Uuring: piisab väikesest elumuudatusest, et kauem kõhnema ja tervemana elada

 (14)
Uuring: piisab väikesest elumuudatusest, et kauem kõhnema ja tervemana elada
Võta parem kodust pudeliga vett kaasa, ära joo limpsiFoto: Ylle Tampere

USA-s USFS-s tehtud uuringust selgus, et ohtliku kõhurasva kahanemiseks piisab, kui teha väike elumuutus ja vähendada magustatud karastusjookide tarbimist. Tervislikule eluviisile saavad kaasa aidata töökohad ja söögikohad suhkrujooke n-ö silma alt ära korjates.

Magustatud karastusjookide ja mahlade ning maitsevete suur valik, kerge kättesaadavus ning suhteliselt odav hind tekitab tunde, et mis see pudelike seda või teist ikka teeb.

Neid jooke karastavateks nimetada on eksitav, tegu on sõltuvustoodetega, mille liigne tarbimine võib viia ka nn limonaadisurmani.

Pidev magusate jookide tarbimine kasvatab kehakaalu ja tekitab vöö ümber ohtliku “päästerõnga”: värvlist üle valguv kõhurasv on vaid jäämäe tipp, tegelik oht peitub vistseraalses rasvas, mis salamisi siseorganite ümber ladestub ja tervis laastab.

Suhkruga karastusjookide eemaldamine töökoha söögikohtadest ja müügiautomaatidest võib aidata töötajatel kaalust alla võtta, näitas hiljutine USA-s tehtud uuring. Lisaks vööümbermõõdule ilmnes, et see on kasulik ka töötajate insuliini metabolismile.

Uuring viidi läbi San Francisco California ülikoolis ja eksperimendi käigus lõpetati suhkrustatud karastusjookide müük kogu ülikoolilinnakus.

Seotud lood:

Uuring keskendus 214 töötajale, kes jõid suhkrujooke iga päev. Nad jagati juhuslikkuse alusel kontrollrühma või rühma, mida julgustati vähendama suhkrut sisaldavate jookide tarbimist.

Uuringu alguses jõid kõik osalejad keskmiselt ühe liitri suhkrujooke päevas, kuid kümnekuulise jälgimisperioodi jooksul suutsid vaatluse all olnud inimesed nagu üks mees ka oma tarbimist vähendada.

Kontrollrühma liikmed vähendasid oma igapäevast suhkrujookide tarbimist keskmiselt 2,5 detsiliitri võrra, teise rühma liikmed, keda julgustati ja motiveeriti, vähendasid oma igapäevaseid magusaid jooke koguni 7 detsiliitri võrra.

Suhkrujookide tarbimine vähendamine kahandas osalejate vööümbermõõtu keskmiselt 2 sentimeetri võrra, ent samal ajal püsis nende kehamassiindeks suures osas sama.

Lisaks vööümbermõõdu kahanemisele paranes jälgimise all olnud osalejatel ka insuliini ainevahetus, muutused polnud küll kuigi suured.

Regulaarne suhkrut sisaldavate jookide tarbimine võib tekitada rasvumist, soodustada diabeeti ja metaboolset sündroomi.

Rasva kogunedes vöökoha ümber ladestub suur osa liigsest rasvast kõhuõõnde, soolte ja siseelundite vahele ning maksa.

Vöökoha rasvumine on oluline terviseprobleem ka neile inimestele, kelle kehamassiindeks on normaalne. Selle asemel, et juua karastusjooke, magusaid mahlu või maitsestatud tervisejooke, võiks autos ja tööl alati kaasas olla pudeliga vett. Eestis kõlbab kraanivesi juua. Paljud söögikohad pakuvad samuti kraanivett tasuta.

Uuringutulemused avaldati väljaandes JAMA Internal Medicine