USAs avastati uus dinosauruse liik

(6)
Daemonosauruse kujutis kunstniku nägemuses. Foto Jeffrey Martz, AP
Daemonosauruse kujutis kunstniku nägemuses. Foto Jeffrey Martz, APScanpix

Teadlaste avastus aitab täita lünka dinosauruste sugupuus. Smithsoniani instituudi teadlased leidsid dinosauruse kivistunud kolju ja selgroo kaelalülid, mis kuuluvad tundmatut liiki dinosaurusele ning toovad esile kahe erineva dinosauruste rühma vahel eksisteeriva evolutsioonilise ühenduslüli.

Uus liik Daemonosaurus chauliodus avastati New Mexico osariigis asuvast Ghost Ranchist ning leiu tulemused avaldati ajakirjas Proceedings of the Royal Society B, vahendab Novaator.

Vanimad teadaolevad dinosaurused kõndisid või jooksid tagajalgadel ning nende hulka kuulusid ka kiskjate liigid, nagu näiteks herrerasaurused.

Herrerasaurused elasid umbes 230 miljonit aastat tagasi triiase ajastu alguses aladel, kus praegu asuvad Argentina ja Brasiilia.

Nende varajaste kiskjate koht dinosauruste evolutsioonis on olnud vaidlusobjektiks, sest siiani eksisteeris nende ja hilisemate kahel jalal liikunud dinosauruste ehk teropoodide kivististe leidude vahel tühimik.

Teadlaste avastatud Daemonosaurus chauliodus aitab selle lünga täita.

Kuivõrd leiti ainult kolju ja selgroo kaelalülid, siis ei ole teada, kui pikk daemonosaurus oli.

Leitud dinosauruse kolju on kitsas ja suhteliselt sügav. Selle pikkus koonu otsast kolju tagaosani on 14 cm ning sellel on proportsionaalselt suured silmakoopad.

Ülemisel lõualuul on suured ettepoole viltu olevad esihambad. See iseärasus aitaski teadlastel liigile nime anda.

Nimi daemonosaurus tuleneb kreekakeelsetest sõnadest "daimon" (kuri vaim) ja "sauros" (sisalik, roomaja) ning liigi nimi on tuletatud kreekakeelsest sõnast chauliodus (väljaulatuvad esihambad).

Daemonosaurus oli algeline teropood, kes elas triiase ajastu lõpul ligikaudu 205 miljonit aastat tagasi vahetult enne juura ajastu algust.

See muudab eelnevat tõekspidamist, et kõik algsed dinosaurused olid kadunud juba miljoneid aastaid varem.

Daemonosauruse koljul ja selgroo kaelalülidel on samuti mitmeid sarnaseid tunnusjooni hiljem elanud teropoodidega.

Avastuse kohta avaldatud artikli juhtiva autori ja riikliku loodusajaloo muuseumi paleontoloogi Hans Suesi sõnul viitavad mitmed kolju ja kaela iseärasused sellele, et daemonosaurus kujutas endast midagi kõige varasemate teadaolevate Lõuna-Ameerika kiskjatest dinosauruste ja enam arenenud teropoodide vahepealset.

Üheks selliseks iseärasuseks on õõnsused osades hingamissüsteemi struktuuriga seotud selgroo kaelalülides.

Teadlaste avastus tõestab, et dinosauruste varajase evolutsiooni kohta on veel palju õppida.

Kasutad reklaamiblokeerijat.

Sisu mugavamaks tarbimiseks
telli Delfi Kogupakett või reklaamivaba pakett.

Kogupakett
1€ / kuus*
Sisaldab 11 Eesti tippväljaande tasulist sisu, vähem bännerreklaame, saad jagada kuni 4 kasutajaga.
* Esimene kuu 1 €, edasi 9,99 €
Reklaamivaba pakett
2,99€ / kuus
Saad lugeda tasuta sisu ilma bännerreklaamideta. Ei sisalda tasulise sisu lugemisõigust.

Lisan erandi. Vaata AdBlock juhist siit
ja AdBlock Plus juhist siit.
Mõistame, et käid meie juures uudiseid lugemas, mitte reklaame vaatamas. Reklaamidest sõltub meie sissetulek ja see võimaldab meil pakkuda sulle soodsalt head ajakirjandust.