Soome Tampere linna suur otsus - linn ehitab omale trammiteed

 (8)
Soome Tampere linna suur otsus - linn ehitab omale trammiteed
https://www.railwaygazette.com

Soome suuruselt teine, Tampere linn ärkas täna suure otsuse järel. Eile õhtul linnavolikogu hääletas ja otsustas, häältega 41:25, et linn ehitab endale trammiliinid.

Tamperet on igati paslik võrrelda meie Tartuga, on Soome suuruselt teine linn, paikneb Helsingist umbes 160 kilomeetri kaugusel, elab seal 223 000 inimest.

Kui linn aastaks 2021 oma trammiliikluse käima saaks, oleks tegemist kolmanda linnaga Soomes, mis selle ülesandega hakkama saab. Turus sõitsid trammid (alguses hobuse, hiljem mootori jõul) aastail 1890-1972, Helsingis sõidavad alates aastast 1891, Viiburis sõitsid aga aastail 1912-1957, lõpus juba küll Venemaa võimu all.

Tamperes oleks olnud võimalus juba tähistada trammiliikluse sajandat juubelit kaks aastat tagasi, kuid 1914. aastaks kavandatud trammiliini Piispala ja Tammela vahel ei õnnestunud alanud maailmasõja tõttu avada. Viimati oli trammihange veel päevakorras 1929.

Hiljem asuti eelistama trolliliiklust, mis käibis Tamperes aastail 1948-1976, kuni hangitud trollibusside (nn sarvijaakkode) vananemiseni. Siis jäi ka see ühistranspordivorm seisma ja peale jäi bussiliiklus. Praegu teenidab linna 75 bussiliini, ehk pea sama palju, kui kaks korda suuremat Tallinnat.

2013 kavandatud trammiliinid Wikimedia commons
Seotud lood:

Otsus linnale trammiteid ehitada polnud kerge tulema, kaks nädalat varem otsust langetada ei suudetud. Nüüdne otsus siiski trammiliinid käima panna eeldab 239 miljoni euro kulutamist, kusjuures riigi panus sellest oleks 71 miljonit.

Trammiprojekti tugevaimad toetajad olid rohelised ja vasakliit, vastu ennekõike põlissoomlased ja keskpartei. Kristlased kartsid lausa, et trammiteed õhutavat inimesi enesetappudele. Kuid trammiliiklus on siiski oluliselt keskkonnasõbralikum sisepõlemismootoritega busside omast.

Tähele tasub panna, et Tampere planeeritud trammid oleks oluliselt suuremad ja ka laiemad kui Helsingi omad. Helsingi trammide pikkuseks on 27,6 meetrit, Tampere omadel 37 meetrit (vajaduse korral pikendatavad lausa 47 meetrini) ja Tampere trammid (esialgu on kavas kankida 15 kuni 20) on sõidetavad mõlemas suunas, ehk juhikabiin on kahes otsas. Trammide ehitaja konkursis on sõelale jäänud Transtech, Škoda alltöövõtja Soomes. Võrdluseks, Tallinna CAF-trammide pikkuseks on 30,9 meetrit (ja mahutavus 219 inimest).

Esimeses faasis oleks Tampere trammiteede pikkuseks 17,6 kilomeetrit, teises juba 24,2 ja kolmandas lausa 43 kilomeetrit. Rööpmelaius on oluliselt laiem tavalisest trammiteest, nimelt euroopalik rongiteede laius 1435 mm. Soome raudtee kasutab teatavasti siiani oma versiooni nn Vene rööpmelaiusest - 1524 mm.