Oled, mida sööd: miks mehed eelistavad liha ja väldivad taimetoitu?
Ajakirjas Journal of Consumer Research ilmunud värske uurimuse kohaselt mõjutab meeste tarbimiskäitumist liha tugev seostatus mehelikkusega, vahendab Medical Xpress.
"Uurisime, kas lääne kultuuride inimeste jaoks seostub liha metafoorselt meestega," kirjutavad töö autorid Paul Rozin (Pennsylvania ülikool), Julia M. Hormes (Louisiana osariiklik ülikool), Myles S. Faith (Põhja-Carolina Chapel Hilli ülikool) ja Brian Wansink (Cornelli ülikool).
Selgus, et seos lihasöömise — eriti lihaseliha, näiteks praetüki (ingl steak) — ja maskuliinsuse vahel valitseb tugev seos.
Viinud läbi hulga katseid metafooride ja teatud toiduainete, näiteks liha ja piima seoste analüüsimiseks, avastasid autorid, et inimesed hindavad liha "mehelikumaks" kui aedvilja.
Samuti selgus, et lihaga seoses pakkusid vastaval teemal vestelnud inimesed välja rohkem mehelikke sõnu ning et inimesed peavad meessoost lihasööjaid üldiselt mehelikumaks kui lihast hoidujaid.
Suurem osa uuringuid viidi läbi Ameerika Ühendriikides ja Ühendkuningriigis, ent lisaks analüüsisid autorid veel 23 keelt, milles asesõnadel on sugu, ning avastasid, et enamikus keeltest seondub liha meessooga.
"Tugeva, traditsioonilise, muskleid punnitava, üdini ameerikaliku macho-mehe jaoks on punane liha tugev, traditsiooniline, muskleid punnitav, üdini ameerikalik macho-toit," kirjutavad autorid. "Soja seda pole. Söömaks soja, peaksid nad loobuma toidust, mida peavad tugevaks ja jõuliseks nagu iseennast, sellise toidu kasuks, mida nad seostavad nõrkuse ja abitusega."
Autorid selgitavad, et kui turustajad või tervisliku toitumise propageerijad soovivad taolisi võimsaid assotsiatsioone pärssida, peavad nad sihikule võtma tarbijate hoiakuid kujundavad metafoorid.
Näiteks ei pruugi kampaanial, mis õhutab rahvast rohkem soja või aedvilja sööma, olla suuremat mõju, kuid sojakotlettide ümberkujundamine selliseks, et need meenutaksid välimuselt rohkem hakklihapätse, või grillimisjälgede kandmine nende pinnale võiks toitumisharjumuste muutmise ettevaatlike meeste jaoks hõlpsamaks teha.
"Turunduses võib arusaamine sellest, milline metafoor tarbijal konkreetse kaubamärgiga seondub, muuta reklaami suunamise kunsti peaaegu täppisteaduseks," järeldavad autorid uurimuse kokkuvõttes.
Jälgi Forte uudiseid ka Twitteris!