USA föderaalne lennundusadministratsioon FAA teatas kolmapäeval, et peatab ajutiselt lennud Boeingu uusima reisilennukiga ning nõudis, et lennufirmad teeksid kindlaks, kas liitiumioonakud on ohutud, enne kui lendudega jätkatakse. Millal see võiks juhtuda, ei täpsustatud, teatab Reuters.

Tegemist on esimese sellise sammuga USA-s toodetud reisilennuki vastu pärast lendude peatamist McDonnell Douglas DC-10-ga 1979. aastal pärast hukkunutega õnnetust Chicagos.

Jaapani transpordiministri asetäitja Hiroshi Kajiyama ütles, et lennud peatatakse määramata ajaks ning India lennundusjärelevalveorgan teatas, et pole selge, millal lennukid uuesti lendama hakkavad. Euroopa lennuohutusagentuuri pressiesindaja ütles, et järgitakse USA otsust. Euroopas lendab Dreamlineritega vaid Poola lennufirma LOT.

Boeing teatas oma avalduses, et on kindel 787 ohutuses.

„Boeing toetab kindlalt FAA-d ja vastuste leidmist nii kiiresti kui võimalik. Ettevõte teeb ööpäevaringselt tööd koos oma klientide ning erinevate reguleerivate ja uurivate võimudega. Me teeme kättesaadavaks Boeing Company kõik ressursid, et sellele kaasa aidata,“ ütles Boeingu tegevjuht Jim McNerney.

Boeingu aktsiad langesid pärast FAA teadet kolmapäeval kaks protsenti.

Dreamlinerile akusid valmistava Jaapani firma GS Yuasa Corpi aktsiad langesid aga Tokyo börsil neljapäeval 4,7 protsenti. Alates 7. jaanuarist, kui üks akudest plahvatas Bostoni lennuväljal pargitud Japan Airlinesi Dreamlineri pardal, on aktsia langenud 18 protsenti.

787, mille kataloogihind on 207 miljonit dollarit, esindab hüpet lennukiehituses, kuid projektiga on kaasas käinud probleemid, nagu ülekulud ja aastatepikkused hilinemised. Mõnede arvates on praeguste hädade põhjus Boeingu kiirustamine lennukite käikuandmisega pärast neid viivitusi. Boeing ise loomulikult eitab seda.

Kolmapäeval toimunud intsidendi kohta teatab All Nippon Airways (ANA), et Jaapani siselennul olnud lennuki pardainstrumendid näitasid akuviga, mis kutsus esile hädaolukorra hoiatuse. Transpordiministeeriumi ametnik nimetas intsidenti „ülimalt tõsiseks“, mis rahvusvahelistes lennuohutusringkondades tähendab, et oleks võinud juhtuda õnnetus. Nii ANA kui ka Japan Airlines peatasid seejärel lennud Dreamlineritega, et lennukeid kontrollida.

Uue akutehnoloogia kasutamine on 787 üks kulusid kokku hoidvaid omadusi. Liitiumioonakud võivad aga ülekoormuse puhul põlema süttida ja kui nad põlevad, on neid keeruline kustutada, sest kemikaalid toodavad hapnikku, ütles 787 peainsener Mike Sinnett eelmisel nädalal. Tema sõnul ei olnud liitiumioonaku ainus võimalik valik, kuid see oli õige valik.