Igal aastal pumpavad Air New Zealandi lennukid atmosfääri 3,5 miljonit tonni süsihappegaasi. Lennukikütus läheb firmale maksma üle miljardi dollari aastas. Nüüd aga näikse lennufirma olevat leidnud võimaluse vähendada korraga nii oma keskkonnakoormust kui ka kulusid, vahendab
telekanali TVNZ uudist.

Katselend kestis kaks tundi ja sujus lennukikapteni Dave Morgani sõnul suurepäraselt — jatrofakütus vastas ka tegelikkuses kõigile lennukikütusele esitatavaile normidele. Katselennu korraldasid ühiste jõududega Air New Zealand, Boeing, Rolls-Royce ja kütusefirma Honeywell’s UOP.

Järgmise paari päeva jooksul uurivad insenerid, kas lennuki mootoreis ja kütusesüsteemis on lennujärgselt toimunud mingeid muutusi.

Air New Zealandi tegevjuhi Rob Fyfe’i sõnul on firmal ja igal uusmeremaalasel põhjust saavutatu üle uhke olla. Fyfe’i sõnul on Air New Zealand väga lähedal ammusele eesmärgile saada maailma keskkonnasõbralikuimaks lennufirmaks.

Ekspertide kinnitusel kulub siiski mitu aastat, enne kui jatrofakütusega saab regulaarlende alustada. Jatrofakütus on teise põlvkonna biokütus. See tähendab, et kütusekultuuride kasvatamisel ei konkureerita põllumaa pärast toidutootjatega ega võeta kasutusele keskkonnakaitseliselt olulist maad.

Oksepähkli-jatrofa (Jatropha curcas L., ka purgatiivpähkel) põõsas kasvab ühena vähestest taimedest Mosambiigi, Tansaania ja Malawi viljatuil aladel ning seda ei söö ei inimesed ega loomad.