Mis on esimene asi, mida te hommikul teete? Kui vastasite, et hammaste pesemine või duši all käimine, on tõenäoline, et olete täna juba kasutanud mõnd toodet, mille looja on ettevõte nimega Givaudan.

Too majapidamistoodete ja toidukaupade lõhnu ja maitseid välja töötav Šveitsi kontsern troonib kogu maailma maitsete ja lõhnade tööstuse absoluutses tipus.

Ettevõtte enda hinnangul puutub keskmine inimene mõne nende arendatud lõhnaga kokku umbes kümnel korral päevas — ja ometi pole paljud meist selle firma nimegi kuulnud!

Põhjus on lihtne: kuna Givaudani teenuseid kasutavad nii paljud kattuvate tööstusvaldkondadega suurkorporatsioonid, on ettevõte täielikult salastanud oma klientide nimekirja.

Givaudani Kagu-Aasia Maade Assotsiatsiooni osakonna tehnilise juhi Gille Haloteli osutusel muretsevad inimesed sageli laboratooriumis loodud maitsete ja lõhnade ebaloomulikkuse pärast.

Ta selgitab, et esiletungiv lõhn on toidukaupade juures vajalik ja sageli nõutav komponent. „Võtame näiteks kanapuljongi. Inimesed eeldavad, et puljongil on kanaliha maitse. Võib-olla poleks puljongitooteid tarvis, kui maailmas elaks piisavalt palju kanu. Me lihtsalt vastame nõudlusele.“

Veel üks lõhnade tootmise valdkonda edendav tegur on globaliseerumine. Selliste rahvusvaheliste toitlustuskonglomeraatide nagu Kentucky Fried Chicken ja Starbucks kasv muudab tarbijate maitse-eelistusi ühetaolisemaks.

Globaalsetelt suurkettidelt eeldatakse toodete koostise ja maitsete püsivust; kliendid tahavad, et samadel toodetel oleks kõikjal ja alati sama lõhn ja maitse.

Kergelt see kõik muidugi ei käi. Lõhnu ja maitseid arendavad teadlased (ingl flavorist) teevad sobivate kombinatsioonide leidmiseks katseid sadade koostisosadega.