Norra asub ehitama pikimat raudteetunnelit: neli puurimismasinat korraga kalju sisse

 (30)
Norra asub ehitama pikimat raudteetunnelit: neli puurimismasinat korraga kalju sisse
ekraanitõmmis videost

Oslo elanikud on kahtlematult juba harjunud kuuekilomeetrise mere- ja maaaluse autoühendusega, mis kannab nime Operatunnelen. Läänerannikul Sogn og Fjordane maakonnas asuv Lærdalstunnelen on oma 24,5 kilomeetriga aga pikim maanteetunnel maailmas. Nüüd tahetakse Norras ehitada veel peaaegu sama pikka tunnelit Oslo ja Ski vahele, mis omakorda saaks riigi pikimaks raudteetunneliks.

Jutt on nn Follo tunnelist, mille ehitamine eeldaks 19,5 kilomeetrist puurimist läbi graniitkaljude. Norra riiklik raudteeadministratsioon (NNRA) langetas igatahes juba otsuse, et see tunnel saab valmima, kokku nelja puurimismasina abil, mis tulevad küll selleks puhuks spetsiaalselt sisse tuua või valmis ehitada. 

Kaks puurimismasinat alustaks kalju uuristamist Oslost lõunas asuva Åslandi juurest Langhusi suunas, kaks aga Bekkelageti suunas. Lisaks sellele kasutataks ka traditsioonilisi lõhkamistöid, et rajada kilomeetrine tunneliühendus Oslo keskraudteejaama suunas. 

Nimi Follo tunnel võib küll olla veidi eksitav, sest sama nime kannab praegu 903-meetrine tunneliühendus Akershusi maakonnas. Uus Follobanen peaks aga valmisel avama 22-kilomeetrise kaherealise raudteeühenduse pealinna Oslo ja 30 000 elanikuga Ski kommuuni vahel. Uusi rööpaid tuleks maha panna 64 kilomeetrit. Rongid hakkaks tunnelis kihutama kiirusega 250 km/h, ehk siis umbes 11 minutiga jõuaks tunnelist läbi. 

Seotud lood:

Norra on tunnelite riik, mille maanteedest koguni üks protsent asub juba tunnelites, aga puurimismasinate hankimine teeb sellest ehitusest erakordselt kalli. Ehitusega tahetakse alustada  tänavu, valmis saaks tunneliehitus 2019. aastaks. Enne lubati aga tunneli otstesse kaevama arheoloogid.

Maksumus? Alustuseks 2,8 miljardit eurot. Loomulikult otsitakse odavamaid lahendusi, aga turvalisusega ei mängita. Tunnel peab vastu pidama vähemalt sada aastat.