See on Hongkongi metroo, mida käigushoidev ettevõte, börsil noteeritud Mass Transit Railway Corporation ajab lausa n-ö kamaluga raha kokku.

Näiteks 2014. aastal oli käive meie rahas ümmarguselt 4,8 miljardit eurot (!) ja sellest kasum ligi 1,86 miljardit.

See on "metrooäris" täiesti anomaalne nähtus, eriti Hongkongi madalaid piletihindu arvestades. Kuidas nad sellega hakkama saavad?

Esiteks teevad asjaosalised suurepärast käigus. Kuigi reisijaid on iga päev viie miljoni ringis, püsib 99,9% rongidest pidevalt ajagraafikus.

Teiseks on piletihinnad madalad (0,46-2,78 eurot), aga nende müük katab siiski 175% süsteemi käigushoidmise kuludest.

Edu võti

Kolmandaks on see trikiga küsimus, sest firma suurim tulu pärineb hoopis kinnisvaraarendusest.

MTR omab, arendab või haldab Hongkongis ca 50 suurt kinnisvarapinda, sealhulgas kaht kõrgeimat kohalikku pilvelõhkujat. Võib koguni aasida, et kinnisvarafirma tegeleb metrooäriga hobina.

MTR-il on ka mõjukaid "sõpru", nimelt Hongkongi valitsus, mis on nende suurim aktsiaomanik. Seetõttu saavad MTR-i rongid tasuta sõita ja firma jaamade ümbruses kinnisvaraarendusega tegeleda.

See tähendab tihti kaubakeskuste ehitamist, mida on MTR-i valduses isegi 13. Jaamades on aga palju müügipunkte, mis kõik pinda rendivad või selle eest kindla osa kasumist ära peavad andma.

MTR ei kavatse piirduda Hongkongiga, vaid valmistub ehitama ja käigus hoidma rongiliine ka Hiinas, Ühendkuningriigis, Rootsis ja Austraalias. Ja see olevat alles algus.

Nad lähevad sinna, kus hästi teenida saab. Oma nišis neil eriti tugevat konkurentsi pole.