Teadlased: inimese kõnnikiirus võib reeta olulisi terviseprobleeme

 (34)
Kepikõnd
Kepikõnd on üks hea variant, kuidas end kõndima motiveeridaFoto: Rauno Volmar

Teadlaste sõnul võib kõnnikiirus olla sama oluline tervisenäidik kui kehamassiindeks või vererõhk, vahendab Medical Express.

"Üks hea vahend suremuse ennustamiseks on inimese kõnnaku kiirus," ütles Christina M. Dieli-Conwright, kes tegeleb biokinesioloogia ja füsioteraapiaga Lõuna-California Ülikoolis.

Nimelt kinnitab 2011. aasta uurimus, et mida kiirem on inimese samm, seda parem on tema tervis. Südamekirurgid on näiteks välja pakkunud, et kõnnaku kiirus võiks olla üks vahendeid, mille abil hinnata patsiendi südameoperatsioonist taastumise võimet. Lisaks arvatakse, et sammu kiiruse abil on võimalik tuvastada südame-veresoonkonna haigusi ning kognitiivseid häireid.

Kuigi arstid ei kasuta seda veel diagnoosivahendina, siis teadlased juba uurivad selle erinevaid kasutusviise. Näiteks Dieli-Conwright uuribki hetkel, kuidas treeningud mõjutavad rinnavähist võitu saanute elu. Muuhulgas on üheks uuritavaks parameetriks ka inimese kõnnaku kiirus.

"Kui keegi jääb haigeks, siis ta kaotab ajapikku jõudu ning ka võime liikuda. Vahet ei ole, kas selleks põhjuseks on vähiravi või mõni teine haigus," ütles Dieli-Conwright. Tema sõnul mõjutab keemiaravi oluliselt rohkem inimest, kes ei ole varem üldse aktiivselt liikunud.

Seotud lood:

Haigestumisest tulenevad erinevused eri treeningutaustaga inimeste puhul ei väljendu ainult maratoniaegades või 400-meetri jooksus. "Erinevus võib olla üpris suur - näiteks suudavad mõned patsiendid iseseisvalt tualetti liikuda, teised aga ei ole võimelised isegi voodist tõusma," tõi Dieli-Conwright näite.

2011. aastal JAMAs ilmunud uuringu põhjal võib inimese kõnnaku kiiruse põhjal paika panna nende bioloogilise vanuse. See võib omakorda erineda nende numbrilisest vanusest ning anda seega tervisest parema ülevaate. Uuringutulemustest lähtus veel, et kiiremini kõndijate tervis halvenes aeglasemalt kui lonkijate oma.

See aga ei tähenda, et vägisi tuleks üritada kiiremini kõndima hakata, vaid pigem tuleks üritada märgata erinevusi oma kõndimise kiiruses. Kui kõndimise kiirus märgatavalt aeglustub, võib see näidata, et sul on mõni salajane tervisemure. Dieli-Conwright rõhutab, et väga oluline on olla füüsiliselt aktiivne ning kõndida võimalikult palju. Olenemata inimese vanusest mõjub see tervisele väga hästi.