Vähkkasvaja avastamiseks piisab tulevikus vaid vereproovist

(3)
Rinnavähirakk. Foto:  Anne Weston, LRI, CRUK, Wellcom
Rinnavähirakk. Foto: Anne Weston, LRI, CRUK, Wellcom

Uudse meetodi abil saab eraldada kasvajarakkude pärilikkusainet, mis ringlevad tibatillukestes kogustes vähihaigete kehavedelikes. Kasvajate varajane avastamine on tõhusa vähiravi jaoks ülioluline. Hukkunud vähirakud lagunevad ja nende sisaldisi, sealhulgas ka DNAd, võib leida kõikides kehavedelikes – veres, lümfis, uriinis. Paljude vähivormide tekkes mängib olulist rolli pärilikkus. Teoreetiliselt saaks vere- või uriinianalüüsiga kasvajatele iseloomuliku pärilikkusaine leidumist kindlaks teha ning sel moel juba väga varases staadiumis vähki diagnoosida.

Paraku leidub kasvajate DNAd veres ja uriinis vaid üliväikestes kogustes. Tavapärased DNA-analüüsimeetodid pole piisavalt tundlikud, vahendab Novaator.

Rahvusvahelise teadlaste rühm kirjeldas ajakirjas Lab on a Chip uudset tehnikat, mis võimaldab leida üliväikesi DNA koguseid.

Koeproovist saadud DNA lõhutakse väikesteks jupikesteks, mida seejärel paljundatakse. Välja on töötatud erilised helendavad märgised, mis haagivad end kindlate geenide külge. Märgistatud DNA analüüsimisel laseriga saab kindlaks teha, milliseid geene see sisaldab ja kas geenides on toimunud muutusi, mis annavad aluse kasvaja tekkeks.

Pikemalt loe edasi SIIT.

Kasutad reklaamiblokeerijat.

Sisu mugavamaks tarbimiseks telli Delfi Kogupakett või reklaamivaba pakett.

Kogupakett
1€ / kuus*
Sisaldab 11 Eesti tippväljaande tasulist sisu, vähem bännerreklaame, saad jagada kuni 4 kasutajaga.
* Esimene kuu 1 €, edasi 9,99 €
Reklaamivaba pakett
2,99€ / kuus
Saad lugeda tasuta sisu ilma bännerreklaamideta. Ei sisalda tasulise sisu lugemisõigust.

Lisan erandi. Vaata AdBlock juhist siit ja AdBlock Plus juhist siit.
Mõistame, et käid meie juures uudiseid lugemas, mitte reklaame vaatamas.
Reklaamidest sõltub meie sissetulek ja see võimaldab meil pakkuda sulle soodsalt head ajakirjandust.