Saturni kuult avastati hapnikurikas atmosfäär

(9)
Saturni kuult avastati hapnikurikas atmosfäär
Saturni kuu RheaWikipedia

Saturni suuruselt teise kaaslase Rhea õhuke atmosfäär koosneb hapnikust ja süsihappegaasist, avastasid teadlased, kui olid analüüsinud andmeid, mida NASA kosmosesond Cassini kogus oma möödalennul Rheast tänavu 2. märtsil.

Varasemast on teada, et hapnikku leidub ka Jupiteri kuude Europa ja Ganymedese atmosfääris, vahnedavad ERR teadusuudised.

Ben Teolis Texases asuvast Southwest Research Institute’ist ja ta kolleegid Ameerikast, Britanniast ning Saksamaalt kirjutavad ajakirjas Science, et Rhea atmosfääri varustab hapnikuga taevakeha kattev jääkiht, mille koostisse kuuluvaid veemolekule lagundab päikesekiirgus.

Väikese taevakeha atmosfäär kipub ülaosast pidevalt kosmosesse hajuma, nii et osaliselt just tänu jääst juurde tulevale hapnikule on Rhead ümbritsev gaasikiht siiski püsiv.

Rhea atmosfääris leiduva süsihappegaasi ehk süsinikdioksiidi päritolu nii selge ei ole, aga teadlaste sõnul on võimalik, et seda tekib kiirguse toimel taevakeha pinnal leiduda võivatest mineraalsetest või orgaanilistest ühenditest.

Astronoomid oletavad, et samasugune hapnikku sisaldav atmosfäär võib olla veel mõnelgi Saturni paljudest kuudest.