See ringide maagia ulatub autondussegi. Olete kuulnud ringide valitsejast? Sakslased ütlevad Herr der Ringe inimeste kohta, kes jumaldavad selliseid autosid, kus esivõret ehib neli omavahel läbipõimunud ringi.

Aga seesama mõiste tähendab veel muudki, näiteks sõrmuste isandat või Nürburgringi (slängis lihtsalt Ringi) alistajat.

Viimaste hulka võivad end alates mai lõpust lugeda ka neli Eesti meest, kes läbisid seal maailma kõige raskemaks peetava autode ööpäevasõidu.

Raja salakavalusele lisandus seekord täiesti pöörane ilm ning kohati tuli sõita sõna otseses mõttes pimedast peast, näitude järgi.

Aga Nürburgring, maailma raskeim ja pikim ringrada, vaagub hinge.

Jah, pururikkal Saksamaal, mis juba kaks aastakümmet vappub võidusõidupalaviku käes, selsamal Saksamaal, mille autotootjad rabavad maailma üha uute ja uute kõrgtehnoloogiliste lahendustega, on kõige kuulsam ringrada sisuliselt pankrotis – vaatamata oma vaieldamatule ja vaibumatule populaarsusele.

Asjasse on segatud poliitikud ning tuuri pandud kümneid, kui mitte sadu miljoneid.

Meil Eestis on mastaabid muidugi hoopis teised ja liikumissuund samuti. Aprilli lõpul Pärnu külje all avatud Auto24ring tähendab, et esimest korda ajaloos on meil olemas korralik kinnine ringrada. Ilma riigi abita poleks see võimalik olnud.

Aga kui Nürburgringil kulutati 300 miljonit eurot Saksa riigi raha kuratteabmillele, pidid Auto24ringi rajajad läbi ajama EAS-i eraldatud 3,2 miljoniga (lisaks erainvestorite raha, ilma milleta EAS poleks sentigi oma kaukast loovutanud).

Ringrajaehitus sai selle raha ülitihedas konkurentsis paljude teiste projektidega. Samas ei taga aga isegi rahaeraldus automaatselt ehituse edukat lõpuleviimist.

Auto24ringist vaid kümmekond kilomeetrit lõuna pool asub Lottemaa, mille valmimise kohal ripuvad kahjuks seniajani küsimärgid. Seda enam tuleb hinnata ringrajaehitajate vaibumatut entusiasmi. Sest nagu eestvedaja Andres Hall ütles: "Ma teadsin küll, et ringrada ehitada on raske, aga ma ei teadnud, et see nii raske on."

Ringraja menukuse põhjal otsustades (mootorisportlased pole kaugeltki selle ainsad kasutajad) pole tuleviku pärast tarvis muretseda.

Veelgi rohkem lubab seda väita Stokkeri meistrivõistlustena tuntud ettevõtmine, kus võistlevad kooliõpilaste ehitatud tulevikuautod. No kes julgeb neid vaadates veel väita, et tänapäeva noored ei tunne nutitelefoni ega arvuti kõrval enam millegi muu vastu huvi? Tunnevad, ja kuidas veel!

Ning sugugi mitte ainult poisid, vaid ka tüdrukud. Käsitööoskused ei pruugi alati just parimad olla, aga fantaasia lendab vähemalt sama kõrgelt kui äsja välja lennutatud Eesti esimene kosmoseaparaat.

Ning heade Eesti asjadega lõpetades ei saa taas mainimata jätta Tallinna tehnikatudengite vormelimeeskonda, mis maikuus USA-s ja Kanadas edukal võistlusturneel käis. Kui tudengivormel taas kodukamarale jõuab, loodame sellega isegi mõned ringid teha ja muljed teieni tuua.

Turvalist kulgemist, nii otse kui ka ringiratast!

Veel juunikuu TopGear Eestis:

* David Hasselhoff vastab TGE küsimustele
* Hiina autotööstus kosub
* Hammondi klassik: Honda Integra R
* Aston Martin Rapide S
* BAC Mono
* Chevrolet Trax
* Jaguar F-Type
* Mercedes CLA
* Peugeot 2008
* Porsche Cayman
* VW Golf GTI
* VW Jetta Hybrid