Samal ajal vaagisid Filipiinide valitsusametnikud, milliseid seadusi karileminekuga rikutud on ning milliseid trahvinõudeid USA-le esitama peaks, vahendab New York Times.

“Kava kohaselt tuleb alus demonteerida kolmeks tükiks, mis seejärel kraana abil kõrvaldatakse,” rääkis USA mereväe avalike suhete juht, ajutiselt Manilas Ameerika saatkonna juures töötav kaptenmajor James Stockman. Stockmani kinnitusel juhtub mereväe-alustega rahuajal saatuslikke õnnetusi äärmiselt harva.

Ligi 70 meetri pikkune U.S.S. Guardian seilas Filipiinide lõunaosa lähistel meres asuva, UNESCO maailmapärandi nimistusse kuuluva Tubbataha rahu otsa 17. jaanuaril. UNESCO andmeil on sealsed rahud koduks enam kui 350 koralliliigile, rohkem kui 500 kalaliigile ja mitmetele muudele elusolenditele vaaladest ja delfiinidest haide ja kilpkonnadeni.

Merevägi uurib õnnetusjuhtumi põhjuseid, nende hulgas ka võimalust, et intsidendi juures oli oluline roll ebatäpsel diginavigatsioonil.

Tubbataha rahude rahvuspargi administratsioon on sealse haldusosakonna ülema Grace Barberi kinnitusel tuvastanud vähemalt kolm seadust, mida sõjalaeval rikkuda õnnestus. Alust juhtinud meeskonnaliikmed ei küsinud luba rahvuspargi territooriumile siseneda, ei maksnud sissepääsu eest nõutavat tasu ning segasid pargivahtide tööd, kommenteeris prl Barber.

Ühendriike võidakse trahvida 300 dollariga iga kari-ruutmeetri kohta, millele alus kahjustusi tekitas. Kahjude täielik kokkuarvestamine pole võimalik enne, kui alus on eemaldatud, sedastas prl Barber, lisades, et rahvuspargi ametkond pole kunagi varem taolise olukorraga kokku puutunud.

USA merevägi on eemaldanud laeva pardalt kõik, mis võimalik, et seda kergemaks muuta; samuti on kõrvaldatud kütus, lahustid ja muud keskkonnale potentsiaalselt ohtlikud ained, rõhutas kaptenmajor Stockman. Ühendriikide mereväebaasist Singapuris asusid neljapäeval Filipiinide poole teele kaks võimsat tõstekraanat, et kohale jõudes teha algust lammutustöödega, mis eeldatavasti vältavad mitu nädalat.