TopGear Eesti: Rariteetne luksmaastur Saab 9-4X

 (15)
Saab 9-4x
Saab 9-4xFoto: Aivar Kullamaa, TopGear Eesti

See oli mullu enne esimest lund, kui Saabi-Anti helistas ja teatas, et tal on vaadata-proovida üliharuldane Saab 9-4X, mida olla üleüldse tehtud vaid 573 eksemplari.

No ei pannud see sõnum kohe kulmu kergitama. Saab 9-4X? Mingi väikeauto? Selgus aga, et tegu on tõesti haruldase, seejuures täiesti uue autoga. Peaasjalikult USA turu jaoks loodud maastur (õieti Crossover Utility Vehicle ehk CUV) toodi avalikkuse ette 2010. aasta Los Angelese autonäitusel.

Saab 9-4X-i jõuti ehitada 2011. aasta juuni algusest kuni augusti keskpaigani, mil firma pankrotti sattus, vaid 573 tükki. Seda on vähem, kui näiteks Elvis Presley laule jõudis salvestada. Kui kaht väärikat nime niisugusel viisil üldse võrrelda saab. Ning üks joon ühendab 9-4X-i ja Elvist veel: ei autosid ega laule lisandu enam ühtegi.

Istume koos Saabi-Antiga tippmudelis, 9-4X Aeros ja sõidame ringi mööda Tallinna Pelgulinna kõrvaltänavaid. Proovisõidu päev on lumine, kuid linnamaasturid teatavasti ei hooli, kui teed veidi libedad. Kahju vaid, et fotosessiooni ajaks enam lund ei jätkunud. Ja küllaltki äkiline tundus see Saab. Kiirendust tõsiselt proovida me sel päeval ei saanud, kuid tootja paberite järgi kiirendas 9-4X Aero 7,7 sekundiga 60-miilise tunnikiiruseni, eurovariandil kulus 100 km/h saavutamiseks 8,3 sekundit.

Seotud lood:

Autos on täisvarustus: nahkistmed, turbomootor, reguleeritava kõrgusega pedaalid, võti-taskus-sisenemine. Ning metallikvärv nagu automüügikuulutuses. Ja kuuekäiguline automaatkast käsitsilülitamise võimalusega.

„Komfort,“ ütleb arvata et üks enim Saabides istunud eestlane Anti Palm veendunult ja lisab, et siin tunneb ta end nagu kodus. Interjöör on sarnane viimase 9-5-ga ja sealt ei tahtnud Anti kuidagi välja tulla.

Minu jaoks kõige huvitavam detail juhi ümber kaarduvas armatuurlauas on lennuki altimeetrile sarnane spidomeeter. Ning nupu „Night Panel“ vajutamisega saab kustutada kõik valgusallikad armatuurlaual, helendama jääb vaid spidomeeter – öiseks sõiduks vajalik lahendus. See funktsioon on Saabi-Anti kinnitusel Saabidel kasutusel juba 1994. aastast. Lennundusest inspireeritud lahendused aga on igati ootuspärased, kui firma nimi pärineb sõnadest Svenska Aeroplan AB.

Autol on neljarattavedu, mille Haldex-süsteem „eelistab“ esisilda. Normaalse sõidu korral on ette ja taha suunatava veojõu suhe 90/10, kuid vajadusel kantakse 90 protsenti momendist tagasillale. Tootja pakkus kaht V6-jõuallikat: 3-liitrist vaba hingamisega mootorit, mis tootis 265 hobujõudu, ja ülelaadimisega 2,8-liitrist Aerot võimsusega 300 hobujõudu.

9-4X-i loomise ajal oli Saab osa General Motorsi impeeriumist ning jagab seetõttu platvormi teiste GM-i markidega. Niinimetatud Theta platvormil põhinevad meile tuntud sõidukitest veel Opel Antara ja Chevrolet Captiva, aga ka Cadillac SRX. Muide, 9-4X ei toodetud Rootsis, vaid hoopis Mehhikos. Sellest hoolimata on auto vägagi rootsilik nii oma tagasihoidliku, Saabile omase välimuse kui ka väga kvaliteetse sisuga. Küll aga on see (seni) ainus Saab, mida pole toodetud Trollhättanis.

Kokkuvõttes oli 9-4X väga hea auto, võib-olla veidi kallivõitu. USA-s algas uue 9-4X hind 38 380 dollarist, Euroopas müüakse neid praegu 60 000 euro ja enamagi eest. Aga ega luksusmaastur peagi odav olema. Eriti veel siis, kui neid on tehtud vähem, kui Elvis laule plaadile pannud. 9-4X on mõeldud tõsimeelsetele Saabi-fännidele ning kui keegi hirmsasti endale säärast sõidukit igatseb, peab ta Saabi-Anti üles otsima. „Dinosaurused on teadagi surnud, kuid hea otsimise peale mõne siiski omale koju leiab,“ ütleb Anti. Veebruari keskel oli kogu maailmas vaid kaks Aero-mudelit müügil.

Saabi aeg General Motorsi omanduses alates aastast 2000 pole olnud kerge. Viimaste Saabide ostjad pidid ähmast tulevikku arvestades olema paadunud optimistid. Tänane seis näitab, et optimism pole end päriselt ära tasunud. Autofirma paar viimast aastat on olnud väga keerukad ning möödunud aasta alguses päädis kõik pankrotiga.

Eri aegadel on GMi juures kosjas käinud Koenigsegg, Beijing Automotive Industry Holding, Spyker, Youngman, Mahindra, Brightwel Holdings ja Tata. Täna on Saabi omanik Hiina-Jaapani kontsern National Electric Vehicles Sweden (NEVS). Saab 9-3 tootmise jätkumist lubatakse veel tänavuseks aastaks, 2014. aastal peaks see taassündima elektriautona. Tootmine viiakse üle Hiinasse Quingdao linna, mis on omandanud 22% Saabist. Hiina valitsus tahab tuua paari aastaga riigi teedele pool miljonit elektriautot ja seega on e-Saabil seal kõvasti potentsiaali.

Saab 9-4X Aero
Tootmisaasta 2011
2792 cm3
V6
300 hj
Tippkiirus 200 km/h
2111 kg
Teljevahe 2807 mm
Pikkus 4829 mm
Laius 1905 mm
Kõrgus 1679 mm