"Kas tegu on rikkumisega või mitte, seda peab pank ise hindama. Inspektsioon on soovitanud minimaliseerida kõik riive põhjustamise võimalused ning kindlasti on pank usaldusväärsem, kui ta ei võimalda näha oma klientide e-posti aadresse teistel isikutel, isegi kui teised on samuti laenukliendid. Seda enam, et pank ei saa garanteerida, et keegi kirja saajatest ei levita e-posti aadresse omakorda veel edasi," märkis Heiberg.

Kiri, mille adressaadid üksteise nimesid nägid, oli järgmine:

Hea klient

Kuigi koroonaviirusest tingitud eriolukord on lõpetatud, läheb majanduse taastumisega veel aega. Kirjas soovin anda ülevaate, millised on sinu võimalused LHV laenukliendina ja kuidas näeme lähitulevikku LHV-s.

Suurima kodumaise kapitalipakkujana läheb Eesti inimeste ja majanduse käekäik meile väga korda. Kodud ning nendega seonduvad finantskohustused on meie ühine mure, mistõttu oleme võtnud südameasjaks pakkuda sulle turu parimat kodulaenu kogemust. See ei tähenda pelgalt uue kodu soetamist, vaid ka koos rasketest aegadest läbi tulemist. Meie laenuhaldurid on abilised, kes aitavad igas olukorras kiiresti ja professionaalselt just sulle sobivaimad lahendused leida.

Alates eriolukorra algusest oleme pakkunud kodulaenu klientidele lihtsustatud korras põhiosa maksepuhkust. Tänaseks oleme seda võimaldanud 615-le kliendile. Jätkame samadel tingimustel maksepuhkuste pakkumist aasta lõpuni. Maksepuhkuse soovist saab mugavalt teada anda meie kodulehel ning reeglina saadame uue maksegraafiku juba järgmisel päeval. Maksepuhkuse vormistamine on tasuta ning eraldi lepingut sõlmima ei pea.

Laenu põhiosa maksepuhkust pakume kuni 12 kuuks. Vormistades esialgu 6-kuulise maksepuhkuse, saab seda vajadusel lihtsasti veel 6 kuu võrra pikendada. Et vältida hilisemaid ebameeldivaid üllatusi, rõhutame, et maksepuhkus tähendab kohustuste edasi lükkamist, mitte kustutamist. Seega jaotatakse edasilükatud maksete summa võrdselt ülejäänud laenuperioodile. Vajadusel saab hiljem laenulepingu tähtaega samuti pikendada.

Kuigi maksepuhkuse taotluste arv on selgelt langustrendis, soovitame ennetavalt teha kindlaks, kas käesolev kriis võib mõjutada ka sinu tööandjat ja sissetuleku jätkusuutlikkust. Kui ilmneb, et sissetulek võib olla ohus, soovitame esimesel võimalusel panga poole pöörduda ja makseraskuste ennetamiseks maksepuhkus vormistada.

Ka uute laenutaotluste arv on viimaste kuudega langenud pea kolmandiku võrra. Sellegi poolest jätkab LHV laenude andmist. Avatud laenupoliitika on kindlustunde tagamiseks väga tähtis ning kinnitan, et pakume ka praegu aktiivselt kodulaenu. Samuti pole me suurendanud kodulaenude sissemakse määra. Igale laenuotsusele läheneme alati kliendipõhiselt.

Kodulaenu taotlemise oleme teinud kliendi jaoks väga mugavaks. Taotluse saab esitada nii mobiiliäpis kui ka arvutis ning kogu järgneva protsessi läbida kodust lahkumata. See tähendab, et ka laenulepingu sõlmimine ja tehingu vormistamine notariga on kaugtõestusega teostatavad interneti teel.

LHV hoiab au sees säästmist ja investeerimist, seega on meie soovitus noortele panna sissetulekust minimaalselt 10% alati säästudeks, nii kujuneb harjumus omada tagavara, millega keerulisemad ajad mööda saata. Pikaajalise säästmisharjumusega ehk madalama riskitasemega kliendile pakume ka uut kodulaenu soodsamatel tingimustel.

Üldiselt on aga eksperdid pigem arvamusel, et majandusaktiivsuse järsule langusele järgneb seekord ka aktiivsuse hüppeline kasv. Muutuste olukorras loeb eelkõige kohanemise kiirus - usutavasti tuleme koos hästi toime!

Sooja suve soovides

Catlin Vatsel
Eraisikute finantseerimise juht