Top Geari KLASSIK: Land Rover Defender - nelikveoline murdmaalane

 (11)
Land Roverist sai põllumehe ustav abiline – peaaegu traktori asendaja.
Land Roverist sai põllumehe ustav abiline – peaaegu traktori asendaja.

Maailma ühe edukama nelikveolise ajalugu sai alguse 1946. aastal. Maurice Wilks, Roveri tehnikadirektor, pidas Inglismaal Põhja-Walesis Anglesey’s 250-aakrist farmi, mille juurde kuulusid põllumajandusmaa, mets ja liivadüünid. Ta vajas masinat, millega saaks künda, puid lõhkuda ja käitada teisi masinaid. See pidi suutma ka läbida mis tahes maastikku ning ronida üles järsakust.

Kõigepealt soetas Maurice Wilks sõjast jäänud Ford roomikveoki, kuid mõne aja pärast asendas selle Willys Jeepiga, mida Ameerika väed olid Suurbritannias kasutanud alates 1942. aastast. 1947. aastal hakkas Jeep vanaks jääma ja Maurice’i vend Spencer Wilks, Roveri juht, küsis, millise masina ta asemele ostab. Maurice oli kindel, et ta ostab samasuguse, kuna midagi paremat lihtsalt pole.

Siia oligi koer maetud. Maailmas oli puudus põllumajandusmasinatest ja Standard Motors oli juba odava ja efektiivse Fergusoni traktori turule toonud. Nüüd oli Roveri kord täita tühik maastikuautode turul.1947. aastal tegigi Wilks inseneridele ettepaneku ehitada põllumeestele sarnane auto, suure läbimisvõimega Rover.

Esimene Land Roveri prototüüp oli keskel asuva rooliga ja ehitati Jeepi raamile. Algselt plaaniti Land Rovereid toota paar-kolm aastat, et saada raha sõja järel kahanenud kallimate autode tootmise jätkamiseks.

Land Rover (Series I) läks tootmisse 1948. aastal. Samal aastal läksid tootmisse ka Jaguar XK120 ja Morris Minor. Algselt püsiva neljarattaveoga spartalikul autol oli 80-tolline teljevahe ja 1,6-liitrine bensiinimootor, mis arendas 50 hobujõudu. Veidi hiljem lisandus kaheliitrine mootor. Kere oli kahe- või neljaukseline ja katus kaeti metalli või riidega. Esimesel aastal toodeti 1748 autot, kuid järgmise aasta suveks teatas tehas juba 6000 autost ja 1950. aastal 16 795 autost. 1957. aastal ilmus valikusse ka 2-liitrine diiselmootor. Esimese kümne aastaga valmistati esimest seeriat 210 000. Land Roverist sai põllumehe ustav abiline – peaaegu traktori asendaja.

1958. aastal tuli välja Series II. Selle auto teljevahe oli 88 või 109 tolli. See oli esimene Land Rover, millel kasutati tänini hästi tuntud 2,25-liitrist bensiinimootorit. Sellele seeriale järgnes Series IIA, mida valmistati kuni 1971. aastani. Oma 20. sünnipäevaks 1968. aastal oli neid maastureid toodetud 600 000. Samal ajal sai Rover British Leylandi kontserni liikmeks.

Series III nägi ilmavalgust 1971. aastal. Esituled nihutati tiibadesse, traditsiooniline metallist iluvõre asendati plastmassiga ja 2,25-liitrise mootori kompressiooni tõsteti, see lisas võimsust. 1976. aastal valmis miljones Land Rover. Arhailine lehtvedrudel Series III püsis tootmises 1985. aastani.

1983. aastal näidati Genfis mudelit Land Rover One Ten (110), mis kuulutas Land Roverile uue ajajärgu algust. Järgmisest aastast lisandusid Land Rover Ninety (90) ja 127. Numbrid tähistasid telgede vahet tollides.

Suurim muudatus tuli 1990. aastal, kui autole omistati kaubanduslik nimi Defender, mille alammudeliteks on 90, 110 ja 130. Üks praeguseks tuntumaid maastikusõidu kaubamärke oli sündinud.

Loomisest peale on Land Rover olnud ka paljudes maailma riikides militaarkasutuses. Briti sõjavägi soetas 1970ndate teisel poolel 9000 Series III. Näiteks 24-voldise toitega FFR (fitted for radio) oli mõeldud raadioautoks.

Täna toodetakse Land Roveri nime all mitmete nimedega autosid: Defender, Discovery, Freelander, Range Rover, Range Rover Sport ja Range Rover Evoque. Land Rover on andnud teada, et umbes 75% kõigist kunagi toodetud autodest on ikka veel töökorras!

Land Rover: 75% kõigist kunagi toodetud autodest on tänini töökorras!

Pärast paljusid Briti autofirmade omavahelisi liitumisi ja lahknemisi on Land Roveri kaubamärk liikunud käest kätte. 1994. aastal omandas selle BMW, 2000. aastal müüdi Land Rover Fordile. Täna kuulub 13 000 töötajaga Land Rover India päritolu firmale Tata Motors.

Muuseas, Land Roveri klubi pani südamele mitte kutsuda autot džiibiks – seda võtvat nad solvanguna oma auto aadressil. Soovitav on kasutada mõistet murdmaa-auto (cross country car), maastikuauto või maastur.

Loe veel

4x4 mees ja tema kaunitar

Eesti Land Roveri klubi presidendi Kristjan „Landy“ Vaarmanni üks kahest Land Roverist on 1988. aastal tehtud Land Rover 90 Hard Top. Briti kaunitar on kõva katuse ja kolme uksega. Seda masinat veab 2,5-liitrine turbolaaduriga ridamootor, millest on välja võlutud 63 kW. Tegu on 19J markeeringut kandva Land Roveri esimese turbodiiselmootoriga, mille kaubanduslik nimetus oli „Diesel turbo“.

Autol on sünkroniseeritud viiekäiguline käigukast koos pidevat nelikvedu tagava keskdiferentsiaali lukustiga vahekastiga. Lisavarustusest on autol kell, katuseluuk, piduri- ja roolivõimendi ning pool-nahkistmed.

Maarjamaale jõudis see auto Hollandist 2006. aasta märtsis. Sellest alates on autot pidevalt putitatud ja parendatud. Lisatud on palju karmiks off-road'iks vajalikku lisavarustust – vints, snorkel, mudarehvid eesmärgiga kasutada seda lisaks igapäevasõitudele ka EAL 4x4 karikasarja TR1 võistlusklassi reeglitele vastava võistlusautona.

Vaarmann puutub maasturite ja off-road'iga igapäevaselt kokku alates 1996. aastast. Ta on 1998. aastal asutatud klubi juhtinud algusest peale. Klubi on pikaajalisim Land Roveriga tegelev institutsioon Eestis ja selle eesmärk on hoida margi mainet kõrgel ning olla tugisammas Land Roveri omanikele. Klubis on üle 40 liikme ja muu hulgas tegeletakse Eesti vanima Land Rover tuletõrjeauto taastamisega. Klubi eluajal on Eestis vahetunud neli margiesindust ning Land Rover ise on olnud kolme omaniku käes.

Liitu TopGear Eestiga ka Facebookis, kus näed, kuidas ajakirja tehakse ja pääsed ligi materjalidele, mis ajakirja ei jõuagi!

Telli TopGear Eesti SIIT otsekorraldusega vaid 2,9 eurot number - aastaga saad koju 1600+ lehekülge eestikeelset Top Geari sisu!