See oli ka esimene kord, mil firma VASIMR-tüüpi ajami (muutuva eriimpulsiga magnetplasma-rakett; ingl Variable Specific Impulse Magnetoplasma Rocket) väiksemamastaabilist prototüüpi täisvõimsusel demonstreeriti, vahendab PhysOrg.

"Tegu on hetkel maailma kõige võimsama plasmaraketiga," kinnitab endine NASA astronaut ja Ad Astra tegevdirektor Franklin Chang-Diaz. Ettevõte on NASA-ga sõlminud kokkuleppe, millega kohustub katsetama 200-kilovatist VASIMR-tüüpi ajamit rahvusvahelises kosmosejaamas ISS 2013. aastal.

Rakett võiks atmosfääri hõõrdumise tõttu aeglaselt langevale jaamale anda perioodilisi tõukeid. Praegu tõukab ISS-i konventsionaalsete, aastas umbes 7,5 tonni kütust neelavate põtkurrakettidega varustatud kosmosesõiduk. Selle koguse kahandamine 0,3 tonnile võimaldab NASA-l Chang-Diaze arvamuse kohaselt säästa aastas miljoneid dollareid,

Ad Astral on VASIMR-iga aga suuremadki plaanid, nagu näiteks kiirlennud Marsile. 10-20-megavatine VASIMR-ajam toimetaks meeskonna Marsile vaid 39 päevaga, samas kui traditsioonilistel rakettidel kuluks selleks kuus kuud või rohkem. Mida lühem on reis, seda vähem aega peavad astronaudid viibima kosmilise kiirguse mõjuväljas, mis kujutab endast suurt takistust mehitatud Marsi-lendudele. VASIMR-i saaks kohandada ka koormatud robot-transpordilendude jaoks, ehkki need toimuksid kergekaalulistest mehitatud lendudest väiksematel kiirustel.

Chang-Diaz, kes on VASIMR-i kontseptsiooni väljatöötamisega tegelenud juba 1979. aastast alates, asutas Ad Astra 2005. aastal eesmärgiga projekti kaugemale arendada. Plasmaraketi-tehnoloogia rakendab raadiolaineid selliste gaaside nagu vesinik, argoon ja neoon kuumutamiseks ja kuuma plasma tekitamiseks.

Magnetväljad suunavad laetud plasma rakettmootori tagumisest otsast välja, tekitades sel moel tõukejõu vastassuunas. Tänu taolise meetodiga saavutatavale suurele kiirusele nõuab see tavapärastest rakettidest vähem kütust. Lisaks ei leidu VASIMR-is füüsilisi elektroode, mis plasmaga kokku puutuksid, mis pikendab mootori ekspluatatsiooniaega ja võimaldab teiste konstruktsioonidega võrreldes suuremat võimsustihedust.

Vaata videot!