"Star Trekist" tuntud tähelaeva Enterprise võiks valmis ehitada 20 aastaga
Üks insener on aga välja pakkunud — ja tõeliselt peente üksikasjadeni visandanud — kava konstrueerida täismõõdus ioonajamiga, normaalset Maa gravitatsiooni võimaldav versioon Enterprise'ist. Mees kinnitab, et olemasoleva tehnoloogia toel oleks see võimalik vaid 20 aastaga, vahendab PhysOrg.
"Meil on juba olemas tehnoloogiline suutlikkus, et ehitada valmis nimetuse USS Enterprise all tuntud kosmoselaevade esimene põlvkond — nii et teeme selle ära," kirjutab veebilehe Build The Enterprise kuraator kasutajanimega BTE Dan.
Taoline "esimese põlvkonna" Enterprise jõuaks Marsile 90 päevaga, Kuule kolmega ning võiks hüpata planeedilt planeedile, puistates neile massiliselt mitmesuguseid robotsonde — kulgureid, erikonstruktsiooniga droonlennukeid ja tehiskaaslaseid.
Projekti BTE teostamise peaaegu kõiki etappe kirjeldav veebileht, kus leiduvad kontseptuaalsed kavandid, laeva tehnilised andmed, rahastamisgraafik ja peaaegu kõik muud mõeldavad üksikasjad, lansseeriti sel nädalal.
Kava kohaselt ehitataks Enterprise üleni valmis kosmoses, selle ketta sisse oleks paigaldatud pöörlev gravitatsiooni-sektsioon ning see sarnaneks nii mõõtmetelt kui välimuselt ulmesarjast "Star Trek" tuntud tähelaevaga USS Enterprise.
"Tuleb välja, et laeva taoline konfiguratsioon on üsna funktsionaalne," kirjutab BTE Dan, ehkki tema enda skeemid näevad kaasaegse tehnoloogia toel soorituse tõhustamiseks ette mõnede detailide paigaldamist muudesse kohtadesse.
Välja pakutud versioon Enterprise'ist kujutaks endast kolme asja ühes: kosmoselaeva, kosmosejaama ja kosmosesadamat. Korraga mahuks pardale kuni tuhat inimest, olgu need siis meeskonnaliikmed või uudishimulikud külalised.
Tõsi, ülevalguskiirusel laev liikuda ei suudaks, kuid 1,5gigavatise tuumareaktori toitega ioonajamite toel võiks see kihutada püsiva kiirendusega, nii et laev võiks vabalt liigelda olulisemate sõlmpunktide vahel meie Päikesesüsteemi piires. Veel kolm tuumareaktorit toodaksid kogu laeva toimimiseks vajaliku elektri.
Taldriku-sektsioonis asuks poolekilomeetrise diameetriga pöörlev, magnetväljadele toetuv graviketas, mis tekitaks normaalse maise gravitatsiooni.
Enterprise'i esimeseks ülesandeks võiks olla teenistus kosmosejaama ja -sadamana, seejärel aga lennud Kuule, Marsile, Veenusele, mitmetele asteroididele ja isegi Europale, kus laeva lasereid saaks rakendada mitte sõjapidamiseks, vaid tolle kuu jäise kooriku läbistamiseks, et sondid saaksid sukelduda selle all laiuvasse ookeani.
Nagu kõigi tänapäeva kosmoselaevade juures, oleks ka seekordse auahne projekti peamiseks komistuskiviks USA kongressilt NASA tarbeks 20 aasta pikkuse rahastuse väljakauplemine.
BTE Danil on ka see külg põhjalikult läbi mõeldud. Ta osutab, et kasvavate maksude ja valdkondades nagu riigikaitse, tervishoid ja sotsiaalteenused, elamuehitus ja linnaplaneering, haridus ja energia tehtud eelarvekärbete juures oleks vajalik maksutõus väike.
"Need muudatused kulutustes ja maksusüsteemis ei laseks riiki põhja," kirjutatakse veebilehel. "Tegelikult oleksid need vaevumärgatavad. On hämmastav, et sedavõrd fantastilist programmi nagu USS Enterprise'ide kosmoselaevastiku loomine on võimalik teoks teha nii säästlikult."
"Ainsad takistused selle eesmärgi saavutamisel johtuvad piirangutest, mida meile seab meie endi kollektiivne kujutlusvõime," lisab BTE Dan, kelle kava kohaselt jätkuks ka NASA teadus-, astronoomia- ja robotlennuprogrammide rahastamine senises mahus.
Tuleb välja, et kava ei piirduks ainult ühe Enterprise-klassi laevaga — projekt näeb ette tervet hulka laevu, mida ehitataks üks iga 33 aasta (ehk ühe inimpõlve) tagant, mis teeks kokku kolm uut laeva sajandis.
"Iga järgmine oleks eelmisest tehnoloogiliselt täiustatum. Vanu laevu saaks veel mitme põlvkonna vältel jooksvalt uuendada, kuni need viimaks maha kantaks."
BTE Dan, kes pole ajakirjanike e-kirjadele seni vastanud, on enda kinnitusel süsteemiinsener ja elektriinsener, kellel on 30aastane töökogemus ühes 500 kõige kasumlikuma USA ettevõtte nimekirja Fortune 500 kuuluvas firmas.
Veebilehe juures on ajaveeb, foorum ning küsimuste ja vastuste nurk. Toome sealt ühe näite.
Küsimus: "Mis siis, kui keegi suudab tõestada, et esimese põlvkonna Enterprise’i konstrueerimine pole praegu tehniliselt võimalik?"
Vastus: "Kui keegi suudab mind veenda, et see pole tehniliselt võimalik (jättes kõrvale poliitilised ja rahastusega seotud küsimused), siis kuulutan ma veebilehel Build The Enterprise, et olen eksinud. Sellisel juhul peab esimese Enterprise'i ehitamine viibima veel pool sajandit.
Aga ma ei usu, et keegi suudaks mind veenda, et see pole teostatav. Minu seisukoht on, et me oleme selleks võimeliseks ja peaksime otsekohe pihta hakkama."
Jälgi Forte uudiseid ka Twitteris!