Tagavarakütust saab säilitada kanasulgedes

 (7)
Tagavarakütust saab säilitada kanasulgedes
Päevaleht/Pressifoto

Kanasuled võivad tulevikus aidata autodel vesinikukütust kasutada. Suled poleks ise kütuseks, aga võimaldaksid autos suurema koguse kütust tagavaraks kaasas kanda.

Vesinik on Universumis enimlevinud element ning seda peetakse ka üheks suurima potentsiaaliga tuleviku puhtaks energiaallikaks ning alternatiiviks fossiilsetele kütustele. Kui vesinik reageerib hapnikuga, tekib lisaks energiale vaid vesi, mitte mingeid ohtlikke saasteaineid, vahendab Novaator LiveScience'i uudist.

Kahjuks on vesinikku raske hoida ja transportida. Praegu hoitakse vesiniku jõul töötavates autodes kütust kas vedelas või kokkusurutult gaasilises vormis. Kokkusurutud gaas võtab umbes 40 korda rohkem ruumi kui bensiin, vedelat vesiniku peab aga hoidma väga madalal temperatuuril.

Teadlased on püüdnud leida võimalust hoida vesinikkütust autodes mõistlikes rõhu ja temperatuuri tingimustes, et vähendada vesinikkütuse kasutuselevõtuks vajaliku infrastruktuuri hinda. Seni on aga uuritud materjale, mis on väga kallid, näiteks süsinikust nanotorukesi või metallihüdriide.

Delaware'i ülikooli teadlane Richard Wool ja tema kolleegid väidavad aga, et kuumutatud kanasulgede kiud võiksid endas hoida suurtes kogustes vesinikku. Kanasulgesid hakkasid teadlased uurima seetõttu, et tegemist on äärmiselt odava materjaliga, mida leidub kogu maailmas suurtes kogustes. "Sulgedest lahtisaamise eest makstakse isegi raha, seega on tegemist praktiliselt tasuta materjaliga," ütleb Wool.

Kanasulgede kiud koosnevad põhiliselt keratiinist, samast valgust, mida leidub küüntes, soomustes ja nokkades. Kui kanasulgi hoolikalt kindlal temperatuuril ja kindlaksmääratud aja jooksul kuumutada, hakkavad kiudude süsinikurikkad pinnad vesinikku külge tõmbama. Kuumutamisprotsessi käigus moodustuvad ka kiududevahelised õõnsad torud, mis tugevdavad struktuuri ja muudavad selle poorsemaks, suurendades nii materjali pindala ja võimet vesinikku siduda. Seejärel saab kiududesse gaasi pumbata ning seda seal rõhu all säilitada. Gaasi vabastamiseks on vaja vaid rõhku vähendada või temperatuuri tõsta.

Sulgedest moodustatud käsnjad, poorsed struktuurid suudavad hoida isegi rohkem vesinikku kui süsinikust nanotorukesed või metallihüdriidid. Lisaks on sellised struktuurid oluliselt odavamad - töödeldud kanasulgede kasutamine lisaks auto hinnale vaid 200 dollarit, kinnitas Wool, Metallihüdriididest kütusepaak võib maksta kuni 30 000 dollarit, süsiniku nanotorukestest aga kuni 3,5 miljonit dollarit.