Teadlased: jäätis on sama sõltuvusttekitav kui narkootikumid!
Uurimus annab mõista, et jäätise mõjul tekib inimestel sõltuvus, mis on võrreldav ebaseaduslikest uimastitest johtuva narkomaaniaga, vahendab The Daily Telegraph.
Ameerika teadlased järeldasid, et inimestele omane himu magustoidu vastu on sarnane patoloogiliste sõltlaste uimastineeludega.
Tuli välja, et pärast jäätisesöömist tekib ajus tung järgmise portsjoni järele samamoodi nagu inimesel, kes tarvitab regulaarselt kokaiini.
Ajakirja American Journal of Clinical Nutrition veebiversioonis ilmunud uurimus lisab kaalu varasematele uuringutele, mis on näidanud, et mõned toidud võivad tekitada sõltuvust.
USAs Eugene'i linnas tegutseva Oregoni osariikliku uurimisinstituudi doktor Kyle Burger rääkis, et suure rasva- või suhkrusisaldusega toiduainete söömine paistab muutvat aju reaktsioone, mis omakorda tingib vaimse "preemia" — mõnutunde — intensiivsuse alanemist.
"Tajutud naudingu intensiivsuse mandumise muster ilmneb sagedasel uimastipruukimisel ja väljendub selles, et mida rohkem inimene uimastit tarvitab, seda väiksem on tarvitamisest johtuv preemia," selgitas uurimuse kaasautor dr Burger.
"Eeldatavasti suurendab selline tolerantsus uimasti kasutamise — või sõltuvusttekitava toidu söömise — määra, kuna tarvitaja üritab saavutada varasemaga samaväärset rahuldustunnet.
Suure rasva- või suhkrusisaldusega toiduained võivad muuta aju reaktsiooni moel, mis toob kaasa nende toiduainete üha jätkuva manustamise."
Ta lisas: „Meie andmed toetavad teooriat, mille kohaselt vastavate toitude ülesöömine võib aju reaktsioonides neile toitudele tuua kaasa samasuguseid muutuseid, mida põhjustab uimastisõltuvus."
Uurimuse raames anti 151'le 14–16aastasele teismelisele Häagen Dazsi jäätisest valmistatud šokolaadijäätisekokteile.
Eelnevalt olid uurijad normaalkaalus katsealustele esitanud küsimusi nende hiljutiste toitumisharjumuste ja selle kohta, kui suurel määral nad konkreetseid roogi ihaldavad.
Seejärel skanniti teismeliste ajusid funktsionaalse magnetresonants-tomograafi ehk fMRIga, näidates neile samal ajal esmalt pilti jäätisekokteilist ja pakkudes seejärel tõelist kokteili.
Selgus, et kokteili ihaldasid küll kõik katsealused, kuid need, kes olid eelneval nädalal jäätist kõige rohkem söönud, nautisid seda vähem.
Jälgi Forte uudiseid ka Twitteris!