Andur võib tulevikus kujuneda elutähtsaks komponendiks kosmoseagentuuri välja kuulutatud algatuse juures, mille eesmärgiks on kavandada ajaloo esimene kosmoselend asteroidi kinnipüüdmiseks ja Maale lähemale toomiseks, et astronaudid saaksid seda mugavamalt uurida, vahendab NASA.gov. NEOCam paigutataks Lagrange punkti L1  Maa ja Päikese vahel, täpne ajakava on küll veel lahtine.

“Too andur kujutab endast üht mitmest NASA programmi Discovery ning astrofüüsika uurimise ja analüüsimise programmi investeeringust,..., et tõhustada tulevasi operatsioone Maa kaitsmiseks potentsiaalselt ohtlike asteroidide eest,” rääkis NASA maalähedaste objektide programmi Washingtoni kantselei programmidirektor Lindley Johnson.

Maalähedased objektid on sellised asteroidid ja komeedid, mille trajektoor toob nad Maa orbiidile Päikese ümber lähemale kui 45 miljonit kilomeetrit. Asteroidid ei kiirga nähtavat valgust, vaid hoopis peegeldavad seda. Sõltuvalt tagasipeegeldumise määrast võib väike hele kosmosekivi näha välja samasugune kui suur, ent tume. Seetõttu võivad nähtava valguse spektris töötavate optiliste teleskoopidega kogutud andmed olla petlikud.

“Infrapuna-andurid on võimsad tööriistad asteroidide avastamiseks, kataloogimiseks ja paremaks mõistmiseks,” kinnitas katse aluseks olnud uurimistöö kaasautor, NASA reaktiivlaboratooriumis JPL projekti NEOWISE juhtiv uurija Amy Mainzer.

NEOWISE teleskoop

NEOWISE tähendab maalähedaste objektide uurimise laivälja-infrapuna-teleskoopi (Near-Earth Object Wide-Field Infrared Survey Explorer). “Infrapuna-spektris on näha kosmosekivide kiiratav soojus, mis ühest küljest aitab asteroidide suurust paremini määrata ja teisalt ütleb nii mõndagi nende koosseisu kohta,” lisas Mainzer.

Andur NEOCam on kosmoseteleskoopide pardal orbiidile lennutamise hõlbustamiseks konstrueeritud eriti vastupidavaks ja märkimisväärselt kergeks. Kavandatav teleskoop peaks jääma püsima Maa ja Kuu vahelisest vahemaast umbes neli korda kaugemale, kust NEOCam saaks maalähedaste objektide liikumist seirata igapäevaselt, kartmata pilvist ilma ja päevavalgust.

Andur on JPL-i, Rochesteri ülikooli ja California osariigis Camarillos tegutseva ettevõtte Teledyne Imaging Sensors ligi kümneaastase koostöö vili.

NASA programm NEOWISE on laivälja-infrapuna-kosmoseteleskoobi WISE (Wide-field Infrared Survey Explorer) projekti edasiarendus. 2009. aasta detsembris orbiidile lennutatud WISE skannis kogu taevalaotust kaks korda infrapuna-spektris, pildistades üles rohkem kui 2,7 miljonit taevakeha kaugetest galaktikatest maalähedasemate asteroidide ja komeetideni.

NEOWISE viis lõpule meie Päikesesüsteemis leiduvate väikeste taevakehade, asteroidide ja komeetide mõõdistamise, mille raames avastatud varem tundmatute kehade hulgas oli 21 komeeti, rohkem kui 34 000 asteroidi Marsi ja Jupiteri vahelises peamises asteroidivööndis ning 134 maalähedase objekti määratlusele lähedast objekti.