Pärlijõe kaelakee-sild - sõlme aetud lahendus ebatavalisele liiklusprobleemile

 (9)

Ametlikult on selle sillalahenduse nimeks küll Hongkong-Zhuhai-Macau sild, kuna suurem 55-kilomeetrine silla- ja tunnelilahendus ühendab kahte suhteliselt hiljaaegu Hiinale tagastatud endist (Briti ja Portugali) kolooniat nn mandri-Hiinaga. Kuigi esimesed kavandid pärinevad juba 1980. aastatest, pidi seekordne 10,6 miljardit dollarit maksma läinud suurehitis valmima tänavu 2. juunil, aga valmis ei saa ta siiski enne 2017. aastat.

Teatavasti on maailmas riike, kus liiklus käib vasakul teepoolel (nagu ka endises Briti koloonias Hongkongis ja endises Portugali koloonias Macaus) ja neid kus liiklus käib paremal teepoolel, nagu näiteks kommunistlik Hiina. Hiina on küll ka ise igasuguseid tuuli näinud ja on olnud neidki tõsiusklikke kommuniste, kes kiusu pärast just vasakul poolel teed sõitnud, tehku siis muu liiklus mida iganes seadused ette näevad. Hiina katsetus vasakpoolse liiklusega sai siiski ametlikult otsa 1946. aastaga.

Kuid nüüd on Hongkong (aastast 1997) ja Macau (aastast 1999), kuigi eristaatusega, siiski tagasi Hiina koosseisus ja nad on ka piisavalt olulised majanduskeskused, et nende ühendamine Hiina liiklusvõrku on paratamatu. Kuna kahe "linnriigi" sisemist liikluskorraldust muuta ei olnud võimalik, tuli keeruline probleem lahendada sildadega.

Seotud lood:

Ehk teisiti öeldes, kui sa sisened sillale vasakul teepoolel, siis tuled sa sillalt juba maha paremal teepoolel, või vastupidi. Edasine on juba juhi enda harjumuse asi, kas ta satub muutunud liikluskorraldusest segadusse või mitte.

Niisiis, Hollandi arhitektuuribüroo NL Architects tuli välja sellise sõlme keeratud silla ideega, mida väändumise järgi nimetatakse Pärlijõe kaelakeeks. Arhitektid ise panid asjale küll nimeks Flipper (e k ujumislest). Igatahes annab ta ka autojuhile visuaalselt tajutava arusaama muutunud liikluskorraldusest.

Pärlijõe jõgikond. Wikimedia commons

Pärlijõgi (Zhū Jiāng) on suure valgalaga jõhi Lõuna-Hiinas, mille suudmealal paiknevad nii Macau kui ka Hongkong, nagu ka tänapäeval üheks maailma suurimaks linnastuks kasvanud Guangzhou.

Macaud Hiinaga ühendav Lootosesild avati juba 1999. aastal, ka seal suunatakse liiklus vastupidisele teepoolele:

Lootosesild. https://www.gizmag.com

Macaud ja Hongkongi mandriga ühendavat silda hakati ehitama 2009. aastal, kuigi Hongkongi poolel algasid tööd alles 2011. Kas sild on juba valmis või mitte, selle kohta tuleb veidi vastuolulisi teateid, igatahes avamine tuli edasi lükata. Maksumusest 78 protsenti kaeti laenudega, edaspidi tuleb see liiklusest tagasi teenida.