„Uuring annab tervikliku ülevaate Eestis vesiniku tootmise ja kasutuse võimalustest, kaardistab ära võimalused, kitsaskohad ja ohud ning strateegilised läbilöögisuunad tulevikuks. Samuti annab uuring aimduse, kuidas tulevikus on võimalik kasutada vesinikku transpordisektoris, sealhulgas raudteel," ütles Taavi Aas Fortele.

Piloot peaks valmis saama hiljemalt 2024. aastal, selle käigus katsetatakse Eesti oludes vesiniku tervikahelat - alustades tootmisest ja lõpetades lõpptarbimisega.

Vesinikurong Viljandisse

Mis puutub konkreetsemalt raudteed ja vesinikrongide kasutamist, siis ütles Taavi Aaas, et valitsusel puuduvad nende kasutamise kohta ametlikud otsused, kuid põhimõttelise raudtee rohelisematele kütustele viimise suuna oleme arutelude käigus võetud.

„Tallinn-Viljandi raudteeliin sobiks kõige tõenäolisemalt pilootlõiguks, kus vesinikku raudteel kasutada. See lõik on täiesti elektrifitseerimata ning tegemist on sisuliselt tupikraudteega, kus liiguvad regionaalsed reisirongid," ütles minister.

Aas märkis samas, et pilootprojekt ei pruugi toimuda just raudteel: see valitakse välja objektiivsete kriteeriumide alusel, mille jaoks olulise osa infost saadakse eeltoodud uuringust.

„Kas piloot saab olema vesinikrong, -praam, -buss või midagi muud, ei ole hetkel paigas, see sõltub selle teostatavusest, perspektiivikusest jm näitajatest," ütles Aas.

Vesiniku kasutamine transpordisektoris on ka mujal maailmas veel testimisel ning ükski riik pole otsustanud seda suuremahuliselt kasutusele võtta. '

TS Laevade juhatuse liikme ja laevandusvaldkonna juhi Guldar Kivro sõnul vesinikutehnoloogia üks võimalikke lahendusi, mille kasutuselevõttu ettevõte oma laevadel kaalub.

„Hetkel on maailmas veel selle tehnoloogia osas vähe kogemusi ja teadmisi ning ei ole ühtki vesiniku baasil sõitvat parvlaeva," märkis ta.

Tuulepargid elektrit tootma

Vesinikku saab kasutada kahel moel - kas sisepõlemismootoris või siis kütuseelementides, kus toodetakse H₂ ja O₂ ühinemisel elektrit.

Keskkonnaminister Rein Kokk on EPL-ile öelnud, et vesinikku tootmiseks annavad võimaluse meie tuulepargid.

"Kui saaksime kunagi merel tuulest elektri tootmisele üle minna, siis sellel ületootmise ajal, mil elektrit nii palju ei tarvitata, on ülejäägi kasutamine vesiniku salvestamiseks päris mõistlik," ütles ta.

Eesti teadlased tegid eelmisel nädalala valitsuse ettepaneku tõmmata raudtee elektrifitseerimisel pidurit ja mõelda kohe vesinikurongide peale.