Hiina paradoks: inimesed tahavad värsket õhku, kuid autost sõltudes ajavad asju ainult hullemaks

 (18)
Hiina paradoks: inimesed tahavad värsket õhku, kuid autost sõltudes ajavad asju ainult hullemaks
Vaade sudusse mattunud linnaleReuters / Scanpix

Aeglaselt liikuvate autode lõputud rivid ilmuvad Beijingi (ehk siis Pekingi) endasse matnud paksust suduloorist ja kaovad viirastustena taas.

Mullu müüdi Hiinas rohkem kui 13 miljonit autot ning nüüd paistab, et riigi suurlinnade, eriti Beijingi lämmatavat õhureostust põhjustavadki eelkõige sõidukid, vahendab Fox News.

Hiina keskklass on viimase 20 aasta vältel jõuliselt laienenud; samal ajal on autod muutunud nüüdisaegseteks jõukusesümboliteks. Mida edukamalt kasvab suurriigi majandus, seda tugevamaks muutub tõmme neljarattaliste sõprade poole, mis on juba praegu toonud kaasa õhureostuse ohtlikult kõrge taseme Hiina linnastunud piirkondades, mõjutades paljude elanike tervislikku seisundit, töövõimet ja elukvaliteeti.

Kiindumus sõiduautodesse on sulgunud ennast kordavasse tsüklisse. “Tõtt-öelda eelistan autoga sõita seda sagedamini, mida reostunum on õhk, kuna mulle ei meeldi rahvast tungil täis bussis loksudes ega tänaval kõndides halba õhku hingata,” selgitas metroorongijuhina töötav Gao Fei.

Kaadrid sudusse mattunud Hiina pealinnast:

Veel 20 aastat tagasi olid tänavad jalgrataste, mitte autode päralt.

Seotud lood:

“Hiinlastel pole isiklikke autosid olnud just kaua. Paljude jaoks on oma mootorsõiduk veel üsna uus nähtus, mistõttu pärast aastatepikkust pedaaliväntamist on autosõidu-kihk jätkuvalt suur,” rääkis mees. “Inimesed eelistavad liiklusummikutes venimist ülerahvastatud linnatranspordi-bussides piinlemisele.”

Valitsus on autode hankimist toetanud, kuna see kannustab majanduskasvu, võimaldades pankadel pakkuda ahvatlevaid autolaene. Taoline poliitika kombinatsioonis hiinlastele omase säästude kogumise traditsiooniga on teinud autod nagu Gaole kuuluv Buick Regal (hinnaga 180 000 jüaani ehk ligikaudu 21 000 eurot) kättesaadavaks paljudele hiinlastele, ehkki keskmise Beijingi elaniku aastapalk ei ületa ikka veel 56 000 jüaani (6600 eurot).

Hiina üha teadlikumal ja häälekamal kodanikkonnal on riigisisestes aktiivsetes suhtlusvõrkudes õigust taga nõudes ja vahel koguni ise õhuproove võttes õnnestunud sundida valitsust õhu halva kvaliteedi kohta avalikkusele rohkem teavet jagama. Rohkem kui 70 linna õhukvaliteedi kohta jagatakse veebis nüüd teateid iga tunni aja tagant; ohtliku õhureostuse eriti rängad juhtumid on sel kuul leidnud enneolematult põhjalikku kajastamist riiklikus ajakirjanduses.

Kuid sedamööda, kuidas hiinlased rikkamaks muutuvad, satub nende janu puhta õhu järele üha drastilisemasse vastuollu nende sõltuvusega autodest.

Sudu käes kannatab kokku enam kui 800 miljonit hiinlast, aastas sureb õhusaaste tõttu ligemale 800 000.