Soome tööterviseameti soovitus tööandjatele on lihtne: aeg on rattaparklad korda teha, et soosida töötajate liikumist töö ja kodu vahet jalgrattaga ja jalgsi.

Lisaks soovitatakse töötajatele võimaldada paindlikumat tööaega, et korraga viibiks kohapeal võimalikult vähe inimesi ja lähikontaktid oleksid viidud miinimumini. Vahetustega töötamine on võimalik ka teenindussektoris.

Töötajatele peavad olema tagatud isiklikud kaitsevahendid ja juurdepääs hügieenivahenditele. Pedaalides on soovitav katta nina ja suu: esiteks ei taha kaasliikujad, et nende peale aevastataks, teiseks on õhus (õie)tolmu.

Lühikeste vahemaade puhul ei soovitata autot kasutada, sest soe suletud kast on pisikutele mõnus kasvulava, tervise seisukohalt on igal juhul parem liikuda värskes õhus.

Autod jäägu hädavajaduseks

Soomes on nüüdsest samuti suletud koolid ja inimestel soovitatakse võimalusel jääda kaugtööle. Haigena välja minek on keelatud, isegi kui tegu on muu kui koroonaviirusega, tuleb jääda tõbisena karantiini.

Viiruste leviku takistamisel on Soomeski olulisemate meetmetena nimetatud kätepesu ning lähikontaktide vältimist, ja päeva jooksul peaksid terved inimesed viibima mõnda aega värskes õhus.

Töötajatel, kes peavad viibima töökohal, soovitatakse võimalusel vältida ühissõidukeid ja tipptunnil liiklemist. Kui siiski bussi-, rongi- või trammisõidust ei pääse, tuleks käepidemetest võtta kindaga või pabertaskurätiga, hoida sõitjatega distantsi ja köhida varrukasse. Aevastada ja nuusata tuleb samuti pabertaskurätti, aga mitte sellesse, millega puututi uksekahvasid. Häbeneda ei tohi maske ja kaitsekindaid.

Autodest aga ei sõnagi, ehkki mujal Euroopas (kaasa arvatud Eestis) on isikliku auto eelistamist korduvalt soovitatud – soome spetsialistid on seda meelt, et kõik pikemad autosõidud, ka näiteks loodusretked, tuleks lükata edasi. Autod jäägu hädavajaduseks.

Miks ei soosita sõiduautosid?

Länsiauto, Opelite maaletooja Soomes, andis eile 100 sõiduautot kuuks ajaks tasuta tervishoiutöötajate käsutusse, algatus leidis meedias laialdast (positiivset) vastukaja.

Soome Autoliidu tegevjuhti Pasi Niemineni panebki imestama, et valitsuse tasandilt ei ole tulnud juhiseid sõiduautode laialdasemaks kasutamiseks:

“On ju sõnadetagi selge, et kui rohkem kui 10 inimesega avalikud üritused on keelatud ja liikudes tuleb hoida piisavat distantsi inimeste vahel, siis kõik, kellel on vaja liigelda, peaksid eelistama oma autot, kui see on olemas. Sel moel on väliskontaktid minimeeritud, ja see peakski ju olema oluline koroonaviiruse leviku tõkestamisel!?”

Nieminen leiab autokasutusel veelgi positiivseid külgi: “Mida vähem inimesi kasutab ühistransporti, seda vähem on ka lähikontakte. Just sellepärast tasuks soovitada neile, kel on auto kasutamise võimalus, seda ka teha.”

Kuidas asjad tegelikult on?

Soome tööterviseameti soovitus kasutada isiklikku autot pikemateks sõitudeks on siiski igati asjakohane: kui võimalik, siis lühemaid käike tulekski teha jalgsi või jalgrattaga, et ühendada kasulik kasulikuga ja liikuda rohkem värskes õhus.

Autoga sõites on inimesed suletud kastis, heitgaaside meelevallas ja lähestikku. Üksinda autoga sõitmine on koormus keskkonnale, olenemata viirusepaanikast ei ole soomlased seda unustanud.

Auto (nagu ka ratas või mistahes muu liikumisvahend) tuleb korralikult puhastada. Jalgrattaga võrreldes on tegu päris suuremahulise ettevõtmisega – kes see viitsib, kui vahemaa on alla kümne kilomeetri, eks!

Kokkuvõttes: hädavajalikud pikad sõidud jäägu autole, lühemad tehtagu rattaga või jalgsi ja ka ühistransporti ei tasu peljata, kuid kui võimalik, siis kasutada tramme, trolle, busse ja ronge tipptunnivälisel ajal.

Üleüldiselt tuleb aga püsida kodus.