Kas sellest on abi, kui inimene hüüatab: „Tule taevas appi!“? Mis sellele järgneb? Kuidas taevas tavaliselt aitab? Mazda kutsus huvilised oma uue linnamaasturi esitlusele Leedu etnokosmoloogia muuseumi, näitamaks seoseid taeva, kosmose ja Mazda uue idee vahel: taevas on piiritu ja inimene on Mazdas autoga nii üks, nagu Jaapanis öeldakse jinba ittai; nagu vanad leedulased on olnud oma uskumustes ja igapäevatarvikute ornamentika järgi kosmosega üks. Kosmiliste maalidega muuseum on oma maa-aluste saalide ja üüratu vaatetorniga, mis polegi eriti kõrge, veidi õnnetu. Ja selle renoveerimisele olevat kulunud 30 miljonit litti …

Miks meid juba autode juurde ei lasta? Varsti on päev läbi! Kosmilise teleskoobi abil tehtud slaidide vaatamise järel saame teada, et CX-5 on täiesti uus auto. Eelkäijaks võib pidada Mazda Tribute’i. See oli üks mittemidagiütleva disainiga kast ja võis küll taevast appi paluda, et uue disainimiseks inspiratsiooni saada, aga nagu näha, ei tulnud vaimu peale.

CX-5 ei ole kast, aga tänasel päeval, kui autode tehniline kvaliteet aina rohkem ühtlustub, on kindlaks trumbiks välimus. CX-5 on aga jätkuvalt vanamoelise väljanägemisega, päris arhailine näiteks naabrite korealaste disainirevolutsiooni valguses. Esimesed proovisõidupääsukesed on täna kas tumepunased või tumesinised ja mustade plastdetailidega allservades kahjuks päris koledad kohe ... Ei mingeid LED-ribasid, kõik on vanamoodne, „lihtne lamp“ on domineeriv.

Igava mulje jätsid ka juba ammu ajakirjandusse paiskunud reklaamfotod, ent lootsin ikkagi. Ehk näeb masin n-ö elusast peast hoopis parem välja? Ei näinud ... Voolujooneline on see vana kujuga võrreldes küll, aga lihtsalt igav. Ega CX-7 ja CX-9 ju ka midagi väga vaimustavat polnud, kuid nüüd paistavad uusima maasturi varjust hoopis moekamad välja. Kui vaadata Mazda ideeautode nimistut, tundub, et kõik kõige põnevamad jaapanikeelsed sõnad on saanud igal aastal aina uljamate disainerisulekaartega veetud kontseptautodeks, aga turule pole piskutki jõudnud ei Kaburast, ei Nagarest, Ryugast, Taikist, rääkimata hingematvalt ulmelisest Furaist ega Kazamaist ega isegi mitte Kiyorast. Furai kohta oleks küll võinud vabalt öelda Skyactive, aga CX-5 …

Ka salong on arhailine ja lihtsalt igav. Armatuurlaua ülaosa on vahtplastilik, pehme ja kindlasti pikalt naginavabana vastu pidav, ent alaosa on kobisev plastmass. Istmed on mõnusad vaid sellevõrra, et on kaetud nahaga. Rooli kattev nahk on liiga pehme. Navigatsioon on olemas. Ja minule sattus Leedus laua peal hunnikus olnud võtmetest juhuslikult ainus Exclusive’i paketiga prooviauto. Siin on lisavarustusest paigutatud ette mustast plastist põlle sisse LED-päevasõidutuled (mis on esimesed asjad, mis vastu äärekivi purunevad ...), alumiiniumikarva plastist lisakaunistused ees ja taga ning suitsused ja suuremad valuveljed.

Kõik selles täiesti uues autos on mitmeid protsente kergem – nii need uutmoodi materjalist mustad plastservad all kui ka kere, vedrustus, käigukastid, mootorid – kõik on kergemad ja iga asja ette käib nüüd sõna „skyactive“! Uus vedrustus on Skyactive, mootorid on Skyactive’id jne. Tänu sellele, et kõik on nii palju kergem, saavutati konkurentidest Tiguanist, RAV4-st ja Hyundai ix35-st väiksem tühimass.

HINNE - 4
Igav ja tagasihoidlik maastur häbelikule ja tagasihoidlikule inimesele.

Lähen liikvele selle veidra kosmosemuuseumi eest ja satun väga põneva maastiku ja kurviliste ning mägiste teedega Leetu. Tavaliselt läbitakse Leedut piki igavaid sirgeid lõike teel Euroopasse, aga siin – sisemaal – kaunite järvede vahel, on väga mõnus kihutada. Liiklus on väga hõre, aga teed pakuvad üha rohkem lusti, iga künka ja kurvi järel. Vaikne on see auto tõesti – seda peab eriliselt rõhutama. Aga uus 2-liitrine Skyactive’i mootor koos nelikveoga annab 160 hj ja teeb kiirendusel tolmuimeja häält. 6-käiguline Skyactive’i automaatkast töötab nagu variaator – pöörded lähevad juba päris üles, aga käiku ei vahetata. Kõik see on vaikses autos kõrvupiinavalt kuuldav.

CX-5 teeb nalja oma sõidurea hoidmise hoiatusega – kui kaldud ilma suunda näitamata kas vasakule või paremale üle äärejoone, kostab kõlareist mörinat nagu raadiohäiret! Kui suurem lõbus seltskond autos lobiseb ja raadio mängib, võib tunduda, et lihtsalt raadio läks korraks õige jaama pealt ära, ja nii ei saagi roheline juht aru, et hoopis teda hoiatati kraavikaldumise eest. Vaikses autos tegi see hääl küll iga kord nalja.

Kesk-Leedu pakub põnevat kuppelmaastikku, aga siin tuletab CX-5 kohe meelde, miks paljud ei soovi maasturit – see kõigutab ja õõtsutab päris korralikult. Rooli taga pole asi kuigi hull, aga kaasreisijatel kindlasti ei ole väga mõnus. Kiirteel on muidugi rahulik ja mõnus vurada, off-road’i meid Leedus ei suunatud. Ruumi on selles tagasihoidlikus salongis palju, tagaistujate jalaruum on avar ning salongi turvalisust rõhutavad silmanähtavalt paksud piilarid. Pakiruum on korralik, teise rea seljatoed käivad ka alla ja väga lahe süsteem on tagaluugi avamisel koos luugiga üles kerkiv pakiruumi kate.

Liitu TopGear Eestiga ka Facebookis, kus näed, kuidas ajakirja tehakse ja pääsed ligi materjalidele, mis ajakirja ei jõuagi!

Telli TopGear Eesti SIIT otsekorraldusega vaid 2,9 eurot number - aastaga saad koju 1600+ lehekülge eestikeelset Top Geari sisu!