Talvise rattasõidu ABC: 5 soovitust, kuidas talvel turvaliselt pedaalida

 (34)
Talvise rattasõidu ABC: 5 soovitust, kuidas talvel turvaliselt pedaalida
Unsplash/Max Adulyanukosol

Soome Liikenneturva korraldatud küsitlusest selgus, et talvel eelistab üle poole ratturitest sadula asemel autorooli. Kui aga jälgida turvalise sõitmise nõuandeid, saab ka talvel täiesti rahulikult – ja sageli kiiremini kui autoga – pedaalida. Ka Eestis.

Jalgrattaga saab ka talvel sõita, kui kasutada õigeid sõiduvõtteid ja varustust. Põhjanaabrite juures peetakse rattasõidust rohkem lugu ja ka kogemusi on neil seetõttu rohkem. Igatahes ei ole külm, lumi ja pimedus ohutu rattasõidu takistuseks.

Soome Liikenneturva* kommunikatsioonijuht Leena Piippa tõdes, et talveks kohandatud jalgratas, ilmakohane riietus ja nähtavuse eest hoolitsemine on turvalise rattasõidu aluseks.

Ka jalgrataste jaoks toodetakse naastrehve, neid leiab meiegi rattapoodidest suures valikus. Liiklusolukorraga sobiv ohutu sõidukiirus ja ennetav sõidustiil aitavad samuti libedusega toime tulla ja vältida talvisel rattasõidul kukkumisohtu. Kiiver on vajalik aastaringselt.

Näe ja ole nähtav…

Pimedus on rattasõidu puhul samuti ohutegur. Liikenneturva korraldatud küsitluse** kohaselt eelistab veerand ratturitest pimedal ajal istuda siiski autorooli.

54 % vastajaist on aga viimase aasta jooksul pimedas liikudes tuledeta jalgratturit ehmatanud. See on Soomes, kus igapäevarattureid on kordades rohkem kui Eestis. Meil on olukord veel komplitseeritum, kuna just linnas ei tule ratturid tihti selle peale, et tumedas riietuses sõiduteel liikudes ei ole nad autojuhile nähtavad.

Seotud lood:

Pimeduse vastu aitab õige varustus ehk valgustid ja helkurid. Soomes on kohustuslik kasutada pimedas sõites esituld, samuti helkureid jalgratta esi- ja tagaosas ning külgedel. 2020. aasta juunist muutub kohustuslikuks ka punane tagatuli.

Eesti liiklusseaduse järgi peavad jalgrattal olema töökorras pidurid ja signaalkell. Rattal peab ees olema valge ning taga punane helkur ja vähemalt ühe ratta mõlemal küljel kollane või valge helkur. Pimedal ajal ning halva nähtavuse korral jalgrattal põlema ees valge ja taga punane tuli.

…kuid ära pimesta kaasliiklejaid

Jalgratastele on saadaval väga laias valikus tulesid, osa neist eriti võimsa valgusvihuga. Seega pimestamisoht on täiesti reaalne.

Liikenneturva küsitlusele vastajaist ligi viiendik tunnistas, et neid on jalgrattatuli pimestanud. Jalgratturil tuleks oma esitule valgusnurka hoolikalt reguleerida selliselt, et vältida pimestamist, ent tagada korralik nähtavus.

5 nõuannet ohutuks talviseks rattasõiduks

  • Ennetav ja rahulik sõidustiil aitab ohuolukordi vältida, äkilised manöövrid võivad lõppeda kukkumisega.
  • Kanna kiivrit, sest kukkumisoht on suurem kui suvel.
  • Pimedas näe ja ole nähtav, kasuta esi ja tagatuld. Ühtlaselt põlevat tuld on parem vaadata kui vilkuvat ja see aitab ka ratturi kaugust paremini hinnata.
  • Helkurid rattale ja helkurvest selga.
  • Naastrehvid aitavad teel püsida.

*Liiklusturvalisuse keskus
**Liikenneturva koos uuringufirmaga Kantar TNS korraldasid 2018. aasta novembris küsitluse, kus vastas 1009 inimest, neist 795 autojuhti.